1 Laatst bewerkt door dollelollypop (02-08-2011 14:33)

Onderwerp: 25 jarig jubileum

Een collega vroeg of ik 72 cupcakes wilde maken voor zijn 25 jarig jubileum bij mijn werk en aangezien ik al een keer met marsepein had gemaakt wilde ik nu iets anders.
Omdat ik bij de prodent in Amersfoort werk en daar dus tandpasta maak wilde ik iets leuks erop maken.
Ik heb dus een plaatje van internet gezocht en er een rondje om geplaatst met een kleurtje en 25 jaar erop en dit is het dus geworden.
Gemaakt met mijn nieuwe foodprinter ( erg blij dat ik die gekocht heb wat is dat leuk ).

Voor de toef heb ik echt 5 verschillende dingen geprobeerd maar de
Swiss Merengue Botercrème ( de 1, 2, 3 methode ) met een patidess smaakje erdoor dat gaf de doorslag om een toef te maken.
Ik vond al het andere maar helemaal niks maar deze is zacht van smaak, lekker, erg mooi van structuur en ook niet zwaar.
Nu ben ik blij dat ik ook eindelijk eens een lekkere mooie toef kon maken want ik maakte nooit een toef omdat het allemaal zo zwaar vond en naar boter vond smaken.

Hier komt hij dan, wel voor de eerste keer een toef gemaakt dus misschien niet helemaal perfect maar ik was er blij mee.
Deze zijn trouwens met een citroensmaakje.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4PXZL7VS-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DKJDY8AI-D.jpg

2

Re: 25 jarig jubileum

Helemaal top, mooie toef en een heel leuk plaatje!
Die smaak zal ik ook eens proberen want ik ben ook niet helemaal dol op de gewone botercreme.
Staat het recept hier bij de recepten?

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

3

mooie cc's met een leuk plaatje :thumb:

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

4 Laatst bewerkt door dollelollypop (02-08-2011 14:19)

Hallo Sandra

Ja ergens bij zoekfunctie gekeken bij toef op cupcakes maar weet zo gauw niet welke het was.

hier het recept en dan een smaakje naar je eigen wil toevoegen met patidess of zoeits als onderstaand.
Ik kan het je echt aanraden  :Y  want het is echt lekker vergeleken bij de andere toeven.

Swiss Merengue Botercrème

Een verrukkelijke botercrème met een basis van eiwitschuim! Dit is een zijdezachte, luchtige crème die niet zo zoet is en daardoor heel geschikt is om er veel lekkere (zoete) dingen aan toe te voegen. Ik zal onder het basisrecept een paar van de mogelijke variaties zetten. Dit recept is voldoende voor een 25 cm doorsnede taart (of 2 lagen bij een 20 cm).
Dit recept staat in de verhouding van 1-2-2, je kunt het ook in de verhouding 1-2-3 maken, dan wordt het iets steviger en kun je het ook makkelijker invriezen. Je kunt met deze botercrème ook rustig afsmeren en dijkjes maken, zelf gebruik ik voor het afsmeren eigenlijk altijd de 1-2-3 verhouding.

140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram roomboter, op kamer temperatuur en in stukjes* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding)
vanille- of citroenextrakt

De eiwitten met de suiker worden au bain marie geklopt, zet dus een kom klaar die boven een pan met heet water past. Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar.
Zet de kom boven de pan met kokend water (au bain marie), blijf kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom van het vuur en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt, zo'n 10 minuten.
Doe de boter, in kleine stukjes, beetje voor beetje erbij, terwijl je blijft mixen (op lage snelheid deze keer). Als alle boter opgenomen is in het eiwitmengsel, zet de mixer een stand hoger en klop de crème totdat het er luchtig uitziet. Voeg het extrakt toe, schraap de randen van de kom nog even goed langs en mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De meringue crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit.
Je kunt de meringue botercrème een week bewaren in de koelkast.

Varianten:
Chocolade: Voeg 75 à 100 gram gesmolten (laat het iets afkoelen) pure chocolade toe als de meringue botercrème klaar is. Mix alles nog even goed door. Je kunt als basis dan de vanille toevoegen aan de crème. Je kunt ook witte- of melkchocolade gebruiken.

Praliné: Voeg een paar eetlepels pralinépasta (groothandel of chocoladewinkel) toe, je kunt ook Nutella gebruiken als alternatief. Mix de crème nog een minuut op hoge snelheid.

Mokka: Voeg 35 ml espresso-koffie toe (oploskoffie met water kan ook prima) en 50 gram gesmolten pure chocolade. Zet de mixer op een lage snelheid terwijl je de koffie en de chocolade erbij doet, nog even rustig doormixen totdat het goed opgenomen is.

Citroen: Voeg (zelfgemaakte) lemon curd toe, begin met een eetlepel en daarna toevoegen naar smaak.

Frambozen: Ook heel lekker is om gepureerde frambozen (even door de zeef halen voor de pitjes) toe te voegen. Voeg dan ook wel extra suiker toe voor de friszure frambozen. Je kunt ook gezeefde frambozenjam toevoegen, ook heerlijk en makkelijk :-)

5

Ziet er lekker uit!
Kan deze toef ook goed buiten de koeling? Of had je ze gekoeld staan..

Ieder zijn smaak, ieder zijn taart! Ook voor al uw eetbare prints! Info?
www.smaaktaart.nl

6 Laatst bewerkt door dollelollypop (02-08-2011 14:32)

nee ik had het niet gekoeld gezet, gewoon gemaakt en meteen gebruikt.
Ik denk wel dat dat kan maar ik zou het denk ik met dit weer niet te lang buiten de koelkast houden.
Als je de 1, 2, 3, verhouding neemt ( die had ik ook ) die is steviger en goed te doen voor een toef.
Ik had er èèn een kwartiertje buiten de koelkast staan voor mijn zoontje ( de rest had ik al in de vriezer gezet ) en die was nog steeds goed hoor.
Maar er zit opgeklopte eiwit in en ik weet niet hoelang dat stijf blijft buiten de koelkast.

Leuk zeg! De oom van mijn vriend werkt ook al jaaaaren bij Prodent in Amersfoort  ;)  Misschien heeft hij er ook 1 mogen proeven?? Hahaha

Erg leuk bedacht en welke spuitmond gebruik jij want je hebt echt super mooie toeven :)

8 Laatst bewerkt door dollelollypop (02-08-2011 14:58)

Nou hij moet ze nog gaan trakteren want het is pas half augustus haha.
Ik heb de eerste paar gemaakt om te kijken of het lukte en ga van de week de rest doen en zet ze in de vriezer tot hij ze nodig heeft maar de vorige met de marsepein zal hij dan waarschijnlijk wel hebben geproefd.
Ik moet twee keer 72 cupcakes maken want er zijn er twee 25 jaar bij de zaak.
Maar hoe heet jouw vriend zijn oom dan?
Ik werk er al 30 jaar dus moet ik hem toch zeker wel kennen.

Ik heb de spuitmond Tip 1M Open Star gebruikt en hier op de website gekocht.
Dat schijnt toch de meest gebruikende spuitmond te zijn voor de toef dus had ik hem snel even gekocht.

dollelollypop schreef:

Nou hij moet ze nog gaan trakteren want het is pas half augustus haha.
Ik heb de eerste paar gemaakt om te kijken of het lukte en ga van de week de rest doen en zet ze in de vriezer tot hij ze nodig heeft maar de vorige met de marsepein zal hij dan waarschijnlijk wel hebben geproefd.
Ik moet twee keer 72 cupcakes maken want er zijn er twee 25 jaar bij de zaak.
Maar hoe heet jouw vriend zijn oom dan?
Ik werk er al 30 jaar dus moet ik hem toch zeker wel kennen.

Ik heb de spuitmond Tip 1M Open Star gebruikt en hier op de website gekocht.
Dat schijnt toch de meest gebruikende spuitmond te zijn voor de toef dus had ik hem snel even gekocht.

IK heb wel 1M maar ik weet niet of dat de open star is. Dacht namelijk dat je maar 1 soort 1M hebt  :P

Zijn oom heet Roy(surinaamse man)

10 Laatst bewerkt door dollelollypop (02-08-2011 17:03)

Aah ja natuurlijk die ken ik wel.
Hij heeft eerst altijd op de bereiding gezeten en zit nu bij de kwaliteitsdienst, hij kent mij ook heel erg goed hoor.
En inderdaad hij werkt er ook al een hele poos.

Volgens mij is er ook maar 1 wilton 1m spuitmond hoor ( dus ik denk dat dat de goede wel is ) maar zeker weten doe ik het ook niet.
Het is de 2110  misschien moet je even op de website kijken of dat hem is.

11

dollelollypop schreef:

Aah ja natuurlijk die ken ik wel.
Hij heeft eerst altijd op de bereiding gezeten en zit nu bij de kwaliteitsdienst, hij kent mij ook heel erg goed hoor.
En inderdaad hij werkt er ook al een hele poos.

Volgens mij is er ook maar 1 wilton 1m spuitmond hoor ( dus ik denk dat dat de goede wel is ) maar zeker weten doe ik het ook niet.
Het is de 2110  misschien moet je even op de website kijken of dat hem is.

Hahaha, kleine wereld he? Hij is getrouwd met de zus van mijn schoonmoeder. We zien elkaar alleen helaas te weinig door tijdsgebrek.

Ik zal eens even kijken welke ik dan heb, heb er een hele hoop inmiddeld maar moet er nog veel mee oefenen  :D  :)

Ja ik heb er ook wel wat maar de meeste zijn gewoon klein maar deze was groot en ik heb er ook niet veel verstand van.
Heb ook nooit een toef gemaakt dit was voor het eerst dus ik was al blij dat het gelukt was.

Ja zeker een kleine wereld want dat verwacht je niet dat er hier iemand een collega van mij kent haha maar wel leuk hoor.
Roy is ook een aardige vent en vraagt altijd hoe het met de kinderen gaat. nou mocht je hem eerder zien dan ik doe hem dan de groetjes maar maar ik ben bang dat ik hem eerst zal zien haha.
Ik moet maandag weer werken en ik weet niet of hij al vakantie heeft maar anders zie ik hem maandag wel en zal ik eens vertellen dat ik je hier tegen ben gekomen :)
Nou de groetjes dan maar en succes met de toefjes.

13

dollelollypop schreef:

Ja ik heb er ook wel wat maar de meeste zijn gewoon klein maar deze was groot en ik heb er ook niet veel verstand van.
Heb ook nooit een toef gemaakt dit was voor het eerst dus ik was al blij dat het gelukt was.

Ja zeker een kleine wereld want dat verwacht je niet dat er hier iemand een collega van mij kent haha maar wel leuk hoor.
Roy is ook een aardige vent en vraagt altijd hoe het met de kinderen gaat. nou mocht je hem eerder zien dan ik doe hem dan de groetjes maar maar ik ben bang dat ik hem eerst zal zien haha.
Ik moet maandag weer werken en ik weet niet of hij al vakantie heeft maar anders zie ik hem maandag wel en zal ik eens vertellen dat ik je hier tegen ben gekomen :)
Nou de groetjes dan maar en succes met de toefjes.

Ja, jij gaat hem zeker eerder zien. Doe hem maar de groeten van Raquel en Guillermo ( niet de makkelijkste namen) anders zeg je gewoon van zijn neef en vriendin uit Almere, hahaha

Je toefjes zien er echt super uit en ik ga ook mijn best doen.LOL

Groetjes

Ja dat zal ik doen en zeker lastige namen ja haha maar het gaat me wel lukken hoor.
Als je nog een tip voor de toefjes maken wilt?
Ik heb hem hier vanaf gekeken en daarom is hij volgens mij zo aardig gelukt.
Succes ermee.
http://youtu.be/8cvyBz2a4DY

15

Dat klinkt erg lekker en de toeven zijn geweldig!!

"Kleine muisjes hebben kleine wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes" (John O' Mill)
Groetjes Natasja S

:Y  ze zijn erg lekker en niet zo zwaar maar zo zacht.
Het is voor een toef echt een aanrader  :) .