1

Onderwerp: Bloemen in marsepein?

Hallo,

Ik zie op de taarten die voorbij komen vaak heel mooie bloemen (waar ik stiekem wel jaloers op ben ;).
Nu vraag ik mij af of deze meestal in fondant worden gemaakt of krijgt men ook hetzelfde resultaat met marsepein? (ik lust immers liever marsepein).

Ik heb zelf de ervaring dat fondant fijner is van structuur en eigenlijk mooier oogt dan marsepein.

Wat zijn jullie bevindingen?

Thx om jullie ervaringen te delen!

Grtz

2

Re: Bloemen in marsepein?

Ligt eraan wat voor bloemen.. Als ze gewoon plat zijn kan het ook met marsepein,maar als je ze " gebogen " wilt moet je fondant gebruiken om het uit te laten harden.

3

Ik gebruik (bijna) altijd Zeelandia marsepein. Ook voor bloemen die ik opstaand laat drogen. Gaat eigenlijk altijd prima. Als ik een lussenstrik oid maak, gebruik ik wel fondant omdat dit sneller uithardt. Maar verder altijd marsepein. :Y

4

Met fondant of gumpaste vind ik de bloemen er mooier en meer levensecht uitzien. Marsepein moet je heel dun uitrollen om bloemen te maken want het is zwaarder en de blaadjes hangen veel sneller door. Maar kleine roosjes maak ik ook wel met marsepein.
Oh, je kan natuurlijk fondant en marsepein mengen, dan heb je het beste van de twee ;-)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Thx voor jullie reacties.

@MirandaB en @Marie-Popo: doen jullie dan nog tylose door de marsepein?
En op welke tijd moet ik minimum rekenen voor het uitdrogen (bv voor heel kleine bloemetjes)?

Kwestie van te weten voor een volgende keer. K'heb de slechte gewoonte om (ondanks dat ik weet dat bloemetjes best op voorhand worden gemaakt) ze nooit op voorhand te maken  :o .

Alvast bedankt

6

tylose en marsepein heeft weinig effect...........
En hoelang iets moet drogen hangt erg van de omstandigheden af (luchtvochtigheid, en merk/soort marsepein/fondant)

7

Ik doe geen tylose door de marsepein... De meningen zijn hierover verdeeld, maar ik wil mijn decoraties eetbaar houden, zeker met marsepein...
Als je ze een paar weken op voorhand maakt, drogen ze goed... Maar ik vind dat niet nodig voor die roosjes. Andere bloemen maak ik met fondant (en ik wil heel graag een workshop volgen!).

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com