1

Onderwerp: Help! Onwerkbaar zachte fondant...

Zonet wilde ik beginnen aan de uit te steken decoraties voor een taart die ik maandag moet afleveren. In het kader: even kijken of lukt wat ik wil...

Ik heb zwarte fondant (pettinice), maar het is zo zacht dat het volstrekt onwerkbaar is. Eerder dit jaar heb ik uit hetzelfde pak gebruikt en toen was ie perfect.

Het zou kunnen komen dat het de afgelopen dagen zo warm is geweest. Maar hoe krijg ik die fondant weer normaal bruikbaar?

Iedereen alvast oneindig bedankt voor tips.

~ Never waste a good crisis... ~

Re: Help! Onwerkbaar zachte fondant...

Hoi,

Dat komt inderdaad door het warme weer. Je kunt je handen wassen met ijskoud water. En wat tylose door je fondant doen (als je decoraties niet opgegeten hoeven te worden).

Het komt inderdaad waarschijnlijk door het weer, maar de consistentie van de verschillende pakken fondant wil ook nog wel eens verschillen.

Ik had er laatst ook last van en toen heb ik de fondant een (hele) poos onbedekt op tafel laten liggen, dan droogt het een beetje uit. Mocht je nu decoratie willen maken die in een bepaalde vorm gedroogd moeten worden, doe er dan mooi wat tylose door.

4

Het ligt dus inderdaad aan de warmte.

Het punt is dat ik deze decoraties wel eetbaar wil houden dus veel tylose lijkt me geen goed plan.

Wij hebben op de slaapkamer airco. Niet dat ik daar kan gaan zitten "taarten" maar daar staan nu wel de emmertjes fondant... en de airco op racen. ;)

Nu maar duimen dat het plaatselijk erg koud wordt de komende dagen.  :D

5

Het ligt helaas ook aan de Pettinice......
De zwarte fondant van Bakels is een van de meest zachte en plakkerige. Veel tylose is één van de oplossingen.

Verder doe ik (als het erg warm weer is) de fondant op een waterzak leggen (die je normaal vult met warm water tegen koude voeten!) maar in dit geval vult met ijswater en ijsklontjes.
Daar leg ik de fondant op (die blijft daardoor lekker koel!).

Ik hoop dat je er iets aan hebt.  ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Dat komt inderdaad door het warme weer. Je kunt je handen wassen met ijskoud water. En wat tylose door je fondant doen (als je decoraties niet opgegeten hoeven te worden).

Ow, nu voel ik me dom  :o
Kun je dingen waar je tylose door mengt niet meer gaan eten ?
Ik wou namelijk cc of taart maken met vlindertjes die recht staan, kun je dan de vlinders niet eten ?

7

Ik vind het niet lekker maar mijn dochter heeft een vriendinnetje en die heeft een hele hakschoen naar binnen gewerkt.Terwijl die stijf stond van de tylose. :lol:

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

8

@ Annelies: dat vind ik een goed idee! Ik neem aan dat een coldpack uit de vriezer ook wel kan?

Verder de tip van koude handen, ik herinner me ineens nog de tip van een vriendinnetje om een koud blikje vast te houden.

En dan toch maar een beetje tylose gebruiken, het moet wel eetbaar blijven.
Ik moet zeggen dat toen ik de lussenstrik maakte de fondant niet zó zacht was. En toen ik het pak voor het eerst open maakte en het koud was ging het prima.

9

Nou met de airco op racen, wordt de fondant al wat steviger. Ik vries bijna vast aan de vloer...maar dat is een kleinigheidje.  :D
In combi met jullie tips moet het uiteindelijk wel goed komen.

10

Yaghna schreef:
saskiahuisman schreef:

Hoi,

Ow, nu voel ik me dom  :o
Kun je dingen waar je tylose door mengt niet meer gaan eten ?
Ik wou namelijk cc of taart maken met vlindertjes die recht staan, kun je dan de vlinders niet eten ?

t is niet lekker. als we op school en op oude stageplekken deco maakte van fondant werd er ook nooit tylose gebruikt

11

Je kunt ook nog proberen voldoende bakkerssuikerpoeder toe te voegen - of natuurlijk tylose. Niet zoveel als je zou doen om je boetseersels te verstevigen, maar het werkt prima.

12

@ Karoline: de fondant moet zwart blijven, dus suikerbakkerspoeder lijkt me beetje link. Inmiddels zijn we zelf bijna onderkoeld geraakt op de slaapkamer (airco) maar de fondant wordt weer stevig.

Zodra ik ermee aan de slag ga, neem ik alle andere koelingstips ook nog ter harte. Nou als het dan niet lukt? :D