1

Onderwerp: wijnsteenzuur, wat moet je er mee???

Ik heb op internet een recept gezien voor roze koeken glazuur.
aangezien manlief hier helemaal weg van is wilde ik dit eens proberen.
ingredienten:
suiker, water, kleurstof en wijnsteenzuur?

Mijn vraag is eigenlijk heb je dit echt nodig, want het is behoorlijk duur voor zo'n klein potje en ik gebruik het nergens anders voor.
Weet dat het altenatief citroenzuur is maar weet iemand wat dit in dit geval toevoegt, en of ik het ook weg kan laten

na regen, komt zonneschijn

2

Re: wijnsteenzuur, wat moet je er mee???

Volgens mij is wijnsteenzuur een rijsmiddel, dus zou het eventueel vervangen kunnen worden door bakpoeder?
http://www.voedingswaar.nl/bakpoeder.htm

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

3

Movado schreef:

Volgens mij is wijnsteenzuur een rijsmiddel, dus zou het eventueel vervangen kunnen worden door bakpoeder?

Ja was ook al op zoiets uit gekomen, maar ik zie niet in waarom fondantglazuur moet "rijzen"?
Misschien dat de samenstelling/ textuur er zo door veranderd.

4

Wijnsteenzuur zorgt ervoor dat je glazuur hard word. citroenzuur doet hetzelfde.
succes!
gr

5

Dat wist ik niet!
Bedankt voor de info, dan weet ik dus dat ik een van de 2 echt moet gebruiken :Y

6

Ja tenzij je heeeeeeeeeel lang wilt wachten op die lekkere koeken hahaaha  word het gewoon sneller en beter hard!!! zodat je koek niet soppig word en je ze gauw op kunt bergen in een trommel....als je wacht in de lucht met drogen zonder een zuur erin kan dat wel een dag duren....met als gevolg dat je koek niet zo lekker meer is...(vers)  met zuur een paar uur en is je koek ook nog vers! succes!!!! klinkt lekker huisgemaakte roze koeken!
gr

7

ja dat is inderdaad sneller dan.
En het worden roze cakejes.
Dus (mini) cctjes met een roze laagje. Het beste uit 2 dus  :9

Heb je kleine kinderen? anders zou je met wijnsteenzuur ook klei (zachte, net als Play doh) kunnen maken (blijft een jaar goed in een afgesloten emmer). Recept:

Speelklei
Makkelijk te maken, kindvriendelijk, geeft niet af en blijft niet aan de tafel plakken (dus makkelijk op te ruimen). De klei lijkt erg op play-doh-klei, dus fijn kneedbaar voor kinderen. En heel goedkoop.
In een goed afgesloten bakje/emmertje blijft de klei ongeveer een jaar houdbaar. Je hoeft de klei niet koel te bewaren.

Benodigdheden:
•    350 gram bloem
•    350 gram zout
•    4 eetl. Slaolie (géén olijfolie)
•    2 theelepels wijnsteenzuur* (geen bakpoeder!!!)
•    500 ml water
•    levensmiddelen kleurstof*.
*= te koop bij betere drogist/reformzaak bijv. rozemarijn in Uden of Aziatische toko.

Bereiding:
- Meng de droge bestanddelen in een kom en voeg daarna de olie, water en kleurstof toe. Goed roeren tot er geen klontjes meer in zitten, eventueel mixen met de mixer.
- Zet de pan op een middelmatig vuur en roer met een houten pollepel de massa voortdurend om, waarbij je steeds de massa van de bodem schraapt.
Er vormt zich een klonterige moeilijk te roeren substantie.
- Blijf scheproeren tot alles aan elkaar plakt en er “droog” uit ziet.
- Keer de kluit boven het aanrecht en laat het eventjes afkoelen en daarna heel goed door kneden.
- Als de klei genoeg is afgekoeld is hij klaar voor gebruik: kleien maar!!!

Groetjes Marianne

Groetjes Marianne

9

gerrie83 schreef:
Movado schreef:

Ja was ook al op zoiets uit gekomen, maar ik zie niet in waarom fondantglazuur moet "rijzen"?

Wijnsteen(bak)poeder (cream of tartar) is om te rijzen.
Wijnsteenzuur is wat anders, dat wordt o.a. gebruikt om wijn te maken.

10

Nokkie schreef:
gerrie83 schreef:
Movado schreef:

Wijnsteen(bak)poeder (cream of tartar) is om te rijzen.
Wijnsteenzuur is wat anders, dat wordt o.a. gebruikt om wijn te maken.

zo leer je nog eens wat:) Bedankt voor alle reacties en tips

11

Zit deze wijnsteenzuur of citroenzuur ook in de poeder van de RI van Funcakes????

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

12

Dolfijn schreef:

Zit deze wijnsteenzuur of citroenzuur ook in de poeder van de RI van Funcakes????

Gr. Dolfijn

Ik als leek zeg ja: want:

op de verpakking van Mix voor Royal Icing van FunCakes staat tussen de ingrediënten voedingszuur E330.
Als je met Google zoekt op Wikipedia en citroenzuur dan staat er dit: Citroenzuur is een voedingszuur met E-nummer E330.

Ik heb ooit FunCakes gevraagd waar het voedingszuur voor dient en het antwoord was dat het met name voor de smaak is, het zuur heft het zware van suiker een beetje op.
Op Wikipedia zie ik bij citroenzuur  soortgelijke info: citroenzuur is een natuurlijk conserveermiddel en antioxidant. Daarnaast wordt het gebruikt om een zure smaak aan voedsel te geven.

Ga je zelf R.I. mee maken? En zo ja, wil je me dan doorgeven wat je ervaringen er mee zijn?