1

Onderwerp: Help! Gedecoreerd koekje te zoet???

Ik heb dit weekend voor het eerst koekjes gebakken en versierd met royal icing.
Nu krijg ik net van schoonfamilie te horen dat ze te zoet zijn door de royal icing...

Het koekje zelf was niet te zoet, gemaakt met volgende recept:

Benodigdheden:
450 gram tarwe patent bloem
200 gram suiker
250 gram zachte boter
2 eieren
Snufje zout
1 theelepel vanille

Er staat ook bij dat deze vooral geschikt is voor RI, maar nu heb ik dat gedaan en krijg ik 'klachten'.
Krijgen jullie hier ook opmerkingen over?

Ben nu beetje in rotbui, omdat ik nl. net allemaal leuke cookie-cutters in webshop heb uitgezocht (nog niet besteld) en het nu dus ff niet zie zitten, want ik ga niet bakken om ze vervolgens weg te gooien..... :grr:

heb mezelf al gemeld want ik weet niet of deze vraag bij bekleden hoort

Re: Help! Gedecoreerd koekje te zoet???

ik gebruik ook altijd die koekjes die jij gemaakt hebt..
ze zijn inderdaad zoet, maar hier kan niemand eraf blijven!

wel jammer, want het is zo leuk om te maken.. maar moet dan wel gegeten worden he!

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

3

riannebianca schreef:

wel jammer, want het is zo leuk om te maken.. maar moet dan wel gegeten worden he!

Ja inderdaad. Want ik hou er niet van om dingen te maken die niet opgegeten worden... en zelf ga ik ze ook niet eten want is niet goed voor mij ;)

Ik zat al na te denken of de RI wat minder zoet kan maar ik denk dat de structuur dan ook veranderd dus dat schiet ook niet op
Volgende x de koekjes decoreren met fondant ofzo, misschien dat dit nog ietsjes minder zoet gaat zijn?

Idelet schreef:
riannebianca schreef:

Ja inderdaad. Want ik hou er niet van om dingen te maken die niet opgegeten worden... en zelf ga ik ze ook niet eten want is niet goed voor mij ;)

Ik zat al na te denken of de RI wat minder zoet kan maar ik denk dat de structuur dan ook veranderd dus dat schiet ook niet op
Volgende x de koekjes decoreren met fondant ofzo, misschien dat dit nog ietsjes minder zoet gaat zijn?

Het is inderdaad zonde als het niet gegeten wordt, dan maak je het voor niets.
Misschien heeft iemand nog een tip voor een ander koekje? maar ik denk dat het vooral de icing is die zo ontzettend zoet is..
misschien eens proberen met een dunner laagje?

Hoop dat er nog een oplossing komt voor je!

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

5

Misschien een beetje citroensap door je icing doen (i.p.v. water)...

6

Tja , dat soort koekjes zijn gewoon zoet . Royal Icing bestaat natuurlijk voornamelijk uit suiker . Als alternatief zou je je koekjes kunnen bkleden met marsepein . En dan allen de accenten doen met RI , dan zijn ze een stuk minder zoet en zien er toch nog steeds leuk uit hoor ! Kop op , laat je niet kisten en ga lekker koekjes decoreren  :thumb:

Succes !

Carpe Diem !

7

Paula66 schreef:

Misschien een beetje citroensap door je icing doen (i.p.v. water)...

Ik doe helft citroen, helft water.
en als ik consistentie moet veranderen, meer citroensap erbij. dus dat moet het niet zijn...

8

monique63 schreef:

Tja , dat soort koekjes zijn gewoon zoet . Royal Icing bestaat natuurlijk voornamelijk uit suiker . Als alternatief zou je je koekjes kunnen bkleden met marsepein . En dan allen de accenten doen met RI , dan zijn ze een stuk minder zoet en zien er toch nog steeds leuk uit hoor ! Kop op , laat je niet kisten en ga lekker koekjes decoreren  :thumb:

Succes !

Ja dat wordt mijn volgende optie
heb net nieuwe koekjes gebakken en ga het morgen proberen

Thnx allemaal voor meedenken!