1

Onderwerp: Botercrememix minder zoet dan Mbc?

Hallo,
ik heb dit weekend met een vriendin een proeverijtje gehouden voor haar verjaardagstaart(en).
Zij wilde botercreme als vulling (mokka of praline) en ik wilde haar er van overtuigen dat ik een lekkerdere non-boter vulling kan maken.
De missie is geslaagd, ze heeft gekozen voor wittechocolade-yoghurt vulling en monchou-lemmoncurd vulling.
Nou heb ik eigenlijk voor het eerst zelf een vulling geproefd met mbc, tot nu toe smeerde ik er alleen maar mee af. En als vulling gebruik ik altijd koelkast vullingen.
Maar ik vind het erg zoet als vulling. Ik hou een 1/2,5/3 verhouding aan.
Nu is mijn vraag: is de botercreme van de mix minder zoet dan de mbc?
Ik ga zo naar de Makro en overweeg een zak mix mee te nemen. Maar alleen als de mix niet zo zoet is. Afsmeren doe ik tegewoordig met ganache maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om ook een taart met botercreme vulling te kunnen maken maar dan liever wat minder zoet...
Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven.

Life is what you bake it.

2

Re: Botercrememix minder zoet dan Mbc?

ik vind persoonlijk de mbc lekkerder, maar ik maak hem meestal 1/2/2
en dan gooi ik er van alles in wat ik lekker vind, maar meestal is dat wel iets met een hele frisse smaak. (vers gepureerd fruit b.v. of limoensap)

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Ik denk dat ik de mbc ook lekkerder vind van smaak en structuur maar ik vind m wel erg zoet en ik heb begrepen dat een bepaalde hoeveelheid suiker nodig is om de eiwitten en boter te kunnen 'dragen' (?).
Ik had dit weekend mocca, tiramisu en praline mbc gemaakt. Best lekker maar zoet...

4

maar in de bcmix gaat ook veel suiker dus dat is ook zoet. Ik vind de structuur van de bcmix niet lekker, maa smaak blijft natuurlijk een persoonlijk iets. Maar de smaken die jij noemt zijn natuurlijk zo ie zo zoet. Daarom werk ik persoonlijk ook niet zo graag met vullingen die buiten de koelkast kunnen, omdat ik bavarois e.d. veel lekkerder vind  :lol:
Alhoewel lemoncurd ook wel erg lekker is, dat kan je ook mengen natuurlijk.

sil schreef:

Maar de smaken die jij noemt zijn natuurlijk zo ie zo zoet.

Ik had ze gemaakt met Patidess en daar zit niet veel suiker in. Dat zijn alleen hele geconcentreerde smaken. Dus ik denk dat het zoet echt van de mbc komt. De mokka was zelfs van hele sterke oploskoffie gemaakt dus daar zat sowieso helemaal geen suiker in.
Hmmm ben er nu nog steeds niet uit of de (naturel) mix minder zoet is dan de (naturel) mbc...

6

Met de mix gebruik je 100 gram suiker op een totaal van 650 gram botercreme. Met de mbc zoals jij ´m maakt gebruik je 250 gram suiker op 650 gram botercreme.
Dan is het dus duidelijk welke de zoetste is ;)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Mirjam5 schreef:

Met de mix gebruik je 100 gram suiker op een totaal van 650 gram botercreme. Met de mbc zoals jij ´m maakt gebruik je 250 gram suiker op 650 gram botercreme.

:lol:  ja dat is duidelijk.

@taartenmarie; als je de mokka van koffie hebt gemaakt kan het idd daar niet aan liggen. Ik maak het ook wel eens van die smaakjeskoffie, is wel lekker maar dan wordt het ook wel zoeter.

8

Ik 'breek even in'.
Ik volg dit topic maar ik dacht dat bc1:1 boter/poedersuiker was en mbc botercreme van de mix...(vanwege de m ervoor)

Nu zie ik jullie het over mix EN mbc hebben....wat is dan mbc??
Ben een beetje de weg kwijt maar loop dus ook tenstoeien met botercreme....

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

mbc = merinque botercreme, dat is een botercreme met eiwit, overheerlijk en fluweelzacht....

(maar smaken verschillen natuurlijk)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

10

Owkeee...ik vat hem... :Y
Dank je wel!!!!

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

11

Mirjam5 schreef:

Daar kan ik wat mee! Voeg je die suiker dan toe aan de mix en zit er verder geen suiker in de mix? Of voeg je alleen boter toe en zit er in de mix maar 100 gr suiker?

12

Taartenmarie schreef:

Daar kan ik wat mee! Voeg je die suiker dan toe aan de mix en zit er verder geen suiker in de mix? Of voeg je alleen boter toe en zit er in de mix maar 100 gr suiker?

Dat is wat je toevoegd, in de mix zelf zit ook suiker dus of je uiteindelijk minder suiker gebruikt zou ik niet durven zeggen.

Say YES with joy. Say NO without fear.

13

Thimomam schreef:
Taartenmarie schreef:

Dat is wat je toevoegd, in de mix zelf zit ook suiker dus of je uiteindelijk minder suiker gebruikt zou ik niet durven zeggen.

Tuurlijk is het minder, want zelfs al zou de mix pure suiker zijn, heb je bij elkaar nog maar 200 gram tegenover 250  :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Mirjam5 schreef:

Tuurlijk is het minder, want zelfs al zou de mix pure suiker zijn, heb je bij elkaar nog maar 200 gram tegenover 250  :+

Haha zo had ik het nog niet bekeken  :lol:

Say YES with joy. Say NO without fear.

15

Meiden bedankt! IK heb de mix uiteindelijk niet gekocht maar als ik een vraag voor een taartje met botercreme vulling krijg ga ik 'm zeker een keer proberen.
Toppie!