1

Onderwerp: 1e keer - bruidstaart en -cupcakes....

Na ruim 2 jaar 'hobby-en' moest ik gisteren m'n eerste bruidstaart en -cupcakes afleveren. Ik was echt verschrikkelijk zenuwachtig. De taart was niet helemaal naar m'n zin; aan de onderkant zie je 'hobbeltjes' zitten (onder de zware streep - die ook niet strak genoeg is voor m'n gevoel).... Heeft iemand tips hoe ik m'n taart daar aan de onderkant strakker krijg? Hier een foto van m'n mobieltje:

http://i55.tinypic.com/qy5vmc.jpg

2

Re: 1e keer - bruidstaart en -cupcakes....

Mooi geheel hoor! Kan me voorstellen dat je zenuwachtig was.

Gebruik je een smoother? Zorg dat je lap marsepein/fondant echt ruim genoeg is voor over de taart. Dat werkt veel makkelijker en geeft veel minder plooien aan de onderrand.

Het biscuit goed tot onderaan besmeren met botercreme en dan tot onderaan smootheren? Wat ik kan zien....(het is een beetje veraf) ziet het er verder wel goed uit hoor!!
Waar had je mee gevuld?
Heb je misschien nog een foto van dichterbij?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

4

Mooi! Maar dat had ik al gezegd...  ;)

De onderrand strak krijgen lukt mij vooral goed als je ruim hebt uitgerold. Dan heb je een grote "lap" om vast te houden en lukt het mij meestal wel om 'm strak te krijgen. Als je maar een klein beetje over hebt langs de rand vind ik dat een stuk lastiger.

5

Goh, bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Goede tip, van die grote lap. Dat doe ik inderdaad dan niet goed. Heb altijd maar een klein randje over. Dat ga ik dus de volgende keer zeker anders doen!!! Kan me helemaal voorstellen dat het dan beter gaat.......

6

mooi! :thumb:

7 Laatst bewerkt door Kipling79 (09-08-2011 15:06)

Even een (misschien wel domme) vervolgvraag: dit was best een klein taartje (20 cm). Als ik een grotere lap moet uitrollen, dan past dat echt niet meer op m'n aanrecht. En hoe pak je zo'n grote lap dan op zonder er scheuren of 'deuken' in te maken?

En om nog even de andere vragen te beantwoorden: ik had er 2 gemaakt; 1 gevuld met citroenkwarkpudding en aardbeienjam en 1 met chipolatapudding en aardbeienjam... En ja, ik heb inderdaad een smoother gebruikt. Alhoewel ik eigenlijk niet het idee heb dat de smoother iets 'doet'.... (als je begrijpt wat ik bedoel). Hier nog een foto van dichterbij. Zie je de bobbels ook beter ;-). Hij is alleen een beetje 'grijzig' geworden....

http://i53.tinypic.com/9qz684.jpg

Kipling79 schreef:

Even een (misschien wel domme) vervolgvraag: dit was best een klein taartje (20 cm). Als ik een grotere lap moet uitrollen, dan past dat echt niet meer op m'n aanrecht. En hoe pak je zo'n grote lap dan op zonder er scheuren of 'deuken' in te maken?

Ik doe niks op het aanrecht, alles aan de tafel met zo'n grote antiplakonderlegger van IKEA.
Als t uitgerold is vouw je de lap over je arm of over je roller en van daaruit meteen over de taart.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

9

Esther161068 schreef:
Kipling79 schreef:

Ik doe niks op het aanrecht, alles aan de tafel met zo'n grote antiplakonderlegger van IKEA.
Als t uitgerold is vouw je de lap over je arm of over je roller en van daaruit meteen over de taart.

Idem  :Y

10

Zo'n IKEA-onderlegger heb ik inderdaad ook, maar die ligt dan op m'n aanrecht  :D  Misschien moet ik het dan inderdaad gewoon op tafel gaan doen..... Denk dat ik gewoon nog wat meer handigheid moet gaan ontwikkelen ;-)

11

Een tafelzijl, doorzichtig, is ook handig. Opm aat knippen 60 x 60 cm ofzo. Als je met een structuurmat hebt dan heb je er twee nodig.

Uitrollen op het tafelzijl, dan tafelzijl oppakken en over de taart heen leggen. Dan het tafelzijl loshalen van de lap. Eenvoudig en scheurt niet. Ik doe het altijd. Als je een structuurmat hebt dan moet je de mat eerst op de andere mat omkeren en dan via de andere mat je lap op de taart. Hoop dat het een beetje duidelijk is  :)

12

Helemaal, Go4Cake!! Goeie tip!! Moet je het tafelzeil dan ook insmeren met Crisco of iets anders, of lukt het zo ook?

13

Nee hoor, hoef je niet in te smeren. Laat vanzelf los. Ik heb het doorzichtige tafelzeil. De ene kant is gladder dan de andere kant. Ik gebruik altijd de niet gladde kant.

14

Hij is ontzettend schattig geworden. En die cupcakes zijn ook zo leuk!

Die Ikea onderlegger is inderdaad heel fijn. Maar als je moet uitrollen voor een 30cm taart die ook nog 9cm hoog is, dan is zelfs die te klein kwam ik achter. ;)

Het smootheren is super, maar wanneer je een impressiemat gebruikt moet je weer oppassen dat je het motiefje niet weer glad strijkt, heel voorzichtig met de hand dan maar dus.

~ Never waste a good crisis... ~

15

Zonde van de hobbels, maar verder een prachtige taart en cupcakes !!

Groetjes, Conny