1

Onderwerp: help! mijn cup cakes worden niet mooi

Weet iemand hoe het komt dat mijn cupcakes inzakken nadat ik ze uit de oven heb gehaald en de cakes laten los van het (papieren) cupcakes vormpje ondanks dat ik ze ook nog eens in een ijzeren vorm zet.

2

Re: help! mijn cup cakes worden niet mooi

Misschien is het handig om aan te geven hoe lang je ze gebakken hebt en op wat voor temperatuur in wat voor oven, welk recept e.d. dat helpt misschien om mee te denken?

Say YES with joy. Say NO without fear.

3

Ik denk dat ze dan niet gaar zijn.

Ik gebruik de cupcake mix van Funcakes. Maak ze volgens het recept. Gebruik maat medium papiertjes, doe daar 40 gram beslag in. 18 minuten in de oven. In de vorm druk ik ze plat en dan uit de vorm in een cupcakedoos met houder, deksel open tot ze afgekoeld zijn. Voila perfecte cupcakes met het papiertje er aan vast.

Als de cakejes maar een klein beetje niet gaar zijn storten ze in en laten de papiertjes los.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

4

Ik denk ook dat ze niet gaar zijn.

Zelf net 44 cc's gebakken. De mix van Funcakes, en gewoon zoals op de verpakking staat. Ik heb dr. Oetker papiertjes gebruikt, de 'extra stevig' staat erop.

Nog nooit problemen mee gehad.

Groetjes Yvon

5

Ik heb cc's gebakken met de mix, maar ook andere recepten gebruikt.
Ik ben er nu wel achter dat ze nooit dezelfde tijd in de oven staan. Meestal 20 miniuten, maar soms ook 18 of 22.
Ik controleer altijd in de oven met een prikker en met mijn vinger. Als de prikker schoon is en na het indrukken veert hij terug, dan pas zijn ze gaar. Misschien dat dit voor je werkt.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

6

Ik ben er achter gekomen dat mijn papiertjes loslaten als ik te snel mix.

Ongeduld is mijn 2e naam en ik mixte gewoon op de hoogste stand, lekker snel klaar dacht ik.
Maar het is echt van belang dat je 4 minuten op de laagste stand mixt.

Dat was de reden dat de papiertjes bij mij loslieten.

Voor het inzakken heb ik geen tip. Ik bak mijn cupcakes altijd 20 minuten op 175 graden hetelucht.

Groetjes San

7

Dank jullie wel voor jullie tips.

Inderdaad mix ik altijd op de hoogste stand en langer als 4 minuten. Ik gebruik wel funcake mix.
Ik dacht dat de cc's dan lekker luchtig of zoiets zouden worden. Ik bak ze ook 22 minuten op 155 graden in de hete luchtoven. Ik prik dan wel met een satestokje die er dan ook schoon uit komt. Maar ik ga het nu anders proberen. Nogmaals bedankt.

8

Misschien is de boter niet goed verdeeld over de mix. Als je te koude boter gebruikt dan zitten er klontjes in en kan de cupcake ook inzakken. Ik heb dat ook gehad, maar nu smelt ik de boter in de magnetron en doe het er vloeibaar doorheen. Dan mixen op lage stand 4-5 minuten. Met twee lepels in de vormpjes scheppen en ik heb nooit meer last gehad van inzakkende cupcakes.

Ik bak ze overigens langer dan 18 minuten op 180 graden (hetelucht). Meestal 22 minuten en als ze dan nog afgeven steeds 2 minuten erbij. Maar vaak heb ik er ook 30 tegelijk in de oven op twee roosters.

Succes!