51

Re: Macarons maken

Vandaag kwam Lonneke1972 bij mij op visite en we hebben onze eerste macarons gemaakt. Wat ontzettend leuk om te doen! Had even niet nagedacht over het feit dat meerdere bakplaten toch wel erg handig is, dus nog even bij de overburen een bakplaat geleend  :lol:
Het ging eigenlijk heel erg goed, alhoewel de laatste plaat niet mooi werd, waarschijnlijk doordat het te lang heeft gestaan? Ik was heel voorzichtig met kleurstof, de volgende keer doe ik er dus meer in  :D
Alhoewel ze zo al lekker zijn, ga ik toch maar even op zoek naar een recept voor een lekkere vulling. Excuses voor de slechte foto, maar het lijkt hier wel herfst  :(
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E4GCGO87.jpg

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

52

Moeten ze zacht blijven van binnen? En zo ja, kan je ze dan wel eten als je zwanger bent (want dan mag je geen rauw eiwit eten)

53

jep, ze blijven wel iets zacht van binnen. Hoezo rauw eiwit, ze gaan toch in de oven?  :s

54

Ja ze zitten een behoorlijke tijd in de oven en je suikermengsel word toch ook best warm

55

Ja maar omdat ze zozacht uit de oven komen vroeg ik me af of ze wel heet genoeg zijn geworden om de salmonella te doden.. Maar dat zal dan wel. Vandaag overigens poging 2 gewaagd, dit keer liepen ze niet uit maar ze scheurden wel en waren bruin geworden. De gene die niet bruin waren geworden kreeg ik weer niet van de bakplaat af.. MOEE!

wat doe ik nou fout?

56

welk recept heb je gebruikt btw? als je de goeie hebt gebruikt (met schuim en broyage) hoef je echt niet te vrezen voor salmonella...

en als ze plakken zijn ze nog niet goed...

57

Marion87 schreef:

Ja maar omdat ze zozacht uit de oven komen vroeg ik me af of ze wel heet genoeg zijn geworden om de salmonella te doden.. Maar dat zal dan wel. Vandaag overigens poging 2 gewaagd, dit keer liepen ze niet uit maar ze scheurden wel en waren bruin geworden. De gene die niet bruin waren geworden kreeg ik weer niet van de bakplaat af.. MOEE!

wat doe ik nou fout?

dames dames toch........ ook een beetje lezen he!!
scheuren...beter laten drogen!

wel gaar bakken natuurlijk.... inderdaad plakken aan de bovenkant is niet goed.

goed laten afkoelen... fijnste werken is... even 15min in de vriezer, dan van het bakpapier afhalen.

bruin worden...... te lang of te heet in de oven.

58

Kinke schreef:

Vandaag kwam Lonneke1972 bij mij op visite en we hebben onze eerste macarons gemaakt. Wat ontzettend leuk om te doen! Had even niet nagedacht over het feit dat meerdere bakplaten toch wel erg handig is, dus nog even bij de overburen een bakplaat geleend  :lol:
Het ging eigenlijk heel erg goed, alhoewel de laatste plaat niet mooi werd, waarschijnlijk doordat het te lang heeft gestaan? Ik was heel voorzichtig met kleurstof, de volgende keer doe ik er dus meer in  :D
Alhoewel ze zo al lekker zijn, ga ik toch maar even op zoek naar een recept voor een lekkere vulling. Excuses voor de slechte foto, maar het lijkt hier wel herfst  :(

ziet er geweldig uit!!!!

59

thanks Willem. We vroegen ons al af wanneer wij een baan aangeboden zouden krijgen bij je  ;)  :D  :lol:

60

gewoonwillem schreef:
Kinke schreef:

Bij mij lukte het niet ik wil graag een workshop?!!!!

ziet er geweldig uit!!!!

61

@gewoonwillem bedankt voor je recept, ik heb alles in huis om te gaan beginnen behalve een suiker thermometer.....
Ik weet dat het bij patisserie allemaal heel precies moet maar kan het ook zonder?
Alvast bedankt!

Ik droom zelfs over taart!

62

Na het lezen van al deze berichten in dit topic ben ik toch ook wel benieuwd naar het zelf maken van Macarons. Tot voorkort had ik er nog nooit eentje op. Ik kende ze wel en zag hier op het forum ook steeds meer verschijnen. Maar ik dacht ik houd het wel bij mijn taarten en cupcakes. Totdat ik van de zomer naar Parijs ben geweest. Wat zijn die dingen lekker, hahaha. En wat zijn ze duur. daar dan toch!

Ze verkochten ze zelfs bij Mac Donalds ( Mac Café).
Ik zie dat ene Willem hier ook erg in bedreven is. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden wat voor bedrijf hij heeft en waar...

Ik heb het eigenlijk ontzettend druk, maar ik ga ze zeker een keer maken. Dat heb ik me voorgenomen. Ik zal eerst alle tips eens goed doorlezen die hier staan alvorens te beginnen.

Dus wie weet kan ik ze ook een keer showen hier.

Groetjes Jessica

63

danielle schreef:

@gewoonwillem bedankt voor je recept, ik heb alles in huis om te gaan beginnen behalve een suiker thermometer.....
Ik weet dat het bij patisserie allemaal heel precies moet maar kan het ook zonder?
Alvast bedankt!

Nee dat kan niet zonder...

64

dit weekend met hubbie in Utrecht geweest en bij een heel leuk zoet winkeltje macarons gekocht omdat ik ze graag wilde proeven voordat ik begin om ze te maken. Koopt ie alle 11 smaken en nog 1 extra chocolade (ahum was ie wel ff 11 euro aan kwijt :s ). Ik heb van allemaal een klein stukje geproefd en vind ze helemaal niet lekker  :o
Maar goed, Ferry dus wel, die heeft ze in 1 avond naar binnen gewerkt  :Y
Degene die mij het meeste opviel was de rozensmaak, die vond ik wel wat lekkerder, maar de nasmaak van amandelen brrrrr Ik lust ook geen marsepein enzo. Wat ik wel jammer vond is dat ze absoluut niet vers waren volgens mij, de buitenkant was eerder wat taai te noemen en volgens mij moet dat toch echt knapperig zijn en de binnenkant was ook niet zacht (ja de creme wel maar die zat er zo weinig tussen.

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

65 Laatst bewerkt door etmc (30-08-2011 08:51)

Tsja als je niet van amandelen houd...
Heb een paar dagen geleden hier in frankrijk macarons op en ze waren hemels

66

tnx vr t recept willem

67

Vraagjes over recept van Willem:
- het eiwit dat bij de amandel/suiker gaat is dus geen opgeklopt eiwit?
- de merengue hoeft dus niet au bain marie geklopt?
- je begint het eiwit pas te kloppen als de suiker warm is - stolt het eiwit dan niet?
Bedankt voor de antwoorden!

68

Ik ga je recept ook proberen @gewoonwillem! Mooi opgeschreven. Ik zie het helemaal voor me. :Y Eerst een suikerthermometer bestellen bij de webshop.

69

Ik ga hier de recepten ook eens proberen, lijkt me een veel betere verhouding ook :)
Had net al bedacht dat ik mijn  oven iets te heet had, want mijn 1e keer macarons zijn iets licht bruin geworden maar wel goed gelukt, alleen de voetjes kunnen iets minder  :lol:

70

Ben toch benieuwd naar een recept van zo'n hemelse vulling.... :-)

71

Tot nu toe heb ik altijd de franse versie gemaakt maar ik ga het recept van gewoonwillem binnenkort denk ik ook eens proberen, misschien morgen wel.

Groetjes,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

72

Macarons met chocolade ganache :9
http://i877.photobucket.com/albums/ab333/doemijmaarmailen/cupcakes/526096_502476293100617_553338728_n.jpg
Qua bakken ging het nu veel beter, lagere temp deed de truuk.
Alleen vandaag met die hitte het malen van de amandelschaafsel was ietwat problematisch, de poedersuiker werd al snel nattig.
Maar 1 maal gezeefd dus het bleef wat grof.
Maar de smaak is er niet minder om ;)
En de vulling is hemels lekker  :+