1 Laatst bewerkt door Mama's nieuwe hobby (18-07-2011 22:56)

Onderwerp: verse aarbeien in botercreme=schiften, wat doe ik fout

Ik heb al meerdere malen het forum afgezocht. Maar is kan de oplossing niet vinden.
Ik heb het al een paar keer geprobeerd te maken, swiss merenque botercreme met verse aardbeien erdoorheen, ik wil namelijk liever geen slagroom gebruiken voor de taarten omdat ze vaak wat langer uit de koeling staan.
Ik laat de aarbeien goed droog worden maar zodra ik ze door de botercreme heen doen gaat mij  botercreme schiften.
WAT DOE IK FOUT? het is inmiddels ook een principe kwestie geworden, ik wil dat het me gewoon gaat lukken. wie kan me helpen.  :D

Groetjes van Nicole!!

2

Re: verse aarbeien in botercreme=schiften, wat doe ik fout

zijn je aardbeien niet te koud t.o.v. de botercrème? Het beste kun je ervoor zorgen dat alles dezelfde temperatuur heeft.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

ja idd is de temperatuur wel ok?

4

Ik snij ze altijd in plakjes en leg ze netjes verdeeld op de merengue botercreme, is dat geen idee voor je?

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

5 Laatst bewerkt door MirandaB (19-07-2011 14:07)

Etspaghet schreef:

Ik snij ze altijd in plakjes en leg ze netjes verdeeld op de merengue botercreme, is dat geen idee voor je?

Dat doe ik idd ook meestal (aardbeien in plakjes op de slagroom of merengue botercreme leggen) en dan gaat het prima!

Etspaghet schreef:

Dat kan ik inderdaad wel de volgende keer proberen.
bedankt  :)

Groetjes van Nicole!!

Ik heb eens de aardbeien gepureerd en toen door de meringue botercreme gespateld, dit was heerlijk!! Geen last gehad van schiften..

Gr Marjolein

Een goede taart is altijd de zonde waard!!

8

marjolein_88 schreef:

Ik heb eens de aardbeien gepureerd en toen door de meringue botercreme gespateld, dit was heerlijk!! Geen last gehad van schiften..

Gr Marjolein

Dan heb je ontzettend geluk gehad, want dat is vragen om probleem.
Vers fruit bevat nou eenmaal veel vocht....en vocht en boter samen....gaat niet zomaar samen. Het blijft altijd een risico als je dit onder elkaar mengt. (geldt trouwens ook voor veel soorten jam)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

9

wat ik laatst heb gedaan met verse aardbeien is het volgende, maar dat is dus geen swiss merengue:
een paar verse aardbeien pureren en door de botercreme, maar het mengde niet goed. Toen zat ik door ook even....
Maar een klein beetje bbr poeder bood uitkomst.
Aldus de afnemers mocht ik deze taart wel vaker maken :P

Succes!

10

Ik heb ook de meringue boter creme gemaakt. En wilde daar dus vers gepureerde aardbeien aan toe voegen. Helaas mislukt. Klonterig was het..
Wat te doen? Ik lees hier boven spatelen?  Tips?

11

Je kunt een botercrème maken die niet schift op de volgende manier:

- laat een ei in de keukenmachine kloppen
- kook ondertussen 100g suiker in 30ml water tot 124°C
- giet de hete suikersiroop op het kloppende ei (wel even iets stiller zetten zodat het er niet overheen gaat)
- zet de keukenmachine terug op volle kracht en laat je mengsel een tiental minuten koud kloppen
- zet de K-haak op en voeg 250g boter toe in blokjes, laat kloppen totdat je een smeuïg mengsel hebt

Aan deze botercrème kun je o.a. vruchtenpuree toevoegen, ik doe er zo'n 100g frambozencoulis door of uitgeperst limoensap.

12 Laatst bewerkt door sam (14-10-2013 16:20)

Oei, 1x is wel genoeg

13

Als je botercreme geschift is, kun je hem ook even verwarmen en dan weer opkloppen. Je kunt de kom in heet water zetten en dan weer gaan mixen, of als je eventueel een standmixer hebt, de fohn tegen de kom richten (niet erin) en dan de mixer aanzetten. Bij mij werkt dit altijd als ik schiftende botercreme heb ;)

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

14

gewoon in plakjes erop, dan is er niks aan de hand.