1

Onderwerp: Marsepein of fondant

wat is het verschil tussen marsepein en fondant als je het wil uitrollen en een taart wil decoreren en bekleden?

en ik zie allemaal 1:3 of 1:4 wat houd dat precies in ?

ik heb een mooie taart gezien en het lijkt op gebroke wit ? is dat dan marsepein of is het fondant met een licht kleurtje??

hm.. weet ook niet hoe ik die foto kan uploaden vanuit mijn afbeeldingen..... dus kan het niet laten zien helaas.

Re: Marsepein of fondant

Hoi,

Marsepein is gemaakt van suiker en amandelen. 1:3 betekent dat er 25% amandelen in zitten en 75% suiker.
Fondant ook wel rolfondant genoemd is gemaakt van suiker, glucosestroop en andere instanties. Hierin zitten geen amandelen.
Bij marsepein 1:4 is het een andere verhouding. De meest gebruikte marsepein is volgens mij 1:3. Dat komt gedeeltelijk omdat deze niet zo duur is. 1:2 marsepein is een stuk duurder.
Je kunt zowel marsepein als fondant gebruiken voor het uitrollen van een taart. Je kunt zelfs marsepein met fondant vermengen en dit gebruiken voor je taart. Dit heet dan marsefond. Vaak is het een kwestie van smaak wat je neemt voor je taart. Kleine kinderen lusten heel vaak geen marsepein, dan neemt men vaak fondant.
Fondant is al wit van zich zelf, marsepein moet je wit maken.

3

dankjewel het is me nu een stuk duidelijker !!!

dan denk ik dat ik een deel marsepein en fondant ga mengen.Ik geloof ook dat ik dan zo'n kleurtje heb zoals die taart.

Hoe doe je trouwens hier een foto van je eigen afbeeldingen hier neer zetten? dacht dat het makkelijk zouzijn met uploaden ofzo . kan de knop niet vinden.

4

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8723

5

Marsepein is stuger om te kneeden.
Fondant werkt iets makkelijker, vind ik zelf.