1 Laatst bewerkt door charliegirl (05-08-2011 19:29)

Onderwerp: vraag over de tijd van het bakken/vullen

hoi allemaal!

ik ga mijn aller eerste taart maken, dus ik weet nog niet hoe alles precies zit. nou heb ik even een paar vragen! ik moet de taart dinsdag af hebben. kan het dan, dat ik zondag (avond) de cake ga bakken, en dan maandagmiddag hem ga vullen en bekleden? en kan ik de cake dan gewoon op het aanrecht laten staan, of moet hij in de koelkast of vriezer?

en sorry als deze vragen al eerder zijn gesteld, ik heb al veel op het forum gelezen maar kan niet alles onthouden haha!

alvast bedankt! :)

2

Re: vraag over de tijd van het bakken/vullen

het zou handig zijn als je even de zoekfunctie zou gebruiken en zou vertellen waar je mee wilt vullen

Je kunt de taart best zondag bakken en maandag vullen en bekleden.

Na het bakken (en afkoelen) van het biscuit kun je het beste de taart in een (pedaalemmer)zak ik de vriezer leggen.
Maandag eruit halen en vullen/ bekleden...en dinsdag eten!

Links in het menu kun je onder 'recepten' en 'vullingen' vinden welke vullingen je in de koelkast moet bewaren. Je kunt hier inderdaad ook de zoekfunctie gebruiken.

Succes ermee!

4 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (05-08-2011 19:37)

Als je de cake (cake of biscuit?) zondag bakt dan kun je 'm gewoon een nachtje in een dichte plastic zak (pedaalemmerzak ofzo) op het aanrecht laten staan.

Je kan er ook voor kiezen om 'm wel een nachtje in de vriezer te doen (ook weer in dichte zak), sommige mensen vinden dat als er 'een nachtje vorst' overheen is gegaan, dat ie dan makkelijker is te snijden.

Succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

5 Laatst bewerkt door charliegirl (05-08-2011 19:47)

bedankt voor de snelle reacties! dan ga ik zondag bakken, en maandag vullen en bekleden. en ik zit er over na te denken om een biscuit mix te kopen. wat zijn jullie ervaringen daarmee? het zelf maken of met een biscuitmix?

sorry voor alle vragen, ik hoop dat het een beetje gaat lukken, maar ik moet ook gewoon veel oefenen dan komt het vast wel! :)

en ik zat er aan te denken om bij allebei de lagen eerst een laagje jam te doen, en dan daar op slagroom! simpel, maar het lijkt me heerlijk!

6

ik zweer bij biscuit mix! dus ja...het is makkelijk, alleen eieren erbij en beetje water, 10minuten mixen en dan in de oven. zelfs op de verpakking staat hoeveel van elk...en de baktijd staat er ook op....ik bak altijd 160 graden hetelucht.

vele bakken oplopend....dat werkt bij mij niet, want mijn oven stopt steeds en dan moet je em weer opvoeren, dan is ie dus al gezakt :s

vullingen met slagroom moeten altijd in de koelkast. ik vul alleen met botercreme van funcakes met daar aan toegevoegd een smaakje. Heel soms maak ik wel koelkastvullingen hoor.

Groetjes Christa!

7

oke dankjewel!  dat lijkt mij ook wel het makkelijkste. ik las op internet dat ze het ook bij de welkoop hebben? weet iemand of dat goede biscuit mix is?

ja ik wil dan dus eerst een laagje aardbeienjam, en dan de slagroom erop, en dat 2x. heb ook wat taarten gezien waarbij ze op de slagroom nog verse stukjes aardbeien hebben gelegd, dat lijkt me ook wel heel erg lekker!

je bedoelt dan met in de koelkast bewaren dat als de taart klaar is dat ik hem dan telkens in de koelkast  moet bewaren?   :o sorry beetje domme vraag misschien, maar wil het even zeker weten!

Ik maak eigenlijk nooit biscuit van mix, maar gewoon van het recept wat hier staat per ei 30g suiker, 25g bloem, 5g maizena en een beetje vanillesuiker en een snufje zout. Gaat altijd goed!

Ik ben niet zo'n fan van de mix, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, gewoon een paar x proberen en uitvinden wat je zelf fijn vindt.

Alle taarten waar slagroom in zit moeten in de koelkast bewaard worden, dat houdt in dat je 'm na het vullen en afsmeren even in de koelkast zet en ook na het bekleden en na het aansnijden. Een uurtje buiten de koelkast kan natuurlijk geen kwaad.

Wat ik meestal doe als ik met slagroom vul, dan hou ik de overgebleven slagroom (klein beetje) op kamertemperatuur erbij, zodat je kan zien dat het nog goed gaat met de slagroom.

Veel bakplezier

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

9

Ja slagroom moet in de koelkast

10

super, dankjewel! alle tips zijn welkom :) ik denk dat ik eerst maar de biscuit mix koop, en dan de volgende keer zelf het ga proberen!

oke, dan weet ik dat in ieder geval! en als ik de slagroom als vulling gebruik kan ik dan ook alleen slagroom kloppen en dan klop fix er doorheen doen? want bij de recepten staat dat er ook nog mascarpone bij moet, maar is dat nodig?

bedankt allemaal, zo ben ik weer wat kennis rijker :)

11

charliegirl schreef:

bedankt voor de snelle reacties! dan ga ik zondag bakken, en maandag vullen en bekleden. en ik zit er over na te denken om een biscuit mix te kopen. wat zijn jullie ervaringen daarmee? het zelf maken of met een biscuitmix?

sorry voor alle vragen, ik hoop dat het een beetje gaat lukken, maar ik moet ook gewoon veel oefenen dan komt het vast wel! :)

en ik zat er aan te denken om bij allebei de lagen eerst een laagje jam te doen, en dan daar op slagroom! simpel, maar het lijkt me heerlijk!

Ik heb een week geleden een biscuit gemaakt met een recept (2 keer want de eerste was mislukt dus daarna een ander recept gepakt) en net heb ik een biscuit gemaakt van de mix van funcake. Ik weet nog niet hoe hij smaakt (heb hem al wel een beetje geproeft zonder vulling en dan smaakt hij goed!) maar hij werkt enorm veel makkelijker vind ik. Als hij net zo lekker smaakt als ik ermee kan werken ga ik nooit meer iets anders doen.

Ik ben ook pas een beginner dus ik weet het ook allemaal niet, maar dit is mijn ervaring tot dusver:D

Groetjes Puck

12

ja daar ben ik dus ook erg bang voor, dat het gaat mislukken! ik ga morgen even kijken bij de welkoop voor die biscuit mix van soezie, geen idee of die goed is maar ik probeer het wel gewoon (: dankjewel!