1

Onderwerp: botercreme mislukt

Iemand een idee wat hier mis gegaan is?

Ik heb de botercreme mix van funcakes gebruikt.
Eerst poedersuiker en water toegevoegd volgens recept.. dit een tijdje gemixt en dan in de koelkast laten rusten.

Ondertussen naar de opening van de bakboetiek gegaan, de mix heeft dus twee uur in de koelkast gestaan.

Dan melkerijboter (roomboter) 7 minuten gemixt tot ie goed wit was. 
Dan de boter erbij gedaan (in stukken) en nog even verder gemixt.

Ik vond de botercreme zowiezo al niet een hele gladde structuur hebben, leek een beetje te schiften.

Nadat hij dan terug uit de koelkast kwam was hij helemaal hard geworden en wanneer ik hem probeerde te mengen terug werd hij korrelig. 

Waar ging het fout?

2

Re: botercreme mislukt

eh..... effe uit m´n hoofd moet je de mix niet mixen maar alleen even mengen. En daarna moet ie wel staan maar niet in de koelkast.
De boter moet ook op kamertemperatuur zijn.
En als je je botercreme in de koelkast zet wordt ie iig altijd weer steviger.
Overigens begrijp ik dat je 2 soorten boter gebruikt? Wat is de boter die jij boter noemt? Als dat halvarine is gaat dat altijd schiften.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Het koelkast-deel ging fout..

Het intrekken van de mix, poedersuiker en water moet buiten de koelkast, ook je boter moet op kamertemperatuur. Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt met eerst melkerijboter en dan de boter?

Als je zorgt dat zowel boter als mix dezelfde (kamer) temperatuur hebben, schift het niet.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik denk dat melkerijboter de naam is van de roomboter.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

5

Mijn eerste leermoment van mijn 1 e taart..mengsel niet in koelkast laten rusten.... ;)

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

6

melkerijboter is hetzelfde als roomboter (in belgie).  en die was op kamertemperatuur.

Ik dacht dat ik gelezen had dat ie in de koelkast moest rusten.. oops
maar inderdaad.. er was wel een temperatuurverschil dus.

Ik hoef dan ook de mix met de suiker en water niet te mixen??? gewoon mengen?

Ik weet bijna zeker te weten wat er fout is gegaan.... de boter is te koud geweest. Ik ben hier echt achter gekomen, die moet echt zacht, op kamertemperatuur zijn, anders krijg je kleine schilferachtige structuur...  :Y

Taarten op bestelling en WORKSHOPS.....
www.taartendroom.nl

Kellyke schreef:

melkerijboter is hetzelfde als roomboter (in belgie).  en die was op kamertemperatuur.

Ik dacht dat ik gelezen had dat ie in de koelkast moest rusten.. oops
maar inderdaad.. er was wel een temperatuurverschil dus.

Ik hoef dan ook de mix met de suiker en water niet te mixen??? gewoon mengen?

Oeps, sorry! lees dit nu pas.

Taarten op bestelling en WORKSHOPS.....
www.taartendroom.nl

9

Net nog eens geprobeerd en al direct terug een fout gemaakt :) heb de ingedredienten gemixt vooraleer ik het liet rusten..

Maar hopelijk komt dat wel goed aangezien de grootste fout de koelkast was..

Nu was ik toch de verpakking aan het lezen en daar staat:

" LAAT 45 MIN RUSTEN IN DE KOELKAST ALVORENS TE MENGEN"

Ik vertrouw volledig op jullie ervaringen, maar vind dan toch dat ze op de verpakking de juiste instructies mogen zetten hoor!!!!!  :(

10

Nee hoor, de verpakking klopt gewoon. Ik doe het ook altijd in de koelkast. (Heb Just Mix It op dit moment en daar staat het ook op)

Maar je moet het eerste mengsel alleen een beetje met een garde mengen en dan laten rusten. Daarna de boter goed mixen. En dan in beetjes de rest erbij gooien.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

Dat staat er bij mij niet op.. is het wel botercreme mix? geen banketbakkersroom?

Groetjes Natasja!

12

Wel ik begin het mij nu sterk af te vragen..

Hij is opnieuw mislukt..  ik ga het dus even beschrijven.

Een zwarte papieren verpakking (zak) met wit etiket.
Mix voor botercreme staat er op.

Met 100gr mix, 100 gr poedersuiker, 200 ml water of melk met een GARDE tot een lobbige crème.  zet de botercrème minimaal 45 minuten in de koelkast.  klop 250 gr roomboter in 8 min romig en luchtig.  met met de mix in delen met de roomboter.. 

Wanneer ik de mix meng met de suiker en water krijg ik een gele crème die nogal korrelig is en smaakt een beetje naar vanillepudding.  Nadien als ik de boter er bij doe,  wordt het geheel wel witter maar het ziet (en smaakt) nog altijd heel korrelig, en dus niet glad zoals botercrème.  Het blijft overigens ook nogal naar vanille smaken. 

Zou het kunnen dat hier een verkeerde mix in de verpakking zit??? 

En zoja, is het dan eetbaar met boter bij en kan ik het wel gebruiken om mijn taart af te strijken?

FUncakes heeft toch geen zwarte verpakking?

Mijn lobbige mengsel is wel gelig maar niet korrelig.. hmm apart dit.

Groetjes Natasja!

14

Ik heb het gekocht op de de beurs in Sint Niklaas, een stand in het midden.. ze zeiden me dat het van funcakes was (wss wel zelf in eigen verpakkingen gedaan)..

15

Oja, sorry het staat niet op de funcakes maar wel op die van just mix it. En dat is ook een zwarte zak.

Maar misschien hebben ze inderdaad wel de verkeerde dingen er in gedaan? Staat er verder geen merk op?

En je hebt het over de boter bij het mengsel doen, maar je moet het mengsel bij de (gemixte) boter doen, he.

16

Ik heb 3 verschillende mixen voor botercreme gebruikt en alledrie hebben ze een andere manier van bereiden.......

Heb je de poedersuiker wel gezeefd? Misschien dat daardoor de korrels ontstaan?

En idd....nadat je de boter heb gemixt (7-10 min) doe je het mengsel erbij. Dan nog een paar minuten mixen.

17

Ja heb eerst de mix gezeefd, dan de bloemsuiker gezeefd, het water bijgedaan..
op kamertemperatuur een uur laten rusten.

Dan tien minuten mijn boter gemixt en dan met kleine beetjes bij elkaar gevoegd en verder gemixt. 

Het is niet dat het geschift is ofzo (zoals vorige keer), maar het is gewoon nogal korrelig van structuur (in je mond, het is dus niet dat er nog stukjes ofzo inzitten)... en het smaakt meer naar pudding dan naar botercrème.

Begin dus echt wel te denken dat ze de verkeerde mix in de zak gestopt hebben...

18

Bij mij mislukt de botercreme ook standaard. Welk merk ik ook gebruik en wat ik ook doe, het gaat altijd schiften. Gelukkig vind ik botercreme niet heel erg lekker en maak ipv botercreme ganache. Maar waarom het bleef mislukken begrijp ik niet.

19

Biekie schreef:

Bij mij mislukt de botercreme ook standaard. Welk merk ik ook gebruik en wat ik ook doe, het gaat altijd schiften. Gelukkig vind ik botercreme niet heel erg lekker en maak ipv botercreme ganache. Maar waarom het bleef mislukken begrijp ik niet.

geschifte botercreme klinkt als halvarine ipv boter..............

If life gives you lemons, make lemoncurd.

20

En mix die uit de koelkast komt, en dan de boter op kamertemparatuur erbij gaat ook schiften  :Y  De boter wordt dan namelijk meteen weer hard zodra hij met de mix in aanraking komt.

Ik heb nu 3 jaar botercreme van funcakes, en de enige keer dat hij bij mij in de schift trok gebruikte ik nou net geen funcakes maar 1:2:3 MBC..

Funcakes:
*Poedersuiker - mix en water bij elkaar in 1 kom en roeren met een garde
*minimaal 1 uurtje buiten de koelkast laten staan
*Roomboter op kamer temparatuur wit slaan met de mixer
*Mengsel toevoegen en nog even goed een minuut of 7 a 8 doormixen

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

21

Bommeltje schreef:

En mix die uit de koelkast komt, en dan de boter op kamertemparatuur erbij gaat ook schiften  :Y  De boter wordt dan namelijk meteen weer hard zodra hij met de mix in aanraking komt.

Ik heb nu 3 jaar botercreme van funcakes, en de enige keer dat hij bij mij in de schift trok gebruikte ik nou net geen funcakes maar 1:2:3 MBC..

Funcakes:
*Poedersuiker - mix en water bij elkaar in 1 kom en roeren met een garde
*minimaal 1 uurtje buiten de koelkast laten staan
*Roomboter op kamer temparatuur wit slaan met de mixer
*Mengsel toevoegen en nog even goed een minuut of 7 a 8 doormixen

Yep, zo doe ik het ook en mijn botercreme is nog nooit mislukt (afkloppen!) en ik gebruik het zo'n jaar of 2....

22

Bommeltje schreef:

Maar bijvoorbeeld bij de Just Mix it - Mix moet de BCM eerst min. 45 minuten in de koelkast. En dit is bij mij icm op kamertemperatuur boter nog nooit mislukt.  :)

23

Schiften komt niet door de mix maar door een (te groot) temperatuursverschil van de ingrediënten. Waarschijnlijk is bijvoorbeeld je boter te koud geweest. Ook moet de mix na het aanmaken NIET in de koelkast (in tegenstelling tot wat op het etiket staat). Als het toch gaat schiften kun je dit heel eenvoudig oplossen door de créme te verwarmen en daarna nogmaals op te kloppen. Je zal dan een mooie romige, gladde créme krijgen. Als de schift eruit is kan deze ook niet meer terugkomen.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

24

Je had niet moeten mixen, alleen ff met een garde beetje kloppen, staat ook op de verpakking van de boterceme, daarna uurtje in de koelkast en dan roomboter(op kamertemperatuur, of ff in de magnetron) mixen en dan de botercreme mix er beetje bij beetje bij, heerlijk.

25

heb altijd campina of melkan roomboter ongezout, lukt altijd.