1

Onderwerp: Weer scheuren in fondant!!

Vandaag mijn tweede taartje gemaakt en afgesmeerd met ganache. Omdat mijn fondant de eerste keer al zo scheurde heb ik deze keer lang gekneed en het ook nog zelf gekleurd, de royal blue kleur van wilton. Hoopte dat het deze keer niet zou scheuren, maar merkte onder het kneden al dat er scheurtjes kwamen. Hierdoor nog langer gekneed, maar het niet het idee dat het hierdoor beter werd. Uiteindelijk bij het uitrollen leek het mee te vallen, maar toen ik het fondant over de taart heen legde begon het meteen weer te scheuren:O Zelfs aan de zijkant heel erg! Weet nu niet zo goed meer wat ik moet doen, aangezien ik goed heb gekneed en heb uitgerold op bloem, de fondant plakte dus ook niet aan het aanrecht vast. Baal hier echt flink van.. Wie heeft er tips?

Groetjes DotjeSlagroom

2

Re: Weer scheuren in fondant!!

je moet fondant niet uitrollen op bloem, bloem kan je alleen gebruiken als je deeg uitrolt...

Maar daardoor scheurde die wel minder:O Ik kan beter crisco gebruiken had ik gehoord?

4

Mijn mening is gewoon uitrollen op poedersuiker, dat werkt het beste... Ik gebruik dus echt helemaal nooit crisco...

Scheuren in je fondant kunnen komen door de teveel kleurstof maar ook bijvoorbeeld door te droge fondant of door juist te lang kneden .. kan veel redenen hebben..

5

crisco of poedersuiker maar nooit bloem

6

Bloem kan/mag je niet rauw eten, dus nooit gebruiken bij het uitrollen van fondant of marsepein.

Misschien te dun uitgerold?

7

DotjeSlagroom schreef:

Maar daardoor scheurde die wel minder:O Ik kan beter crisco gebruiken had ik gehoord?

Crisco gebruiken en niet te dun uitrollen. Maar fondand en ik zijn ook geen beste vriendjes... Doe er liever marsepein doorheen dan heeft het van beide de beste eigenschappen.... ;-))

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

Ik heb misschien wel te veel kleurstof gebruikt dus daar zou het dan ook aan kunnen liggen?
Ik hoorde laatst dat je juist lang moest kneden, dus daarom heb ik dat ook gedaan, maar het moet dus niet te lang want dan droog tie uit?
Ook heb ik m even in de magnetron gedaan, zodat het kneden wat makkelijker zou gaan..
Bloem zal ik voortaan maar niet meer gebruiken dan:P

9

Nee van te lang kneden wordt ie te warm en te soepel... dus kan ie op de randen sneller gaan scheuren...

Ik vind dat als je fondant in de magnetron doet dat ie daarna tijdens t verwerken sneller opdroogt.. t word sneller brokkelig dan..

Oke, heel erg bedankt allemaal!
Dat wordt dus geen fondant meer in de magnetron:)
Maar waar kan je crisco dan halen?

11

Toko, sommige Jumbo's of de webshop/taartenwinkel bij je in de buurt  ;)

Als je het echt niet kunt vinden zou je ook een blok plantaardig frituurvet kunnen gebruiken.......maar ik ben daar zelf op de 1 of andere manier geen voorstander van.

12

Gewoon zonnebloem olie op je uitrol oppervlak gaat ook goed

13

Karin09 schreef:

Toko, sommige Jumbo's of de webshop/taartenwinkel bij je in de buurt  ;)

Als je het echt niet kunt vinden zou je ook een blok plantaardig frituurvet kunnen gebruiken.......maar ik ben daar zelf op de 1 of andere manier geen voorstander van.

das echt hetzelfde..

14

Ik heb zo'n mat van de ikea en dan gebruik ik helemaal niks bij het uitrollen en dat werkt super!

15

Bij mij scheurt de fondant van bakels verschrikkelijk!! 
En de fondant van de Jamin totaal niet.....
Weet niet van welk merk jij je fondant hebt??

Bakken is mijn passie!!!

Ik heb de fondant van de Jamin en die scheurt bij mij dus heel erg, maar ik denk dat het komt omdat ik het in de magnetron doe, dus dat doe ik voortaan maar niet meer:P

En als je hem kleurt kun je hem beter de dag erna pas gebruiken (of na een paar uurtjes). Op die manier kan de fondant even rusten.
En let erop dat je kleurstof niet oud is, dat kan ook zorgen voor scheuren.

Inderdaad nooit uitrollen op bloem, ik gebruik ook alleen poedersuiker.
Als je vet of niks gebruikt, kan het zijn dat je de fondant uit zijn structuur duwt, wat ook weer voor scheuren kan zorgen.

Zorg ervoor dat je heel snel, maar gelijkmatig uitrolt. Hoe langer dit duurt, hoe meer je fondant opdroogt.
Naar mening rol je nog altijd het snelst en gelijkmatigst uit op poedersuiker.

En fondant niet in de magnetron inderdaad. Daar droogt hij nog sneller van uit.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

18

Ricky schreef:
DotjeSlagroom schreef:

Crisco gebruiken en niet te dun uitrollen. Maar fondand en ik zijn ook geen beste vriendjes... Doe er liever marsepein doorheen dan heeft het van beide de beste eigenschappen.... ;-))

kun je fondant en marsepein dan mengen??? en hoe gaat dat precies (met de zelfde kleuren enzo)?

19

bonte koe schreef:

Ik heb zo'n mat van de ikea en dan gebruik ik helemaal niks bij het uitrollen en dat werkt super!

welke mat van ikea. want was daar laatst en kon alleen maar dingen vinden waar dan net wat structuur in zat dus geen optie voor uit rollen.

20

christine-h schreef:
bonte koe schreef:

welke mat van ikea. want was daar laatst en kon alleen maar dingen vinden waar dan net wat structuur in zat dus geen optie voor uit rollen.

Deze.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ … uery=projs

christine-h schreef:
Ricky schreef:
DotjeSlagroom schreef:

kun je fondant en marsepein dan mengen??? en hoe gaat dat precies (met de zelfde kleuren enzo)?

1:1, dus 1 deel blanke marsepein en 1 deel witte fondant door elkaar kneden.Vervolgens kleuren in de gewenste kleur.
En op poedersuiker uitrollen.

22

taartjesdroom schreef:
christine-h schreef:
Ricky schreef:

1:1, dus 1 deel blanke marsepein en 1 deel witte fondant door elkaar kneden.Vervolgens kleuren in de gewenste kleur.
En op poedersuiker uitrollen.

TANX!!!