1

Onderwerp: Vragen over.. jawel ganache!

Aanstaande vrijdag wil ik voor het eerst 4 hoog stapelen, en steeds meer zie ik prachtige strakke (vooral jaloersmakende!) taarten voorbij komen.. Een aantal vragen vallen me lastig, wie helpt me :rolleyes:?

1. Ik wil de taart bekleden met marsepein, kun je dan beter ganache gieten of afsmeren?
2. De taart wordt gevuld met swiss meringue botercreme en verse aardbeien. Wat raden jullie aan: normale ganache of witte chocolade ganache erovereen?
3. A.s. donderdag bak en vul ik de biscuits, om ze vrijdag te bekleden. Kan ik ze donderdag vullen en gieten of afsmeren en ze tot vrijdag in de koelkast o.i.d. zetten?
4. Hét recept voor hetgeen wat jij de beste oplossing vind (afsmeren of gieten en witte of normale ganache)?

Alvast dank!

2

Re: Vragen over.. jawel ganache!

Als je de zoekfunctie hier gebruikt kom je al heel veel antwoorden tegen!

Kijk ook even op youtube - inspiredbymichelle. Staan drie filmpjes over hoe maken, hoe afsmeren, hoe bekleden. Zij smeert af.

Links bij de recepten staat er ook één met een how-to. Voor gieten.

En verder is het een kwestie van smaak denk ik.

:)

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3

Als allereerste wil ik je de tip geven om op youtube "inspired by michelle" op te zoeken... zij geeft in 3 filmpjes weer hoe je ganache moet maken, smeren en afwerken... het zijn lange filmpjes maar nadien weet je precies hoe het moet!
en het werkt, ik spreek uit ervaring  :Y

nu, ik zal op je vraagjes antwoorden met mijn ietswat beperkte ervaring (ik heb nu 5 taarten gemaakt op deze manier, maar erg strak wel!):
1) ganache als afsmeerlaag kan je volgens mij best smeren, dat geeft het strakste resultaat.
2) ik zou witte chocolade nemen, die smaakt gewoon zoet, terwijl melk of donkere chocolade ook nog de bittere smaak heeft. Het is natuurlijk wel lekker met aardbeien, maar ik zou in dit geval de aardbeiensmaak laten primeren (maar dat is kwestie van smaak, natuurlijk)
3) het is zelfs beter om de taarten een nachtje met de ganache in de koelkast te houden, dan wordt de ganache hard. De vrijdag moet je dan je taarten nog een keer met een warm paletmesje afstrijken (je kookt een potje met water en dan houd je het paletmesje erin, ff afdrogen en dan over de ganache strijken)
4) voor witte ganache heb je een verhouding van 1 deel slagroom (min. 35% vetgehalte) en 3 delen witte chocolade -  voor gewone chocolade is het 1 deel slagroom voor 2 delen chocolade... Maar ook hier weer, de filmpjes van inspired by michele leggen dit stap voor stap uit...

Succes ermee!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Er vanuit gaande dat je de marsepein over de ganache heen gaat bekleden;

1. afsmeren! Je wilt het zo strak mogelijk hebben. Als je op youtube zoekt naar inspired by michelle, vind je een hele goede manier om ganache af te smeren.

2. Dat hangt meer van je kleuren af dan je vulling. Als je chocobiscuit gebruikt zou ik sowieso normale ganache gebruiken, ook als je met een lichte kleur bekleed. Anders zou ik witte ganache gebruiken voor lichte kleuren.

3. ja hoor dat kan.

4. voor normale ganache; 1:1 room en chocolade (klein gesneden). bij elkaar in een kom, in periodes van 1,5 min. in de magnetron op 800W totdat de chocolade volledig door de room is opgenomen. Dan in de koeling laten afkoelen (liefst overnacht). Dan uit de koeling. Eventjes in de magnetron op kamertemperatuur (iets warmer eigenlijk) laten komen tot het goed smeerbaar is. Goed mengen en afsmeren. Voor witte chocolade hetzelfde recept maar dan andere verhouding. Ik dacht 1:3 maar je kunt dat ook vinden op youtube (inspired by michelle).

succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

Punt 3 van Marie-Popo ivm warm palletmes :thumb:

6

Ik moet het ook maar eens gaan proberen... ;-)