1

Onderwerp: van het ene uiterste in het andere....help???? (spoedje, staat in oven

vanmiddag, een platte steen gebakken ipv kapsel,
daarna een iets minder platte steen (kan ik 1 laag vullen).

3e poging staat nu in oven:
20 min 140 graden
20 min 160 graden
15 min 175 graden

ik zit op het eerste kwartier, dus 140 graden en dat kapsel begint boven mijn vorm uit te  komen......ehhhhhh??????????????????? :lol:

wat nu???
gewoon mijn schema blijven volgen of moet ik hem dan straks van het dak van mijn oven gaan schrapen..

het zijn mijn 1e drie baksel sinds...ik geboren ben (ik ben 37)..en ik heb geen idee..hoe komt dat ding nu zo hoog ineens??
(bakblik rond 25 cm van deze webshop).

ik had nog maar 300 gr bakmix (wat wil je..als je 2x misgaat) en daar gewoon maar 5 eieren bij gedaan en 33ml water...
en toen 12 minuten met handmixer...

hij rijst dus de pan uit..is dat oke???

grtl
irene

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

2

Re: van het ene uiterste in het andere....help???? (spoedje, staat in oven

Ha ha ha, het is ook nooit goed! Dan weer te laag/dan weer te hoog.....

Kan je hem niet helemaal naar beneden halen? Ik heb dat ook eens gedaan en er was niets ingeplofd.

Anders brand hij misschien aan aan de bovenkant en zit de geur door heel de taart ;)

3

bizar he??

ik heb echt een kilo biscuitmix verkl......vandaag...dus ik dacht ' owkee, nog 1x' ....en dan dit...

en het rare was...met maar 300gram mix voor een 25cm vorm....heel apart..
ik ga hem idd lager zetten (waarom verzin ik dat zelf niet?????)
SORRY!!! :s

/.....en bedankt... :Y

Grtls Irene

4

Hoe is het inmiddels met je kapsel?

Ik doe mijn 25cm ong. 45 minuten in de oven op 175 graden.
En dan zakt ie wel iets in na het bakken maar de cake komt dan nog boven de rand uit.
Gebruik wel meer mix en eieren voor de 25 cm van 7.5cm.
Werkt voor mij prima...
Ms. heb je hier iets aan, suc6..

5

haha,
ik durf er nog niets over te zeggen, hij blijft nu net boven de bovenrand ' hangen' ..en komt niet meer hoger..hij mag nog dik kwartier in oven blijven..
maar voor een taart met ' te weinig' mix...heel apart...haha, maar zoals het eruit ziet wordt het de beste tot nu toe.

ik moet maar even een 5kg mix verpakking gaan regelen, dan red ik precies 5 taarten (in dit tempo per kg 1 gelukt kapsel...als deze gaat lukken..wahahahahaha)

Grtls Irene

6

Oeps  :s ...dan zal ie ook niet hoger worden ws.
ze zeggen dat je met 1kg, 3 taarten kan maken, ik gebuik 330 gr voor een taartje van 20cm rond, voor de 25cm gebruik ik 530-8-30cc of 594-9-59cc....dan krijg je een hoge biscuit...10 min. mixen op de hoogste en nog ff namixen op de laagste stand.
Hoop dat je hier wat mee kan...

7

En?

8

netjes ' net boven'  de rand (blik is volgens mij 7,5cm hoog...), sateprikker kwam er droog uit, dus volgens mij prima voor een ' 1e'  keer...
hahaha.
ik ga hem laten afkoelen en in vershoudfolie doen en dan morgen leuk aan decoratie...ben benieuwd..

en manlief heeft een andere auto, (een oldtimer) en wil mij graag naar naaldwijk rijden....(10kg mix inslaan ....hahawahahaha)

grt en bedankt voor je hulp en belangstelling..morgen het ' spannendst' ...hihihi

Grtls Irene

9

Ha fijn dat hij gelukt is. 7,5 cm. is erg netjes toch! Met vulling 2x heb je een mooie hoge taart......
Wat een lieve man....maar ja natuurlijk ook wel voor eigen plezier  ;)
Ik zou ook wat grote pedaalemmer zakken meenemen, pak je ze handiger in, en zakken zijn her  te gebruiken en kunnen mee in de vriezer. (ik heb altijd die doorzichtige)
suc6 en veel pleziere met decoreren....

10

oww, goede tip!! thx.

Bak jij biscuits en gooi je ze tot gebruik in vriezer??

Ik zit me nu te bedenken: mijn moeder zei dat oma haar taart doorsneed met ijzergaren...(ik zat aan een mes te denken, want ik heb geen taartzaag).
Zou dat werken (ijzergaren heb ik wel in mijn naaimand zitten). (geen ijzerdraad dus...dat is te dik...gewoon ijzergaren)..hihihihi...)

volgens mam/oma ' 4 kerfjes rondom, ijzergaren rond je vingers (niet te strak, en de draad door je kapsel trekken...

nou ik ga het maar proberen...en als ik morgen toch in naaldwijk beland...een taartzaag is dan misschien handig....

Grtls Irene

11

Ja hoor biscuits kan je prima invriezen......zo kan je eens een voorraadje maken voor indien nodig, ( ik heb een extra vrieskistje boven en een extra koelkastje voor de taart :o )of als je eens wat over hebt knikker je het erin, of als het qwa planning gewoon zo beter uitkomt, want als je ook je biscuits nog moet bakken heb ik aan 1 avond niet genoeg ( va. uurtje of 8 als de kleine erin ligt) en dan ook de vulling en nog moeten decorenen, neu dat ga ik nooit halen....Botercreme kan je overigens ook prima invriezen als je wat over hebt. (er staat een lijst hier op het forum waar op staat welek vulling er allemaal in de vriezer kunnen. Een hele gedecoreerde /gevulde taart kan ook in de vriezer, mits je bepaalde richtlijnen volgt.
Als hij nog niet helemaal ontdooid ( ontdooien in de zak)is dan snijd hij nog makkelijker (strakker) door vindt ik. Ik heb een taart zaag maar vindt het een onhandig ding, ik gebruik altijd een heel groot broodmes. Of het ook lukt met ijzergaren weet ik niet......lijkt me een gepriegel om je handen op dezelfde hoogte te houden ed.

12

ik heb een heel groot broodmes...ga ik eerst proberen..hopen dat ik recht kan snijden...anders wordt het meteen een topsy turvey..hahaha..

k ga mijn best doen...

dank je wel!!

grtl
irene

Grtls Irene

13

Ik doe het ook altijd met garen... Dat word vaak mooier dan met een taart zaag. Al moet ik bekennen dat ik nu de taart zaag ook door heb..hahaa
Maar ben blij dat je kapsel toch nog hoog is gekomen!! Oke heeft je wel een kilo mix gekost, maar je weet nu wel zeker dat je het kan ;)
Zou wel een foto willen zien van het eind resultaat.

Gr. Manon

Bakken is mijn passie!!!

14

ik ga wel kijken wat lukt...ik heb nog een laag misbaksel, die probeer ik dan wel met garen en als het niet lukt ga ik over op het mes...hahaha.

ik heb het kapsel net in folie ingepakt...om nou een foto te maken van een kaal kapsel..dat is wel heel suf..hahahahaa...

ik ga morgen gewoon 10kg mix halen....hihihi...

Grtls Irene

15

Ilucya schreef:

ik ga wel kijken wat lukt...ik heb nog een laag misbaksel, die probeer ik dan wel met garen en als het niet lukt ga ik over op het mes...hahaha.

ik heb het kapsel net in folie ingepakt...om nou een foto te maken van een kaal kapsel..dat is wel heel suf..hahahahaa...

ik ga morgen gewoon 10kg mix halen....hihihi...

Je woont waarschijnlijk niet bij mij in de buurt, anders mag je voor mij ook 10 kilo meenemen.....hahaha
Ik maakte het altijd zelf maar vind kant en klaar toch makkelijker.

Bakken is mijn passie!!!

16

Ik woon in reeuwijk, bij Gouda...

Grtls Irene