1

Onderwerp: warm beslag

Als ik mijn biscuitmix aan het mixen ben met de eieren en het water (hoeveelheden volgens de tabel) 10-15 minuten op de hoogste stand, dan krijg ik een warme vloeibare massa. Klopt het dat het beslag warm wordt? Ik heb in een glazen ikea schaaltje een biscuit gemaakt voor een prinsessentaart maar deze gaat niet omhoog. Nu zit er een ronde vorm van 25cm in maar heb nu al mijn twijfels.
Ik heb ergens gelezen dat je in het beslag punten moet maken maar geldt dit ook voor biscuitmix?

Wie kan mij helpen? voor zaterdag heb ik een prinsessentaart nodig voor mijn dochter

2

Re: warm beslag

Mijn beslag word ook wat warm...maar dat komt vooral omdat de eiren kamertemperatuur moet zijn....ik leg ze om ze "warmer" te krijgen even in heet water....dus zijn ze wat warm.....maar mijn biscuit lukke wel gewoon!!!!!
hier heb je niet zoveel aan geloof ik......
ieg succes!!!

3

De ronde taart is ook mislukt. Deze is niet hoger geworden dan 2 a 3 cm. Ik heb gebakken op steeds 10minuten op 150, 160 en 175 graden gebakken in een hetelucht oven met onder en bovenwarmte.

De ikea vorm is op dezelfde temperatuur gebakken maar dan op de heteluchtstand.

Heeft iemand nog een idee waarom de taart niet omhoog komt?

4

Maar alleen het beslag in je vorm is toch al hoger dan 3 cm?

Hoeveel ingrediënten heb je precies gebruikt voor de 25 cm rond? En weet je zeker dat je oven de goede temperatuur bereikt? Kwam je beslag helemaal niet omhoog, of eerst wel en zakte deze later in?
Waarmee mix je?

Heb je de how-to van Keetie al bekeken bijv om te zien hoe je beslag eruit moet zien voordat je gaat bakken? www.keetie.com

5

Mijn eerste 2 bslagjes waren ook warm, vloeibaar en zandkleurig.... :s
Ik mixtenechter in een keukenmachine waar je ook groenten in kan snijden enzo....datbwas dus meteen het probleem, gardes heet, beslag warm en vloeibaar...en een taart van 2 cm hoog waarmee je iemand dood kon slaan...

Toen heb ik mijn handmixer met 2 kloppertjes gepakt, kookwekker op tien minuten, hoogste stand, en koffie erbij..en mijn ipad..met links typen is best lastig...hahaha

Beslag verdubbelde in hoeveelheid, werd mooie roomwitte kleur en ik zag na 10 minuten dat er lucht in zat, je kan dan met mixer strepen trekken...weet niet hoe ik dt uit moet leggen, moet je gewoon zien...

Spul in de oven en 13 min 140, 13 min 160 en 13 min 175 graden en ik had gewoon een biscuit van 8 cm hoog...helemaal top sindsdien geen problemen meer..ja een lamme arm, morgen ga ik mijn kitchenaid ophalen....

Dit was allemaal vorige maand, ben dus een beginner, maar de kapsels gaat perfect nu.

Hoop dat je er wat aan hebt.... :)

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

6

ik heb 315 gr biscuitmix (er staat geen merk bij maar is besteld bij; taartenmaken.com), 240gr ei op kamertemperatuur en 32 gr/ml water gebruikt en dit 15 minunten op de hoogste stand gemixt met een keukenmachine met een mes erin. (Deze gebruik ik ook voor cakebeslag en dat gaat goed). In de heteluchtoven met onder en bovenwarmte ieder 10 minuten op 150,160,175 graden. Het kapsel is wel gaar maar niet omhoog gekomen.

Het beslag kwam helemaal niet omhoog. De aantallen heb ik uit de tabellenlijst gehaald.

7 Laatst bewerkt door Karin09 (09-08-2011 22:02)

Ik denk dat het aan de keukenmachine ligt...........daarmee krijg je geen lucht in je beslag........

edit........schrijffoutjes  :+

8

@karin, ik wwet niet of ze keukenmachine heeft gebruikt, maar daar lag het bij mij idd aan...ik heb het ding vervloekt...hahaha.
Handmixer gaat prima, zoals ik zei, maar ben wel heeeeeeel blij dat ik morgen een kitchenaid krijg.. :Y  :Y  :Y

Grtls Irene

9

Sorry karin, ik zag hetntussenberichtje niet..... :o
Maar idd de keukenmachine...ben ik bang.... O-)

Grtls Irene

10

Ik ga het morgen proberen met de handmixer. Zal eerst een voorraad eieren inslaan zodat ik goed aan de slag kan.
Bedankt voor de tips

11

Succes! En even laten weten hoe het ging he?  ;)

Grtls Irene

12

maar hetelucht oven...ik zou t zonder extra onder en bovenwarmte doen hoor...hete lucht komt toch overal ?

13

Je mes in de keukenmachine is het probleem, daarmee kun je nooit lucht in je beslag kloppen. Ik weet niet of er ook een ballongarde bij zit, maar die moet je gebruiken voor biscuitbeslag. anders moet je het met de handmixer doen. En altijd zorgen dat je gardes nog een stukje boven het beslag uitkomen, dus niet alleen de stokjes maar van de garde zelf, anders kun je er nog niet goed lucht in kloppen.
En weet niet wat jou mix zegt, maar die van funcakes moet je eerst zo'n 8 minuten op de hoogste stand mixen en dan nog 2-3 minuten op de laagste stand. Dat zou je ook nog kunnen proberen.

14

Bij mijmdeden ookmde ballongardes van de mixer het niet hoor, ik draaide ze zelfs kapot....nou ja ik....dat ding, gewoon handmixeren...is vlg mij het best

Ik heb thuis boven en onderwarmte en hier op vakantie hetelucht...ik wil thuis ook hete lucht...perfect, maar hier wel een hele nieuwe heteluchtoven met gasfornuis...heerlijk...thuis zo'n rottige keramische... :mad:

Grtls Irene

15

Das wel apart Ilucya... Maar met een normale keukenmachine zou dat wel moeten kunnen normaal gesproken. Ik heb een clatronic, goedkope variant van de kenwoods en kitchen aids en die doet het perfect. Voor mij niks meer met de hand...

16 Laatst bewerkt door m@rijk€ (10-08-2011 20:20)

Het lukt....... :Y

ik heb nu de mix gemixed met de handmix en dit is al veel meer dan ik gisteren had na het bakken. Ik kon nu ook "punten trekken". Voor de zekerheid de schaal maar even verhoogd. Het gaat nu wel goed. Alleen nog even wachten totdat de cake helemaal gaar is.

Bedankt voor alle tips

17

Het is gelukt. Mijn eerste boltaartje is gaar en hoog. Had de extra hoogte uiteindelijk niet nodig.
We gaan voor de ronde taart dit zal nu ook wel lukken.  :Y

18

m@rijk€ schreef:

Het is gelukt. Mijn eerste boltaartje is gaar en hoog. Had de extra hoogte uiteindelijk niet nodig.
We gaan voor de ronde taart dit zal nu ook wel lukken.  :Y

Helemaal top! Succes met de ronde taart!  :thumb:

19

Yeahhhh...goed zo.... ;)

Grtls Irene

20

De ronde taart is ook gelukt.
Nu verder met de volgende stappen.
Voor 2 taarten heb ik dubbele porties botercreme en banketbakkersroom gemaakt. Hopelijk is dat voldoende voor een prinsessentaart en een ronde van 25 cm. Zal nog wel even verder zoeken voor tips en truuks

21

Mooi zo tlag echt aan keukenmachine, dt is gewoon geen mixer....
Gewoon zoeken dan vindt je het vanzelf..ik pruts wat aan en lukt heel aardig... ;)

Grtls Irene

22

De taarten zijn helemaal gelukt en mooi geworden. Nu maar hopen dat deze ook lekker smaakt.

Ik ben in ieder geval al trots op het resultaat.