1

Onderwerp: probleempjes met bekleden

Ik heb vandaag mijn eerste taart gemaakt. Ik dacht dat de taart zelf heel moeilijk zou zijn en het bekleden een eitje, maar hier heb ik me in vergist  :/ .

Na 10 pogingen om het marsepein goed uitgespreid te krijgen, heb ik het hele blok maar 1 minuut in de microwave gedaan. Toen het écht zacht was, kon ik eindelijk een grote lap maken. Is dit oke?

Die lap scheurde een beetje aan de zijkanten, en het bleef ook aan het tafelblad plakken. Ik had het tafelblad wel met poedersuiker ingesmeerd.

Toen ik de marsepeindeken over de taart legde en hem om de zijkanten boog, kreeg ik rare plooien aan de zijkant, een soort overlappingen. Hoe zou ik dit kunnen voorkomen?

Op deze beginnersprobleempjes na ben ik toch best tevreden met het resultaat, morgen nog kijken of ie ook lekker is  :P .

2

Re: probleempjes met bekleden

1 minuut in de microwave????? :think:

3

heb je geen foto??

tja in magnetron lijkt mij niet zo'n goed idee met marsepein.

de plooien die je aan de zijkant krijgt zijn er normaal gesproken niet als je van boven af netjes de marsepein naar benenden wrijft  tenminste heb ik nooit last van.

omdat het zo zacht was olakte het waarschijnlijk ook zo. ik zelf gebruik crisco. daar word je marsepein ook wat makkelijker kneedbaar door. en plakt niet vast.

4

Beste Delicia,

Ik werk zelf in een bakkerij :)
Wij rollen uit met een uitrolmachine, dus wij adviseren de mensen die marsepein komen kopen om een taart te bekleden, de marsepein op kamer tempratuur te houden en ABSOLUUT NIET in de koeling te leggen dit is erg slecht voor de marsepein. en in de microwave is ook niet een goed plan.
Het beste op te doen is het uitrollen op een egale (werk)bank, met voldoende poedersuiker, beter iets meer dan te weinig, je kan het er toch zo afhalen.
Als de zijkanten overlappen en het scheurt aan de zeikant is dat een teken dat je te veel marsepein uitrolt waardoor het te zwaar word op de taart.
Dus als je voortaan een taart(je) gaat maken neem iets minder marsepein, dit scheelt in uitrollen en het gewicht dat op de taart rust.

Ik hoop dat ie smaakt :)

Groetjes Linda

En een Fijn Weekend!

5

LoLinda schreef:

..........
Als de zijkanten overlappen en het scheurt aan de zeikant is dat een teken dat je te veel marsepein uitrolt waardoor het te zwaar word op de taart.
Dus als je voortaan een taart(je) gaat maken neem iets minder marsepein, dit scheelt in uitrollen en het gewicht dat op de taart rust.
.....

Tja........ze schrijft nergens hoeveel marsepein ze heeft geprobeerd uit te rollen of hoe groot haar taartje was, dus de conclusie van teveel marsepein lijkt me erg voorbarig........

@delicia, welke marsepein (oa ook verhouding/merk) heb je gebruikt. Hoe dik/dun heb je uitgerold. Hoe groot was de taart die je wilde bekleden.......
Als je mp niet te dun is, werkt het het best door cm voor cm naar beneden te wrijven en als er plooien ontstaan steeds de lap weer ietsje optillen en opnieuw laten ' vallen' , vervolgens weer rustig rondom doorwrijven. Niet te snel tot onderaan willen komen......

Ik denk dat door de warmte van de microwave (dat je je handen niet hebt gebrand trouwens) de marsepein echt veel te zacht is geworden.

Overlappen wil niet per definitie zeggen dat je dan teveel marsepein uitrolt...
Belangrijk is namelijk dat je lap wel groot genoeg is om de taart ruim te bedekken, en niet dat je het allemaal maar net haalt.

Zorg ervoor dat je de marsepein inderdaad goed warm kneedt en dat je niet te dik en niet te dun uitrolt.

Dan je lap over de taart leggen, de bovenkant even voorzichtig aanwrijven en daarna langzaam naar onder toe werken.
Nooit de marsepein omlaag duwen!! Liever de lap even optillen zodat hij zich goed kan vormen en dan de marsepein tegen je taart aanduwen.
Het makkelijkste gaat dat als je je taartje voor het oog in bijvoorbeeld drie lagen verdeelt, en per laag de marsepein naar je taart toe werkt.

Kijk anders even op youtube, het is altijd makkelijker als je het iemand ziet doen :)
Even zoeken op how to cover a cake in marzipan of fondant.

Succes in ieder geval en veel plezier!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/