1

Onderwerp: kleur fondant mooi houden

Hoi, even een vraag:
Ik bekleed mijn taarten altijd met fondant; dit rol ik uit op poedersuiker.

Maar die poedersuiker laat ook vaak een wit waasje achter op de fondant. Zwart blijft bijv niet pikzwart maar grijzig.

WAT doe ik fout? Of is er een trucje voor om de kleur weer mooi helder te krijgen?
Het is nl niet alleen met zwart, maar ook met andere kleuren

gr evelien

2

Re: kleur fondant mooi houden

Gewoon niet rollen op poedersuiker. bij de Ikea een bureauonderlegger aanschaffen en daarop uitrollen, plakt niet en je krijgt dus ook geen vlekken of verkleuringen  :Y

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

en dan rol je uit zonder poedersuiker?

Dan rij ik meteen naar Ikea! Smeer je hem nog wel in met dat plantaardige vet, of ook niet?

4

Je kunt ook prima op poedersuiker uitrollen en de kleur behouden. 'gewoon' zorgen dat er geen poedersuiker op je fondant komt..

*Strooi niet je hele aanrecht vol met poedersuiker, alleen een klein hoopje waarop je gaat uitrollen.
*Draai je fondant nooit om(boven/onder) draai alleen een kwartslag en ga door met rollen.
*Zorg dat je rolstok altijd schoon is, dus tussendoor afvegen met je handen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

joynme schreef:

Gewoon niet rollen op poedersuiker. bij de Ikea een bureauonderlegger aanschaffen en daarop uitrollen, plakt niet en je krijgt dus ook geen vlekken of verkleuringen  :Y

Klopt!!
Ik heb hem ook en ik ben er erg tevreden over. :Y
De fondant plakt niet en je haalt hem erg makkelijk van de onderlegger af.
Je moet wel op de gladde kant uitrollen en niet op de kant met het relief erop.
Deze kant hoort op je werkblad te liggen om verschuiven van de onderlegger te voorkomen.
groetjes Yvon.

groetjes yvon

6

Ik heb hetzelfde probleem. Is het een specifieke onderlegger?

7

de onderlegger heet: PRÖJS en kost €4,50. Ik heb hem ook want liep ook tegen het probleem aan met de poedersuiker i.c.m. fondant. Bij marsepein gaat het wel, de poedersuiker kan je daarna gewoon met een kwastje met water weghalen. Laatst veel taarten op 1 dag moeten bekleden en was erg blij met deze mat!! Je keuken is ook wat minder vies en rommelig)!

8

TLVermeulen schreef:

Bij marsepein gaat het wel, de poedersuiker kan je daarna gewoon met een kwastje met water weghalen.)!

:nooo  Niet doen hoor, daar krijg je vlekken van...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Ik doe het uitrollen op huishoudfolie...dat plastick.
Ik heb wel een granieten aanrechtblad waar door de folie blijft plakken.
Het werkt echt super!!!

Bakken is mijn passie!!!

10

TLVermeulen schreef:

de onderlegger heet: PRÖJS en kost €4,50.

Dank je !

11

Ik rol altijd uit op een stukje doorzichtig tafelzeil (huishoudzaak). Je hoeft je fondant tijdens het uitrollen niet om te draaien, kan wel. Als je lap fondant groot genoeg is, kiep je hem zo op de kop op je taart. Door het doorzichtige zeil kun je goed zien of je hem in de midden legt. Daarna kun je het zeiltje er zo "voorzichtig"af halen.

12

De Pröjs onderlegger van ikea is echt ideaal! Ik kan niet meer zonder (en wel zonder poedersuiker ;))

Sweet like chocolate ♥

13

dit zijn tips waar je wat aan hebt. Thanks dames, ga het ook zo proberen

ZoZoetjesTaarten (wendyzwiep)
www.facebook.com/ZoZoetjesTaarten

14

Ik rol wel uit met poedersuiker, zoals bommeltje ook al uitlegde, ik heb maar een keer poedersuiker op mijn fondant gehad, maar toen had ik de roller in de suiker gelegd (blond.... :Y )
Als je gewoon netjes werkt en er bij nadenkt is er niks mis met de suiker methode.

En tafelzeil en de onderlegger van Ikea zijn niet voedselveilig dus als je taarten maakt als bedrijfje mag je dit niet eens gebruiken, deze kunststof soorten kunnen chemische stoffen doorgeven aan je voedsel, vooral als ze warm worden of onder druk staan.
al heeft Ikea sinds kort ook een officiële uitrolmat die wel voor voedselbedoeld is, weet alleen niet hoe die heet.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

15

ik gebruik nooi poeder suiker.maar altijd een beetje crisco.
ideaal.en wat mat betreft heb ik die van de pipoos.zon ronde van
16 euro.ik wil niet meer zonder.

16

Ik heb de mat van Wendy (sweet choice?). ZO Fijn !