1

Onderwerp: Hoe doen jullie dat, qua planning?

Hallo allemaal,

hier zijn veel topics over, maar ik kan niet precies antwoord vinden op mijn vraag  :nooo

Ik maak nu regelmatig taarten, maar binnenkort moet ik een taart van 3 lagen maken en 1 losse met een foto. Ik vraag me af hoe ik dit moet doen qua planning. Ik zie altijd van die mooie afgewerkte taarten met veel lagen en veeeel decoratie. Dit kan toch  niet in 1 dag gedaan zijn? Hoe doen jullie dat?

Ik dacht 1 dag taarten bakken, vullen, bekleden > in de vriezer.
De dag voordat ze de taarten op komen halen de taarten uit de vriezer, de dag zelf decoreren en de losse foto taart maken.

En dan begrijp ik ook niet hoe een druk gedecoreerde taart van meerdere lagen zo lang uit de koeling kan blijven, want hij moet dan toch gedecoreerd worden buiten de koeling.. Ik las ergens dat een taart (uitgaande van (slag)room vulling) niet langer dan 2 uur buiten de koeling mag

Phoe, ik weet dat dit vaker gevraagd wordt, maar ik snap het niet helemaal... :nooo

Alvast bedankt voor het lezen :Y  Gr Kelly

2 Laatst bewerkt door DebbyDaniel (02-08-2011 12:10)

Re: Hoe doen jullie dat, qua planning?

Ik heb nog niet heel veel ervaring dus misschien mogelijk zijn er veel betere ideetjes/oplossingen, maar wat ik zou doen is de taarten bakken, vullen en afsmeren. Dan in de vriezer (afhankelijk van de vulling) of in de koelkast.

De decoraties zoveel mogelijk vooraf maken (en dat kan volgens mij al dagen (weken) van te voren, als je ze maar luchtdicht bewaard. Ik heb nu al 2 puzzelplaatjes gemaakt voor 2 taartjes die ik pas over 2 weken ga maken).

Dan hoef je op de uiteindelijke dag 'alleen' nog maar de afzonderlijke onderdelen te monteren (kapsel met basislaag marsepein/fondant bekleden, decoraties aanbregen).

Zou niet weten hoe lang je moet wachten voor je aan de slag kunt met een bevroren taart.

Ben ook heel benieuwd naar de reacties van de 'oude rotten', dus ik blijf even volgen ;-).

3

Bedankt voor je reactie!
Ja, dat lukt me dus wel, maar als je bijvoorbeeld met die diamond cutter aan de slag gaan, op elke kruising een pareltje dan ben je wel even bezig.. zeker met 3 lagen! En dat kan dus niet van te voren.
Volgens mij moet een ingevoren taart wel heel wat uurtjes ontdooien (in de koelkast) Ik haal hem altijd de avond van te voren uit de vriezer.

Gr

4

Ik lees ff mee!
Zit met het zelfde!
Suc6!

5

Maar je kan toch eerst aan één laag werken en dan de anderen in de koelkast laten?

Don't just dream your life, but live your dreams too!

6 Laatst bewerkt door Kelly1610 (02-08-2011 12:39)

Leef! schreef:

Maar je kan toch eerst aan één laag werken en dan de anderen in de koelkast laten?

Als je alles binnen 1 dag kan maken wel ja, maar dat gaat sowieso niet lukken. En als ik dat de dag van te voren doe is het alweer 1 dag oud. En de slagroom kan ik niet langer dan 2 dagen gebruiken  :grr:

*Leest het bericht nog een keer*

Oh zo... voor het stapelen.. ja dat kan inderdaad. Dat wou ik ook gaan doen. Maar vraag me dan alsnog af hoe mensen dat doen met hele grote taarten, je ziet vaak zat dat decoratie over lagen heen loopt oid, dat de taart dan al af is.

7

Veel mensen werken ook met vullingen die niet in de koelkast hoeven! ;-)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15183

8

Ik lees ook even mee.
Ik heb vorige week voor mijn dochter een 3 laagse stapeltaart gemaakt. Ik heb van te voren al de strik gemaakt, en de letters etc uitgestoken.
De taart was voor zaterdag, ik heb ze woensdagavond gebakken, donderdag gevuld en afgesmeerd, vrijdag bekleed en gedecoreerd. Zaterdag ochtend gestapeld, en randjes afgewerkt.

9

Leef! schreef:

Veel mensen werken ook met vullingen die niet in de koelkast hoeven! ;-)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15183

Super die lijst!!! Hier ben ik sowieso heeel blij mee!  :Y Waarom is dat geen stickie  :|

Maar dat is het dus? Gewoon op de vulling letten en alles goed voorbereiden? Er is niet een mega truc die ik gemist dacht te hebben?  :P

Gr Kelly

10

ZoetSpul schreef:

Ik lees ook even mee.
Ik heb vorige week voor mijn dochter een 3 laagse stapeltaart gemaakt. Ik heb van te voren al de strik gemaakt, en de letters etc uitgestoken.
De taart was voor zaterdag, ik heb ze woensdagavond gebakken, donderdag gevuld en afgesmeerd, vrijdag bekleed en gedecoreerd. Zaterdag ochtend gestapeld, en randjes afgewerkt.

Wat voor een vulling had je dan? Want dat is dan 2 dagen en voor zuivel op het randje als ik het goed begrijp?

11

Kelly1610 schreef:

Super die lijst!!! Hier ben ik sowieso heeel blij mee!  :Y Waarom is dat geen stickie  :|

Maar dat is het dus? Gewoon op de vulling letten en alles goed voorbereiden? Er is niet een mega truc die ik gemist dacht te hebben?  :P

Gr Kelly

:) Je kan de lijst vinden bij recepten > vullingen hier links. Daar staan ook vullingen die kunnen worden ingevroren.

En als je wel met minder goed houdbare vullingen werkt is het een kwestie van zoveel mogelijk in de koelkast tijdens het decoreren. Dus de taart in de koelkast laten staan tijdens het uitrollen van je fondant, dan bekleden en als je dan je andere deco's nog niet af hebt weer terug in de koelkast. Hetzelfde geldt voor het stapelen, eerst voorbereiden en dan uit de koelkast halen. Etc etc. Maar ik denk dat je het wel door hebt nu ;-)

Kijk en als je toch geen specifieke wensen hebt zou ik gewoon zoveel mogelijk met houdbare vullingen werken. Better safe than sorry.

12

Leef! schreef:
Kelly1610 schreef:

Gr Kelly

:) Je kan de lijst vinden bij recepten > vullingen hier links. Daar staan ook vullingen die kunnen worden ingevroren.

En als je wel met minder goed houdbare vullingen werkt is het een kwestie van zoveel mogelijk in de koelkast tijdens het decoreren. Dus de taart in de koelkast laten staan tijdens het uitrollen van je fondant, dan bekleden en als je dan je andere deco's nog niet af hebt weer terug in de koelkast. Hetzelfde geldt voor het stapelen, eerst voorbereiden en dan uit de koelkast halen. Etc etc. Maar ik denk dat je het wel door hebt nu ;-)

Kijk en als je toch geen specifieke wensen hebt zou ik gewoon zoveel mogelijk met houdbare vullingen werken. Better safe than sorry.

Oh! Zit daar regelmatig, nooit die links bovenaan gezien  :o  1000 maal dank  :Y

Ja, dan heb ik dus niets gemist, is het gewoon goed opletten (sowieso natuurlijk) met koeling. Ik snap het  :Y
Super bedankt voor de reacties!  :D

Gr Kelly