1

Onderwerp: Help!! Mijn fondant smelt! En ook nog een luchtbel!

Help mensen!
Ik ben bezig met het decoreren van een bruidstaart, mijn eerste bruidstaart. Ik moet hem morgen afleveren maar de fondant is zo zacht en plakkerig!  Ik heb de taart uit de koelkast gehaald en nu dit....Hoe kan ik ervoor zorgen dat de fondant (snel) opdroogd zodat ik morgen toch een mooie taart kan afleveren?

groetjes kim

Re: Help!! Mijn fondant smelt! En ook nog een luchtbel!

Hoi Kim,

Wat voor vulling zit er in de taart, moet hij echt in de koelkast?
Zo niet, dan zeg ik, gewoon buiten de koelkast bewaren, kan hij "drogen" aan de Lucht of eventueel een ventilator erbij.

De luchtbel(len) moet je, als het goed is, gewoon door kunnen prikken met een naald. Als je dat gedaan hebt kun je de fondant weer gladstrijken op de taart.

Succes!

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

3

Vulling is: witte chocoladepasta met botercreme (van Funcakes) met aardbeien er door. En kersenvlaaivulling met zelfde botercrem maar dan met bastognekruimels.

Volgens mij hoeft ie dus niet in de koelkast....

Hoe lang duurt dat drogen? Heb vanavond al een uurtje de ventilator er op gehad maar fondant blijft plakkerig. Is niet zo geweldig als de fondant bij het aansnijden aan je vingers blijft plakken.... Help...

4

Koelkast op het laagste standje zetten, zodat de overgang niet te groot is, indien je de taart toch in de koelkast moet bewaren vanwege de vulling...

Dat is toch een TAART waard!

Je hoeft deze taart met deze vulling inderdaad niet in de koelkast te bewaren. Ik verwacht dat wanneer je hem er nu buiten houdt dat er morgen niets aan de hand zal zijn.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

6

Bedankt voor jullie snelle reacties....Ik ga nu maar proberen te slapen en hopen dat alles goed komt morgen....

En.... hoe staat het er nu voor?

Gr. Lies(beth)

8

ik ben ook erg benieuwd!! ik hoop dat ie "opgedroogd" is.

Groetjes, Franka

9

De taart is wel wat opgedroogd maar de onderste randen nog steeds plakkerig... De ventilator staat weer aan. Vanmiddag om half 2 moet ik hem afleveren.
Zou het kunnen komen doordat ik heb afgesmeerd met botercreme van funcakes?

10

ikenmik schreef:

De taart is wel wat opgedroogd maar de onderste randen nog steeds plakkerig... De ventilator staat weer aan. Vanmiddag om half 2 moet ik hem afleveren.
Zou het kunnen komen doordat ik heb afgesmeerd met botercreme van funcakes?

Dat zou inderdaad kunnen...........wel balen, want als dat het is, is het het water uit de mix dat van binnenuit je fondant laat ' smelten '...........ik hoop dat het goedkomt!

Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn.
Kun je aangeven hoe je de BCmix hebt aangemaakt?
(Dus hoeveel boter (magerine of roomboter), hoeveel water, hoeveel suiker, hoeveel mix)

Gr. Lies(beth)

12

ik heb de botercreme gemaakt zoals op de verpakking staat: 100 gr. mix - 100 gr. poedersuiker - 200 ml water - 250 gr ongezouten roomboter.

Ik dacht: laat ik voor de bruidstaart goede lekkere botercreme maken....Anders doe ik altijd 25o gr. poedersuiker en 250 gr. ongezouten roomboter...

Wat denk je...zal dat laatste vochtige randje nog wegtrekken in ong. 3 uur tijd?

Ik ben dan inderdaad bang dat het door de BC komt.
200 ml water is namelijk best veel voor afsmeren.

Over het algemeen kun je deze BC het best gebruiken als vulling maar niet om af te smeren. Je kunt ook de mix aanmaken met gelijke delen, 1 deel water, 1 deel roomboter, 1 deel magerine,1 deel suiker, 1 deel mix, dit gebruik ik ook weleens om mee af te smeren en daar heb ik nooit problemen mee.

Maar wil je meer zekerheid dan kun je het best kiezen voor boter en suiker bij het afsmeren.

Gr. Lies(beth)

14

En............hoe is het uiteindelijk gegaan?

15

Nou, alles is goed afgelopen...
Taart is wel langs het onderste randje plakkerig gebleven maar de taarten zelf zijn wel erg mooi geworden. Helaas is de stapeltaart (2-hoog) tijdens het vervoer wel wat verzakt maar de presentatie op lokatie was erg mooi. Het bruidspaar (vrienden van ons) waren erg blij met de taart en vonden hem geweldig en ook niet onbelangrijk...heerlijk.  :P  Daar heb ik ook nog wel even over in gezeten. Ik was bang dat de taart van binnen ook nat zou zijn en dus de cake klef. En het voelt toch ook raar om de taarten de hele nacht buiten de koelkast te laten staan ivm houdbaarheid...
Maar goed. Eind goed , al goed maar voorlopig houd ik het maar bij verjaardagstaarten enz. Die bruidstaarten is me toch iets te veel verantwoording! Pff! Wat een stress!

Bedankt voor jullie medeleven, tips en adviezen. En die botercreme van de funcakes gebruik ik maar niet meer.... :nooo

16

Wij gebruiken om af te smeren altijd 1 op 1 ik heb met de mix teveel gezien en krijg van klanten regelmatig een foto toegestuurd met gesmolten mp of fondant.

www.spullenvoorjetaart.nl  www.taartvoorgrootenklein.nl Taartwinkel en workshops in Dordrecht. Ook voor PME en Wilton.