Onderwerp: [HOWTO] Airbrusheffect: de goedkope manier
Voor een taart wilde ik een beetje realistisch ogende dinosaurus maken. Ik ben niet in het bezit van een airbrush, maar wilde wel een dergelijk effect creeren. Natuurlijk is het niet hetzelfde als een echte airbrush, maar ik was wel heel blij met het resultaat. Hoe het werkt ligt een beetje voor de hand, maar ik hoop jullie hiermee op het idee te brengen.
Wat heb je nodig:
Een puzzelplaatje of ander oppervlak wat je wil bewerken:
Reisflesjes met spraydop, ik heb ze in een etui met diverse reisflesjes gekocht bij de Xenos. Een nooit gebruikte parfumverstuiver werkt ook. Verder nog kleurstof en alcohol of rejuvenator spirit om de verf aan te maken. Vul de flesjes met de kleuren van jouw keuze.
Vervolgens bedek je die gedeelten van het plaatje die je niet wilt kleuren. In dit geval het oog en de bek met tanden.
Ik ga sprayen met groen en bruin. Ik begin met bruin. Ik wil de bovenkant grotendeels groen hebben, dus die bedek ik ook nog.
Voordat je gaat sprayen is het goed om even op een wit vel papier te oefenen. Kijk wat de spray doet als je van verschillende hoogtes spuit. Zo krijg je een beetje gevoel voor wat je uiteindelijk wil bereiken met je plaatje. Je kunt zo ook controleren of je echt de gewenste kleur hebt gemengd.
Vervolgens hou je de spray op de gewenste afstand (bij mij zo'n 20 cm) van het plaatje en spray je voorzichtig de kleur op je plaatje. Veeg grote druppels kleurstof meteen uit met je vinger of een tissue. Spray liever te weinig dan teveel. Een keertje extra spuiten is makkelijker dan teveel kleur weer wegvegen, dan veeg je je airbruseffect weg.
Het onderste oppervlak is nu bruin:
En dat dek je weer af voordat je met de andere kleur verder gaat.
Je hoeft niet precies af te dekken, als de lijnen in elkaar overlopen krijg je een natuurlijker effect. Bewerk je nieuwe oppervlak op dezelfde manier met de spray. Haal al je papier weer weg en zie het eindresultaat:
Laat de afbeelding bij voorkeur een nacht drogen voordat je hem op de taart gebruikt.
Ik ben op het idee gebracht door een blogpost van Sweetsugarbelle, een Amerikaanse die geweldige koekjes maakt. Zij gebruikte de sprays om de koekjes door middel van een stencil van een plaatje te voorzien. Mogelijkheden genoeg dus!
Groetjes Chantal
www.colourfulcakes.nl