amandelpoeder koop je bij een groothandel voor de bakker. (ze zijn vaak wel bereid een zakje voor je af te wegen) en in de grootwarenhuizen vind je het ook vaak.
Als je in de buurt van Belgie woont..daar is het verkrijgbaar in zowat elke winkel. Daar de belgen veel frangipane maken.
Mocht je nu echt geen amandelpoeder kunnen vinden dan kan je dit zelf malen met je blender of zo...
Doe dit op je gemak...eerst amandel schilfers grof malen..dan poedersuiker toevoegen en beetje bij beetje verder malen.
Maar is niet heel erg simpel...
ok recept macaron.
De hoeveelheid is voor een 40 a 50 macarons.
Je kan dit wel halveren, maar hou er rekening mee dat de merengue lastiger maken bij kleinere hoeveelheden. (persoonlijke mening...of te grote keukenmachines..grijnsssss)
Ik ga stap voor stap door het recept zodat de voorbereidingen ook in juiste vollegorde gebeuren. (erg belangrijk bij macarons)
amandelcreme
200gr poedersuiker
300gr amandelpoeder
110gr eiwit (maak je dit van verse eieren, dan even 24 uur op voorhand in de koelkast zetten)
kleurstof....maar daar ga ik verder op in bij de broyage!
merengue
300gr suiker
110gr eiwit (ook koelen)
75gr water
Nu we alles letterlijk klaar hebben staan voor onze neus..gaan we beginnen met onze broyage te maken.
we nemen een plastic of glazen gladde kom en liefst een sileconen spatel, en een fijne zeef.
We gaan nu de poedersuiker samen met de amandelpoeder zeven in de kom.
niet te hard kloppen en rammelen..maar gewoon rustig zeven.
de korrels weg gooien of in een bakje doen (ideaal voor de frangipane te gebruiken)
Onze broyage goed na wegen en bij zeven tot we op 500gr totaal zitten.
Nu komt een belangrijk punt voor de macaron... hier worden vaak fouten gemaakt waardoor je een vreemd baksel krijgt...bolletjes...gebobbeld..affijn de hele riedel.
We gaan nu nl de kleurstof toevoegen..en echt alleen nu!
Neem een poeder. Nooit geen vloeibaar kleurstof! (dit zorgt voor dat prachtige veldslag effect onder je macarons.)
Ben zuinig met poederkleurstof..het geeft meer kleur dan je denkt.
Meng de poeder door je broyage en voeg dan je eiwit toe. Meng dit goed met je spatel, tot we een homogene stijve massa krijgen.
Dit zetten we nu even aan de kant..tijd voor onze merengue italienne.
Je kan ook normaal opgeklopt eiwit gebruiken, maar de merengue italienne is veel meer stabiel.
We doen de eiwitten in de mixer en zetten deze nog niet aan.
De suiker en het water opwarmen tot 118 graden op een middelhoog vuur, waarbij we af en toe..vooral in het begin blijven roeren.
temp. meter bij de hand houden.
Op het moment dat we de 114 graden bereikt hebben, zetten we onze mixer aan.
dan als het suikerwater 118 graden heeft bereikt...de mixer even in een lage stand zetten en het suikerwater in 1 keer toevoegen.
mixer weer in hoge (hogere) stand en door kloppen tot we beneden de 50 graden komen en het schuim goed stijf en mooi glanzend is.
Nu familie maken......
een derde van het schuim bij de amandelcreme voegen en flink door roeren.
we krijgen nu een malse massa die me gemakkelijk kunnen mengen met de rest van onze merengue.
Maar nu gaan we delicaat te werk...
voeg de de rest van de merengue toe en dit mengen door zacht omroeren....zoveel mogelijk lucht in het beslag laten en zovlug als we een egale kleur hebben, ophouden met mengen.
Nu gaan we onze spuitzak vullen, die we uiteraard ook al klaar hadden liggen.
voor zichtig vullen niet te veel duwen...ook hier..delicaat te werk gaan
puntje afknippen..of mondje 9 a 10 gebruiken.
en we gaan makarons spuiten op bakpapier of een bakmatje... cm of 5 is groot genoeg. (ze lopen nog wat uit.)
Op elke macaron staat nu een toetje beslag van je spuitmondje..
Niet met vingers en of water proberen glad te strijken...
we nemen het bakblik met twee handen vast ..en laten het van 30cm hoogte terug op de tafel vallen... doe dit eventueel een keer of 2...en de toetjes zakken mooi in.
Nu gaan we koffie drinken...onze macarons gaan opstijven. (velletje maken)
Dit kan tussen de 30 a 60 min duren op kamertemp. Bij twijfel gewoon langer laten staan.
Koffie op....wat afgewassen etc.... en ze zijn klaar om te bakken.
Onze oven staat op 125graden en al voor te verwarmen.
Nu komt een kleine truc... neem een extra matje en leg deze onder je bakmatje.
Dit hoeft niet, voor de mensen die geen bakmatje hebben, maar het zorgt dat je voet net wat langer koeler blijft dan de bovenkant. en dus beter kan rijzen.
bak nu de macaron in 15 tot 20 min klaar op 125 a 130 graden.
na tien min even de deur 5 sec openhouden en goed je kleur in de gaten houden. met name lichtroze is een r....tzak
de macarons aan de kant gooien..en lekker laten afkoelen.
mag zeker een paar uur zijn. pak je ze te vroeg eraf, dan kunnen de voetjes kapot gaan.
klaar voor de vulling...
pfffffffffffffffffffffffffff bak liever dan ik type hoor..
maar ik hoop dat ik duidelijk was en dus iedereen nu heftig aan het bakken gaat....lukt het goed, laat het even weten.
en als jullie het leuk vinden kunnen we dan eens een keer doorlullen over vullingen.
en sorry voor de eventuele taalfouten, maar ik verander niets meer.
gij zijt gegroet....