1

Onderwerp: uitharden fondant*Helpje*

Ik wil voor het eerst een strik maken.
Ik heb keurig een how to gevolgd en mijn 250 gram fondant gemengd met 3 gram tylose. Paar uurtjes laten staan en toen repen gaan snijden. Dit zou binnen 2 uur hard moeten zijn. :nooo  no way.
Inmiddels 1 dikke dag later en in de koelkast gezet, maar de druppelvormige fondant is nog niet hard.
Iemand enig idee of het ooit nog wat gaat worden voor zaterdag?

Enne... hoe kan ik marsepein uit laten harden?
Ik heb hier ooit ergens gelezen dat marsepein niet met tylose te mengen is....???

2

Re: uitharden fondant*Helpje*

marsepein word niet echt heel hard... maar gewoon open laten liggen moet wel lukken
welk merk fondant heb je gebruikt?
en in de koelkast helpt absoluut niet, word eerder zacht dan hard...

3

niet alle fondant hard goed uit. Het beste gaat het met funcakes...maar dat is mijn mening. Wat zeker goed gaat is flowerpaste of gumpaste.
Toevallig zat een kennis van mij met hetzelfde probleem. Ze heeft uiteindelijk tylose door de marsepein gekneed , propjes bakpapier tussen de lussen gedaan om inzakken te voorkomen en toen op de laagste stand in de oven laten drogen (50 graden dacht ik). Met de deur op een kiertje.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

4 Laatst bewerkt door myrquin (14-07-2011 20:06)

Maar hoe maken jullie dan taarten met uitstekende puzzelplaatjes, omhoogstaande vlinders, etc?
Ik heb best vaak harde bolletjes gekleurde fondant die ik dan in gedachten voldoende luchtdicht had verpakt.
Dus hoe lang zou het dan duren voordat het nu is uitgehard?

5

Ik vind de fondant van Bakels perfect voor strikken, vlinders, etc die word echt goed hard, uiteraard met tylose mengen.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

6

myrquin schreef:

Maar hoe maken jullie dan taarten met uitstekende puzzelplaatjes, omhoogstaande vlinders, etc?
Ik heb best vaak harde bolletjes gekleurde fondant die ik dan in gedachten voldoende luchtdicht had verpakt.
Dus hoe lang zou het dan duren voordat het nu is uitgehard?

Zoals hierboven ook al gevraagd; welke fondant heb je gebruikt? Niet elk merk hard uit. En de koelkast heeft er geen goed aan gedaan.

De truc hierboven met marsepein in de oven kun je ook met fondant doen.

7

Ik ben erachter! Ik heb dus een zachtblijvende fondant gebruikt.inmiddels met een restje bakels gemaakt en mooi hard geworden.helaas had ik te hoge lessen gemaakt zodat ik maar 2801kb laagjes kon doen, maat hij is mooi. Bedankt voor het meedenken.

8

2801kb laagjes?  :think: