1

Onderwerp: Taart blijft laag

Help ik weet niet wat ik fout doe, heb de biscuit mix van funcakes, maar hij blijft maar laag. Ik heb het met een keukenmachine geprobeerd en handmixer maar helaas. De oven op 160 graden hetelucht. Heeft iemand tips advies?

2

Re: Taart blijft laag

Hoe lang en hoe gebruik je dan de keukenmachine en mixer? Waarschijnlijk ligt het daaraan.

3

Biggeltaart schreef:

Hoe lang en hoe gebruik je dan de keukenmachine en mixer? Waarschijnlijk ligt het daaraan.

Ik heb vandaag de keukenmachine 7 min op hoge snelheid gedaan en nog 2 op laag. En daarvoor deed ik het met de handmixer korter dus dacht idd dat het daar aan lag, maar niet dus.

4

Had je dikke pieken, of slappe pieken die inzakken? Het eerste is goed, dan krijg je hoge kapsels.
Ik bak daarna op 150 graden hete lucht en ongeveer 35 minuten.

5

Biggeltaart schreef:

Had je dikke pieken, of slappe pieken die inzakken? Het eerste is goed, dan krijg je hoge kapsels.
Ik bak daarna op 150 graden hete lucht en ongeveer 35 minuten.

Hoe bedoel je dikke pieken? Hij is steeds echt maar 4cm dik na 35 min op hetelucht 160 graden.

6

Na het mixen bedoel ik. Ik mix 8 minuten hoog en dan 2 minuten laag en als ik dan de klopper eruit haal dan blijft de mix aan de klopper zitten in dikke pieken die niet ombuigen. Net als stijfgeklopt eiwit.
Wat voor keukenmachine gebruik je? Als ik aan een keukenmachine denk dan is dat meer zo'n ding dat kan snijden/schaven/hakken etc...?
Heb je wel voldoende voor de vorm die je gebruikt? Ik gebruik ook heel vaak de hoeveelheden die voor een maatje groter staan.
En nou heb ik geen tips meer denk ik...  :think:

7

Welke bakvorm heb je gebruikt en welke hoeveelheden mix water en ei?

8

Ik maak ook altijd meer dan aangegeven staat: op de verpakking staat 220 gr mix, ik gebruik dan 270 gr. mix, 1 ei meer en een ietsie pietsie meer water.
Nog een tip: ik start op een lage temp van 140 graden, dan na 15 min. naar 150 graden en dan pas naar 160 graden. Mijn biscuits staan wat langer in de oven dus, vaak 50 min voor 20 cm ipv 35 min. zonder dat ze droog worden. Op deze manier rijst het wat gelijkmatiger zonder die hoge toren in het midden. Ze worden dan echt 7 tot 8 cm hoog op deze manier!
En misschien ligt het wel aan je oven?
Hoop dat je wat aan de tips hebt, succes!

Sweet addiction...

9

Biggeltaart schreef:

Na het mixen bedoel ik. Ik mix 8 minuten hoog en dan 2 minuten laag en als ik dan de klopper eruit haal dan blijft de mix aan de klopper zitten in dikke pieken die niet ombuigen. Net als stijfgeklopt eiwit.
Wat voor keukenmachine gebruik je? Als ik aan een keukenmachine denk dan is dat meer zo'n ding dat kan snijden/schaven/hakken etc...?
Heb je wel voldoende voor de vorm die je gebruikt? Ik gebruik ook heel vaak de hoeveelheden die voor een maatje groter staan.

Oh nee dit x lekker het wel melk zo dun die keukenmachine kan idd hakken etc doe het denk ik liever met de hand dan. Misschien moet ik meer mix gebruiken ik doe 220gr voor 20cm taartje.
Bedankt iig ga morgen denk ik maar weer een x proberen

10

Karin09 schreef:

Welke bakvorm heb je gebruikt en welke hoeveelheden mix water en ei?

20cm springvorm, 3 eieren 22 ml water

11

Reespees schreef:

Ik maak ook altijd meer dan aangegeven staat: op de verpakking staat 220 gr mix, ik gebruik dan 270 gr. mix, 1 ei meer en een ietsie pietsie meer water.
Nog een tip: ik start op een lage temp van 140 graden, dan na 15 min. naar 150 graden en dan pas naar 160 graden. Mijn biscuits staan wat langer in de oven dus, vaak 50 min voor 20 cm ipv 35 min. zonder dat ze droog worden. Op deze manier rijst het wat gelijkmatiger zonder die hoge toren in het midden. Ze worden dan echt 7 tot 8 cm hoog op deze manier!

Hmmmm misschien ook een idee idd met de oven en meer mix wat voor oven heb jij? Ik heb een Siemens heteluchtoven.

12

Bij felicitaartjes kom je voor 20 cm rond op 270 gr mix, 27 ml/gr water en 4 eieren uit.............denk dat je dat eerst een zou kunnen proberen.

Daarnaast is het even uittesten of je oven idd wel 160 graden is/wordt, dat zou je met een oventhermometer kunnen meten.

En meer tips heb ik ook niet gezien wat anderen ook al hebben gezegd. Succes met de volgende!

13

bamm schreef:
Biggeltaart schreef:

Oh nee dit x lekker het wel melk zo dun die keukenmachine kan idd hakken etc doe het denk ik liever met de hand dan. Misschien moet ik meer mix gebruiken ik doe 220gr voor 20cm taartje.
Bedankt iig ga morgen denk ik maar weer een x proberen

Heb je de ml water wel goed gemeten? Het is maar een heel klein beetje water...
En met een keukenmachine kun je het inderdaad niet zo dik opkloppen als met een KitchenAid bijvoorbeeld.

14

bamm schreef:
Reespees schreef:

Hmmmm misschien ook een idee idd met de oven en meer mix wat voor oven heb jij? Ik heb een Siemens heteluchtoven.

Ik heb ook een Siemens inbouwoven.
Ik kan me voorstellen dat het evt. ook kan liggen aan je handmixer. Het is wel prijzig maar zo'n planeetmixer is geweldig! krijg je hele fluffige mix van... Succes he  :thumb:

Sweet addiction...