1

Onderwerp: Vragen over barbietaart

Volgende week (argh, dan al !) ga ik een barbietaart maken voor mijn dochter.  Nu heb ik enkele vraagjes, waar jullie mij hopelijk kunnen mee helpen:
- ik zou graag een lint rond haar taille doen met een strikje op de rug en dan zo twee linten die op de rug naar beneden hangen
Hoe maak je zo'n klein strikje ?
- soms zie je zo'n rok in twee kleuren, vb. zoiets:
http://origineletaarten.nl/wp-content/uploads/2009/10/IMG_1775-225x300.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E6ZIUSQV.jpg
Hoe doe je dat ?

Men zegt wel: "Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?".

2

Re: Vragen over barbietaart

strikje maken van lange reep (met tylose) bv 5 cm, dan rechterkant naar midden terugvouwen, links idem, eventueel gelpooid zakdoekje in lusje om in vorm te laten drogen. dan reepje in het midden rond de naden leggen en naad hiervan is achterkant strik

rok maken: cake/biscuit in 2 stukken bekleden, eerst witte gedeelte, iets breder uitsijden dan het moet zijn, dan roze gedeelte

-> hopelijk duidelijk genoeg, anders nog vragen

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

3

Hier een fotootje van een strik die eens gemaakt heb:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X684MNBP.jpg

Inderdaad zoals dreamer zegt: repen maken en in vorm laten drogen, eventueel met een rolletje bakpapier erin tegen het inzakken  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Oh, zeg, bedankt, mensen, daar kan ik al iets mee  :thumb:

5

dreamer schreef:

rok maken: cake/biscuit in 2 stukken bekleden, eerst witte gedeelte, iets breder uitsijden dan het moet zijn, dan roze gedeelte

Wanneer snijd je dat stuk uit het roze gedeelte ? Voor het op de taart ligt, of erna ? Ik zou denken "ervoor", maar rekt dat dan niet uit model wanneer je de fondant op de taart legt ?

6

Het maakt niet zoveel uit. Als je de randjes van het "open gedeelte" met een bloemenrandje decoreerd, maakt het niet uit of je het witte gedeelte er later opplakt of van tevoren. Als je eerst het witte stuk erop doet, snij je ook uit het roze gedeelte meteen een stukje. Ik doe meestal alleen één snee, dan krijg je nog mooie plooien ook. Als je de randjes een beetje omkrult naar binnen toe, kun je evt. vervorming een beetje wegwerken.

Wat strikjes betreft. Ik heb een hele makkelijke how-to op mijn site staan. Als je de print wegdenkt, is het gewoon een strikje.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

je kan even een bakpapiertje tegen het witte aanleggen, dan het roze erover doen, vast een beetje aanduwen en het stuk wat eruit moet eruit knippen. Het randje met je vingers zachtjes netjes maken. Maar dan moet je wel snel werken zodat de fondant niet aan elkaar gaat plakken.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

8

Aha, merci, weer wat bijgeleerd  :Y

9

Cajou schreef:
dreamer schreef:

Wanneer snijd je dat stuk uit het roze gedeelte ? Voor het op de taart ligt, of erna ? Ik zou denken "ervoor", maar rekt dat dan niet uit model wanneer je de fondant op de taart legt ?

zie dat je vragen al verder beantwoordt zijn. Succes en showen hé!

10

Oh, ik heb nog een vraag.  Ik had 500 gr rode fondant besteld bij de webshop, maar nu ik het ontvangen heb, lijkt me dat maar een klein pakje.  Is dat genoeg voor de jurk en het lijfje ?

11

hangt er van af hoe dun of dik je de fondant uitrolt. als hem niet te dik tuirolt moet dat zeer lekker volgens mij

zie anders ook tabellen
http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen

12

Ik heb lekker mee zitten lezen en wil ook iedereen bedanken voor hun reacties, ik heb er ook heel veel aan gehad.

Lonkie