1

Onderwerp: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik heb de video van Michelle over het afsmeren met ganache   bekeken en het is me op zich duidelijk. Wil me er eens aan gaan wagen... :) Maar ik heb 2 vragen:
Gebruiken jullie ook die "tool" voor het verwijderen van de overtollige ganache op de zijkanten van de taart? Dus degene die je bij bouwmarkt of ijzerwarenwinkel kunt kopen?
En voordat Michelle gaat afsmeren zet ze die "tool" tegen haar cakeboard en heeft ze het over een 4 mm gat/ruimte tussen de tool en de cake. Die ruimte zou nodig zijn om perfect glad te kunnen afsmeren. Wat bedoelt ze hiermee? Het is ongeveer op 3.38 minuten in het filmpje.
Hoop dat jullie me begrijpen, want volgens mij heb ik het een beetje knullig neergezet. Sorry... :o

2

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

De winkelhaak heb ik niet, ik gebruik daar nu een gewone scraper voor
Deze:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/ps40.jpg

Ik wil hem overigens wel eens gaan proberen op een eigen taart.. de logica er achter klinkt wel goed ....


ZOals ik t begrijp uit t filmpje zet ze idd de taart op een groter board en vult dat als t ware op om perfecte rechte randen te krijgen.
Dat zal vast en zeker goed werken (net zoals dubbel bekleden strakker werkt) maar in mijn ogen is dat veelste dik, dus ik doe t niet.

3

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

De rand van haar cakeboard steekt inderdaad 4mm onder de taart vandaan. Als je dus klaar bent met afsmeren, zit er een laagje ganache van 4mm dik langs je taart. De blokhaak vond ik een geweldig idee! Ik moet hem nog kopen (hij was hier in het dorp best duur, dus even een goedkoperen variant vinden), volgens mij lukt het met alles wat stevig is, en een hoek van 90 graden heeft.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Heb je ook een link naar het filmpje?

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

5

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

als je op youtube zoekt naar inspired by michelle, dan kom je er wel.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

winkelhaak maar ook de scraper werken goed.

hou er wel rekening mee dat de scraper flexibel is en de winkelhaak niet en is dus ook strakker.

N-Joy Cakes

7

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Dank jullie wel voor de reacties! Het is me nu een stuk duidelijker.

Toch nog 1 vraagje:

@Jocye84: jij vult die ruimte tussen cakeboard en taart niet helemaal op met ganache (te dikke laag). Houd jij de scraper  tegen de onderrand vd taart en haal je zo overtollige ganache weg? Beschadig je de onderrand dan niet?
Want uit het filmpje van Michelle begrijp ik dat zij juist de onderkant vd winkelhaak tegen haar cakeboard zet. Dan kun je dus niet per ongeluk een deukje ofzo in je taart stoten...

8

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik heb bij de Action zo'n setje plastic linealen gekocht en daar zitten twee van die driehoeken bij. Hebben een hoek van 90 graden dus perfect. Ik heb zelf glas platen gesneden(rond) ongeveer 2mm groter dan de uiteindelijke taart. Daar leg ik mijn taart op en ga dan met de driehoek langs de glasrand. Dan de koelkast in en als ie lekker hard is dan leg ik hem pas op mijn cakeboard. Het gaat het makkelijkst met een taart lifter. Succes groetjes Thea

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

9

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik doe het ook met de blokhaak en vind dat echt super, maar met zo een liniaal lijkt me ook een goed idee, bedankt voor de tip
Ik doe ook geen 4 mm, maar ongeveer 2 zoals Theatje het doet

10 Laatst bewerkt door axhanneke (23-07-2011 19:22)

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik heb gister voor het eerst afgesmeerd met ganach. Het ging i.p. goed, mijn taarten zijn mooi strak geworden, heb het gewoon alleen met een spatel gedaan.
ik vind het alleen niet lekker, veel te puur.
Ik heb één deel puur één deel melk en nog ietsje wit erdoor gedaan.
Volgende keer ga ik voor wit.
Hier staat ie
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=158813

groetjes Hanneke

11

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Bedankt voor alle reacties en tips. Ik heb vanavond mijn 1e taart met ganache afgesmeerd, gewoon voor onszelf om te proberen. Het was even stuntelen met de dikte van de ganache (en dan word ik altijd erg ongeduldig O-) ), maar taart staat nu in de koelkast en ziet er strak uit. Morgen bekleden, ben benieuwd...

12

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Vergeet de foto's niet te plaasen he  ;)  :Y

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

13

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

jol_nda schreef:

Vergeet de foto's niet te plaasen he  ;)  :Y

Taartje staat inmiddels in de taartenparade. ;)

14

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

oehhh ik ga kijken :lol:

Tot zo....

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

15

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

:Y Ik ook!!

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

16

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Mag ik nog even vragen welke verhouding jij gebruikt hebt met je witte chocolade genache?

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

17

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

jol_nda schreef:

Mag ik nog even vragen welke verhouding jij gebruikt hebt met je witte chocolade genache?

Ik heb melkchocolade gebruikt: 125 gr slagroom en (bijna) 375 gr melkchocolade.

18

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

dus 1:3

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

19

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

jol_nda schreef:

dus 1:3

Sorry, beetje late reactie. Maar ik heb idd 1:3 gebruikt.

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

melk en wit is idd 1:3, puur is 1:2  :Y

21

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Geeft niet, ging morgen toch pas vullen en afsmeren.

Maar het is mij nu wel duidelijk. :Y

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

22

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik heb zaterdag ook mijn taart afgesmeerd met ganache, de 1:3 verhouding.
Het afsmeren ging best goed, goede consistensie van de pasta.
Zondag heb ik bekleed met marsefond, het opleggen ging heel goed, kon zelfs nog even corrigeren door mijn lap te verschuiven, maar ik vond dat de marsefond nu helemaal niet meer bleef plakken, omdat de ganache zo hard geworden was.
Ik had nu aan de onderkant gewoon losse stukken zitten.
Het is wel goed gekomen hoor, maar het was wel weer zweten, want hoe langer je met dat fondant bezig bent, hoe meer kans op scheuren.

@MirandaB en Axhanneke

Hoe hebben jullie dat gedaan en hadden jullie daar ook last van, want ik wil het zeker blijven gebruiken, want de taart wordt zeker heel strak daardoor!

Groetjes Louise

23 Laatst bewerkt door MirandaB (01-08-2011 21:36)

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

cakelover schreef:

Ik heb zaterdag ook mijn taart afgesmeerd met ganache, de 1:3 verhouding.
Het afsmeren ging best goed, goede consistensie van de pasta.
Zondag heb ik bekleed met marsefond, het opleggen ging heel goed, kon zelfs nog even corrigeren door mijn lap te verschuiven, maar ik vond dat de marsefond nu helemaal niet meer bleef plakken, omdat de ganache zo hard geworden was.
Ik had nu aan de onderkant gewoon losse stukken zitten.
Het is wel goed gekomen hoor, maar het was wel weer zweten, want hoe langer je met dat fondant bezig bent, hoe meer kans op scheuren.

@MirandaB en Axhanneke

Hoe hebben jullie dat gedaan en hadden jullie daar ook last van, want ik wil het zeker blijven gebruiken, want de taart wordt zeker heel strak daardoor!

Volgens mij ging er iets niet goed met mijn reactie, zet het hieronder nog een keer neer. :o

24 Laatst bewerkt door MirandaB (01-08-2011 21:35)

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

@cakelover: voor je de taart gaat bekleden moet je 'em met wat water (een heeel klein beetje) "inkwasten". Dan blijft je marsepein of fondant goed plakken. In het filmpje op youtube van Michelle (filmpje 3 dacht ik) laat ze dat "inkwasten" met wat water zien. :)

25

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

ik heb het ook 1x gebruikt nu ( :thumb: ) en dat ging goed omdat ik de taart uit de koelkast haalde, de taart dus begon te zweten en daardoor de marsepein vastplakte :Y
Ik vond het wel makkelijk (en fijn, want was dat inkwasten helemaal vergeten :rolleyes:  :grr: ); nu was het overal gelijk 'nat', dus plakte alles goed vast.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl