Onderwerp: recept glutenvrije cupcakes.
Hoihoi!
Wie kan mij helpen aan een glutenvrij recept voor cupcakes?
En wie kan mij vertellen op welke temperatuur ik ze moet bakken en hoelang?
Alsvast heeeel erg bedankt voor jullie hulp.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » recept glutenvrije cupcakes.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hoihoi!
Wie kan mij helpen aan een glutenvrij recept voor cupcakes?
En wie kan mij vertellen op welke temperatuur ik ze moet bakken en hoelang?
Alsvast heeeel erg bedankt voor jullie hulp.
Ik heb gisteren een boek ontvangen over glutenvrij bakken, zal vanavond kijken of er wat voor cupcakes staat.
bij de allergievrije recepten staat iig een recept voor bananencc's die zijn glutenvrij en volgens mij staan er in dat topic nog meer recepten.
Mijn jongste zoon heeft een voedselallergie en voor hem maak ik ook alles gluten/tarwevrij. Dit zijn wat recepten die ik opgeslagen heb. Misschien heb je er iets aan?
125 gr. boter
125 gr. meel
125 gr. witte basterdsuiker
2 eieren
½ zakje vanillesuiker
2 à 3 eetlepels melk
1 theelepel bakpoeder
Werkwijze
Verwarm de oven voor op 180 á 200ºC
Doe alles behalve de melk in je keukenmachine of mixerkom
Laat mengen of mixen
Voeg tijdens het mengen/mixen de melk toe
Zet 12 papieren vormpjes in een standaard muffinpan
Verdeel het beslag over de vormpjes
Bak de cakejes in 15 á 20 minuten lichtbruin
Je moet even kijken op je lijst (als je die hebt) welke meel en bakpoeder je kan gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld meel van doves farm gebruiken of schar mix c.
----------------------------------------
100 gr glutenvrij meel (bv. Schar mix C)
75 gr rijstemeel (bij de toko, 90 cent voor 500 gram)
25 gr ketanmeel (= plakrijst, ook bij de toko, net zo duur/goedkoop) of maizena
200 gr boter
200 gr witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
4-5 eieren
2 theelepels bakpoeder
snufje zout
Bereiding cake:
1. Boter in stukjes snijden en zacht laten worden (of al even uit de koelkast hebben gehad), met suiker en vanillesuiker en snufje zout tot romig mengsel kloppen.
2. Klop de eieren er 1 voor 1 de eieren bij. Houdt per ei minstens 1 minuut vol, zodat het mengsel goed luchtig geklopt wordt.
3. Voorzichtig het (gezeefde) bloem en bakpoeder in stapjes erbij doen. (ik doe per stap meestal 1 cakemengsel erbij, dus eerst 100 gr gv meel, dan 75 gr. rijstemeel en dan als laatste de plakrijst en bakpoeder erbij)
4. In bakblik gieten en in ong. 45-60 minuten op 180 graden in de oven afbakken. De cake is klaar als je in de cake prikt met een coctailprikker en deze zonder restjes eruit komt
tips:
* Als het mengsel te dik is, bij stap 3. voorzichtig een klein scheutje melk erbij doen.
* Een scheutje citroensap en/of -rasp maakt het geheel nog luchtiger/frisser
* Met een scheutje kokosmelk wordt de cake wat dikker en romiger
* Een leuke cakevariatie: doe er eens een 100 gr. kokosrasp doorheen. Is erg lekker!
* Let op met bakpoeder! Als je er teveel in doet, dan krijg je een "ontplofte cake" (ik heb de eerste cake met een heel zakje (16 gram) gedaan en toen zat mn hele oven onder de -overigens heerlijke- cake
Variatie 1: muffins
Zelfde verhouding gebruiken voor het beslag en naar smaakt mengen met al het lekkers wat je de muffins wil geven, bv. kokosrasp, chocola, appel etc.
Afbakken in ong. 15 min
Variatie: appelcake plaatkoek
* basisrecept hierboven
* 50 gram rozijntjes
* ong 4 grote appels
* kaneel
* kristalsuiker
* citroensap (uit citroentje)
1. Het mengsel hierboven maken en uitsmeren over een (ingevette) bakplaat van je oven.
2. Gewelde rozijntjes (over nacht laten wellen of rozijntjes in een bakje water in 30 sec. op max. vermogen in de magnetron laten wellen) over meelmengsel strooien.
3. Appels schillen en in dunne plakjes snijden, deze dakpansgewijs over het beslag bekleden.
4. Sprenkel wat citroensap erover, daarna (veel) kaneelpoeder en als laatste strooi je kristalsuiker over de appels, zodat deze lekker karameliseren
5. In de oven in ong. 20-30 min klaar
---------------------------------------------------------------------------
recept wortelcake;
225 gr Schar mix C
225 gr rietsuiker
175 gr Blue Band vloeibaar
4 kleine eieren
3 tl bakpoeder
snuf zout
1 flinke theelepel kaneel
75 gr rozijnen
50 gr walnoten
175 (zelf) geraspte wortel
Mix de Blue Band met de suiker tot een romige massa ontstaat. Voeg één voor één de eieren toe. Voeg dan de mix C met het bakpoeder, het zout en de kaneel toe en mix tot een mooi egaal beslag ontstaat. Als laatste de wortel, rozijnen en noten door het beslag roeren en het geheel in een cakevorm overgieten. Bak de cake ongeveer 75 minuten op 175 graden (voorverwarmde oven natuurlijk).
--------------------------------------------
200 gr boter
200 gr witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
100 gr rijstemeel
100 gr ketanmeel (te koop bij de toko)
1 eetlepel bakpoeder
4 eieren (M)
eventueel 1 theelepel xanthangom
De boter samen met de suiker en vanillesuiker tot room mixen. De eieren één voor één toevoegen. Het volgende ei pas toevoegen als de vorige geheel is opgenomen. Meel, bakpoeder en xanthangom erdoor mixen. Goed luchtig kloppen. Deeg in een cakeblik doen. Plaats het blik in een voorverwarmde oven op 150 graden (hetelucht). Hij zou dan in 60 minuten klaar moeten zijn, maar mijn ervaring is dat het ongeveer een half uur langer duurt. Even prikken met een sateprikker om te kijken of ie gaar is.
Je kan ook na de eieren nog een theelepel citroenaroma toevoegen. Dit maakt de cake iets frisser.
-----------------------------------------------------------------
Dankjulliewel voor jullie reacties!!
Het recept was voor een collegaatje van mij.
Ze had ze al eens gebakken maar ze zakten meteen weer in.
Ze waren dus een beetje mislukt.
Toen zei ik haar dat ik de "hulptroepen van het forum" wel in zou schakelen voor het perfecte recept.
En zie hier,niet 1 recept,maar een heleboel,hahaha.
Dank jullie wel hoor!!!!
Ik denk dat ze heel erg blij is met jullie recepten.
Dus ook namens Willemijn: Dankjewel!!
Ik slinger nu meteen de printer aan om al dat lekkers af te drukken.
hallo Yvon,
Ik bak alleen maar glutenvrij.
voor de kapsels gebruik ik dit recept http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … utenvrij)/
voor cake gebruik ik het volgende recept: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 30&p=2 (zie bericht 50!)
succes
hallo Yvon,
Ik bak alleen maar glutenvrij.
voor de kapsels gebruik ik dit recept http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … utenvrij)/
voor cake gebruik ik het volgende recept: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 30&p=2 (zie bericht 50!)
succes
Dankjewel voor je recepten!!
Echt super hoor!
Ik zal ze zeker weten door gaan geven aan mijn collegaatje.
groetjes yvon
Yvon,
Ik dacht ineens aan de site van Jeandrine Kastelein; bakinstructrice van de NCV (Nederlandse Coeliakie Vereniging).
http://glutenvrijerecepten.come2me.nl/
hierop staan echt super veel glutenvrije recepten.
Groetjes,
Saskia
Yvon,
Ik dacht ineens aan de site van Jeandrine Kastelein; bakinstructrice van de NCV (Nederlandse Coeliakie Vereniging).
http://glutenvrijerecepten.come2me.nl/
hierop staan echt super veel glutenvrije recepten.
Groetjes,
Saskia
Wauw,hier staan echt veel ( en lekkere ) recepten op zeg!!
Denk dat mijn collegaatje er een nieuwe hobby bij gaat krijgen,hahaha.
Dankjewel voor je tip.
Ik vind het heel erg lief van jullie allemaal trouwens dat jullie zo met me mee denken.( en het is niet eens voor mezelf,hahaha)
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » recept glutenvrije cupcakes.