1

Onderwerp: Iemand wilde een taart van marsepein, een regelrechte ramp

moest voor vandaag een ajaxtaart maken van marsepein. nu vind ik zelf marsepein niet lekker en werk dus altijd met fondant. Gelezen dat marsepein en fondant hetzelfde verwerkt dus moet kunnen.
Maar wat een ramp is marsepein toch. het plakt verschrikkelijk, kreeg het bijna niet gekneden. moest 500 gram hebben en heb dit eerst in 3 stukken gekneden en toen samen gekneden.
dan uitrollen, met poedersuiker eronder. kreeg het bijna niet platgerold, verschrikkelijk  :mad: . uiteindelijk was ik zover, ja hoor plakt helemaal vast. overnieuw, gaat scheuren, overnieuw, plakt en scheurt  :grr: . Na 4 x eindelijk over de taart kunnen krijgen.
vanalles moeten verzinnen om de fouten te camoufleren.
ze kwamen er vanmorgen om en vonden hem gelukkig prachtig, maar als het iedere keer zo is met marsepein, voor mij nooit meer marsepein.
of ik moet toch iets fout hebben gedaan :s

2

Re: Iemand wilde een taart van marsepein, een regelrechte ramp

ik heb je gemeld.............

Welke marsepein en verhouding heb je gebruikt?

3

Tnx Karin.

De Taartenparade is bedoeld voor het showen van taarten; vragen daarover horen in één van de vraag-rubrieken, ik denk in dit geval Bekleden.

[MOVE] --> Bekleden

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik ben trouwens ook wel benieuwd welke marsepein je hebt gebruikt. Heb zelf zojuist een taart van 33x 27 bekleed met witte marsepein ( FC, 1:4) in één keer, zonder scheuren of plakken of wat dan ook, dus het hoeft geen probleem te zijn hoor :)

5

Marianne schreef:

Tnx Karin.

De Taartenparade is bedoeld voor het showen van taarten; vragen daarover horen in één van de vraag-rubrieken, ik denk in dit geval Bekleden.

[MOVE] --> Bekleden

oeps sorry,
de foto helemaal vergeten om erbij te doen

6

Marianne schreef:

Ik ben trouwens ook wel benieuwd welke marsepein je hebt gebruikt. Heb zelf zojuist een taart van 33x 27 bekleed met witte marsepein ( FC, 1:4) in één keer, zonder scheuren of plakken of wat dan ook, dus het hoeft geen probleem te zijn hoor :)

heb marsepein wit van fun cakes, rolkwaliteit uit de webshop gebruikt van 1 kilo.
ronde taart van 24 cm en hiervoor 500 gram genomen. Onderkant moest gewoon wit zijn dus hier verder geen kleur of wat dan ook door gedaan.
ondergrond om uit te rollen poedersuiker gestrooid, maar het ging zo verschrikkelijk.
fondant heb ik ook altijd uit de webshop en die rol ik zo uit. Geen probleem

7

Die heb ik dus vanmiddag ook gebruikt :)

500 gram 1:4 is natuurlijk wel stugger dan fondant, dat is een heel groot verschil, maar in drie delen moeten doen om te kunnen kneden vind ik wel veel hoor; ik heb dus een kilo (in eén keer) staan kneden en da's lastig, maar zeker niet onmogelijk.... Misschien de volgende keer een paar tellen in de magnetron?

8

Als het aan de ondergrond plakt heb je waarschijnlijk niet genoeg poedersuiker onder de marsepein gestrooid. Er gaat meer onder dan bij fondant, omdat het nu eenmaal stugger en wat plakkeriger is dan fondant.

En verder als tip, het zelfde als marianne.. even een paar seconden in de magnetron, daar wordt het soepel van, makkelijker te kneden..

Scheurend marsepein ontstaat ook als je nog niet genoeg gekneed hebt, dus als het zo lastig ging, is er een kans dat je te vlot gestopt bent met kneden

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Bommeltje schreef:

Als het aan de ondergrond plakt heb je waarschijnlijk niet genoeg poedersuiker onder de marsepein gestrooid. Er gaat meer onder dan bij fondant, omdat het nu eenmaal stugger en wat plakkeriger is dan fondant.

En verder als tip, het zelfde als marianne.. even een paar seconden in de magnetron, daar wordt het soepel van, makkelijker te kneden..

Scheurend marsepein ontstaat ook als je nog niet genoeg gekneed hebt, dus als het zo lastig ging, is er een kans dat je te vlot gestopt bent met kneden

dan geef ik het nog niet direct op, zal het nog eens proberen en dan inderdaad eerst ff in de magnetron en meer poedersuiker eronder doen.
bedankt voor jullie tips

10

Marianne schreef:

Die heb ik dus vanmiddag ook gebruikt :)

500 gram 1:4 is natuurlijk wel stugger dan fondant, dat is een heel groot verschil, maar in drie delen moeten doen om te kunnen kneden vind ik wel veel hoor; ik heb dus een kilo (in eén keer) staan kneden en da's lastig, maar zeker niet onmogelijk.... Misschien de volgende keer een paar tellen in de magnetron?

een kilo in 1 keer :s  dat is knap, maar geef het dan nog niet op, zal het nog eens proberen en dan inderdaad ff in de magnetron doen

bedankt voor de tip