1

Onderwerp: Botercrème

Hallo allemaal,

Door vriendinnen aangestoken door het bakvirus en uiteindelijk hier terecht gekomen. Nou ben ik nogal nieuw in de wereld van de baksels en nog een beetje onzeker... :o

Aanstaande zondag vieren wij de verjaardag van mijn oudste zoon en nu wilde ik me gaan uitsloven door zelf een taart voor hem te gaan maken. Uiteraard zal ik ook botercrème moeten gebruiken om af te smeren en een dijkje te spuiten. Maar ehh... ik vind botercrème niet zo lekker. Ik heb de mix van FunCakes, maar als ik het recept volg vind ik het dus echt niet lekker...
Kan ik er iets doorheen mengen zodat het een ander smaakje krijgt? Ik wilde de taart vullen met lemon curd, kan ik er dan een beetje van door de botercrème mengen? Hoeveel dan?? Of is er een andere manier om de botercrème lekkerder te krijgen?

Beetje onnozele vragen misschien, maar dat krijg je als je net begint...

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Saskia

Re: Botercrème

Ik zou afsmeren met witte ganache...
1 deel slagroom, 3 delen witte chocolade.
Langzaam laten smelten, au bain marie of in de magnetron. Zeker niet te snel want dan kan het verbranden.
Als alles gesmolten is even goed doorroeren en dan op kamertemp laten komen. Dan heeft het een goede smeerconsistentie.
Of je pakt een pot witte chocoaldepasta als je geen tijd/zin hebt om ganache te maken  :D
Dat laatste kan je trouwens ook door de botercreme doen...
Verder kan je alle smaken door je botercreme doen als er maar niet te veel vocht in zit want daar smelt je marsepein/fondant van. Lemoncurd kan dus ook.
Succes!

Life is what you bake it.

3

Lemon curd door de botercreme is heerlijk. Ik begin altijd met 1 flinke lepel en dan proeven en toevoegen tot je het zelf lekker vindt.

De eerste botercreme die ik maakte was overigens niet van de mix, maar italian merengue botercreme. Heel erg lekker en echt niet moeilijk te maken (ik gebruik overigens wel eiwitpoeder, dus ik weet niet of je dat in huis hebt). Dit is het recept dat ik ooit hier van de site heb gehaald:

100g fijne kristalsuiker
3 theelepels water
1 eiwit (of 5g eiwitpoeder met 30g water)
100g roomboter

Kook de suiker en het water tot het helemaal mooi helder is.
Klop het eiwit tot schuim.
Voeg al mixend de hete siroop toe en blijf kloppen tot het mengsel is afgekoeld.
(Ik had hier geen geduld voor en ging meteen verder...)
Smelt de boter (moet wel geel blijven) en voeg het toe aan het schuim.

Nu kan je zelf gaan experimenteren met smaken. Ik heb er 2 eetlepels hazelnootpasta (volgens recept) bij gedaan. Dit was echt helemaal super! Ben benieuwd welke smaakjes jullie gaan proberen... (jam/citroensap/diksap/rum/etc. etc.) 
De crème is geschikt om in te vriezen.

4

Hoi Lilian,

Dankjewel voor je snelle reactie! Die witte ganache klinkt wel HEEL lekker! Dat ga ik zeker een keer proberen! Maar ik kan er dus ook een beetje lemoncurd doorheen doen. Dan ga ik nu daarvoor, want ik denk dat het wel heel zoet wordt als ik ook die ganache nog ga gebruiken.

Groetjes Saskia

5

Hoi Roos,

Dat klinkt ook goed, ga ik ook nog een keer proberen. Ik durf me voor de eerste keer nog niet teveel werk op de hals te halen, dus ik speel nog een beetje op safe ;). Maar ik ben al blij om te weten dat ik dus gewoon van alles door botercrème of die crème van jou kan mixen!

Groetjes Saskia

6

Heb je botercreme van de mix al eens geproefd? Of baseer je dat alleen op het recept op de verpakking?

7

Vraagje voor de witte ganache: hoe weet ik hoeveel in ongeveer nodig heb. Er staan wel recepten, maar ik maar niet vinden hoeveel ik nodig heb voor bijvoorbeeld een 17,5cm en 12,5cm ronde taarten.

Taarten - workshops - antiek en nog veel meer!
Kijk op http://www.vanrinske.nl

8

@karin: ik heb de botercrème ook echt gemaakt. Maar om eerlijk te zijn, toen niet met roomboter en het was behoorlijk warm, dus de boel liep snel uit naar mijn idee. Verder had ik me keurig aan het recept gehouden (de mix minimaal 1 uur laten staan, de hoeveelheden enz.). Dus nu ga ik 'm echt met roomboter maken en doe er dan een beetje Lemon Curd door. Ik geloof dat het dan wel goed zal komen!

Ik maak botercreme altijd zelf :

1/2 kop Crisco
1/2 kop plantaardige margarine
luchtig kloppen

3 1/2 kop poedersuiker erdoor kloppen
en dan 1/4 kop (soja)melk erdoor en wat vanille

5 minuten met de mixer en je hebt een botercrème die eruit ziet als slagroom en heel erg lekker is.
Eventueel kun je hem ook nog kleuren.

Voor mocca crème de melk vervangen door sterke koffie
voor sinaasappel de melk vervangen door vers sinaasappelsap
enz, zo heb ik er nog een aantal......