1

Onderwerp: Fondant: einde houdbaarheid en dan??

Ik heb even een vraag over houdbaarheid van fondant en wat te doen als de datum voorbij is.

Op de emmer van bakels staat houdbaar tot 26 juni 2011. Is het restant nu bedorven, of is het nog bruikbaar?
Gevoelsmatig denk ik: als het een jaar houdbaar is, wat maakt die 6 weken dan uit. Maar aan de andere kant denk ik, het staat er niet voor niets.

Wat doen jullie in zo'n geval? Gewoon gebruiken, weggooien of alleen voor jezelf gebruiken, of iets anders?

~ Never waste a good crisis... ~

2

Re: Fondant: einde houdbaarheid en dan??

Voor eigen gebruik denk ik persoonlijk dat het helemaal geen probleem is. Maar ik zou het niet durven om er een taart voor iemand anders mee te bekleden. Je weet maar nooit!

Je kan een paar dummies bestellen en een paar leuke neptaarten maken. Goed voor de oefening of gewoon leuk om neer te zetten :thumb:

Succes ermee!

3

Zelf op eten  :Y
Maar voor anderen zou ik deze niet meer gebruiken.

Ik heb laatst van mijn verlopen marsepein een prachtige dummie gemaakt, het restant heb ik in een aparte emmer bewaard en duidelijk opgeschreven dat het niet eetbaar materiaal is.

It's just a piece of cake

4

:) Dan is mijn gevoel hetzelfde als dat van jullie.

Ik heb sinds vandaag een prachtige nieuwe emmer staan voor de taarten die ik binnenkort ga maken.

Het restant ga ik lekker gebruiken om mee te oefenen op boetseren, een dummy maken etc.

Bedankt voor jullie reacties.

5

Ik heb vandaag een emmer Bakels chocolade fondant binnengekregen en nu zag ik net dat hij houdbaar is tot 5 nov. 2011(geproduceerd op 5 nov. 2010), gebeurd dit wel vaker, want zo vaak gebruik ik het ook niet en ik vind het nu wel een beetje kort houdbaar(nog 3,5 maand)

Groetjes,
Michelle

6

ik dacht dat de choco minder lang houdbaar was...

7

@ Michelle: ik denk dat het in dit geval al een tijd bij de (web)shop op voorraad heeft gestaan.
Want het is dus evengoed wel een jaar houdbaar, alleen is daar nu al een groot deel van om.

8

Jultie schreef:

@ Michelle: ik denk dat het in dit geval al een tijd bij de (web)shop op voorraad heeft gestaan.
Want het is dus evengoed wel een jaar houdbaar, alleen is daar nu al een groot deel van om.

Ja, beetje jammer!

Groetjes,
Michelle

9

Nou Michelle daar zou ik ook niet blij van worden!
Ik zou even checken bij de winkel waar je hem besteld heeft hoe lang hij na levering houdbaar zou moeten zijn.
Bij DLTS staat dat er op de website per product ook bij en als het niet binnen die periode valt zou ik er zeker even een klacht over indienen (wel bij de shop waar jij hem besteld hebt he..)

It's just a piece of cake

10

Inderdaad, bij DLTS staat ca. 9 maanden HBH na aankoop. Dan zou 3,5 maand wel erg kort zijn. Ff checken bij de webshop waar je 'm gekocht hebt!

En terug op topic: ik zou de overdatum-fondant inderdaad voor mezelf nog wel gebruiken. Of anders geburiken voor dummies.

11

Ellen1981 schreef:

Nou Michelle daar zou ik ook niet blij van worden!
Ik zou even checken bij de winkel waar je hem besteld heeft hoe lang hij na levering houdbaar zou moeten zijn.
Bij DLTS staat dat er op de website per product ook bij en als het niet binnen die periode valt zou ik er zeker even een klacht over indienen (wel bij de shop waar jij hem besteld hebt he..)

Ja, ik heb ook een mailtje gestuurd, er staat idd 6-9 maanden voor, maar ik heb er wel al een kilo uit gebruikt, want ik moest meteen die taart maken en had ook zo snel geen andere chocoladefondant.
Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Michelle