1

Onderwerp: ik krijg mijn fondant niet strak

Ik heb nu inmiddels 4 taarten gemaakt, maar ik krijg het niet voor elkaar de fondant strak om de taart te krijgen. De botercreme zit er goed egaal omheen en laat ik goed uitharden. Maar als ik een lap fondant over de taart heen leg, krijg ik hem langs de randen niet strak. Wat doe ik fout. Gebruik ik te weinig fondant of blijft het oefening baart kunst.

Ik baal er wel een beetje van, want maandag wil ik een taart voor mijn zoon maken die dindsdag jarig is en dan wil ik hem natuurlijk graag (bijna) perfect :-)

2

Re: ik krijg mijn fondant niet strak

Als ik de fondant heb uitgerold ga ik er even met mijn smoother over zodat hij al mooi glad is voor ik hem over de taart leg.
Als de fondant op de taart zit ga ik er nogmaals met de smoother langs en dan heb ik altijd strakke taarten  :Y

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Heb je een smoother? Zo ja gebruik die dan om superstrakke randen te maken. Als  je op you tube even een instructie filmje opzoekt kan je het ook even zien hoe. Succes ermee

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

ik ben nu met mijn 10e taart bezig.. en bij de een lukt het wel.. en bij de ander niet... ach.. randje parels doet wonderen.. en ik blijf gewoon dooroefenen!!;)

5

zon smoother heb ik (nog) niet. Dus die gaat heel binnenkort wel komen :-)

En ik blijf ook gewoon oefenen idd, maar een randje parels werkt niet altijd omdat het scheurt er heel bobbelig uitziet.

Maar zoals ik al zei ik blijf oefenen en bedankt voor de tips

6

als je je taart gebakken hebt kun je hem daarna omdraaien.
Dan heb je iig al een platte bovenkant en een strakke rand.
De onderkant is makkelijker te verdoezelen.

En goed je fondant doorkneden. dat helpt ook.
ik dacht eerst namelijk ook dat als het een beetje gekneed was, dan was het goed, maar het moet echt wel aardig lang gekneed worden zodat het nog soepeler wordt.

en idd.... blijven oefenen

Groetjes, Franka

7

Bij mij was het in het begin vooral dat ik te dun uitrolde.
Ik hou nu een dikte van zo'n 2 à 3 mm aan en dat gaat een stuk beter.
Die smoother is ook echt heel handig, ik wil niet meer zonder hoor!

Dat is toch een TAART waard!

8

ik rolde het idd ook te dun uit. ALs je het wat dikker laat, laat het zich makkelijker om de taart heen 'strijken'. En wie een dikkere laag fondant op zijn taart niet lekker vindt, haalt het er maar af... ;) Ik ken namelijk nogals wat mensen die mijn taarten prachtig en heeeerlijk vinden, maar die niet van fondant/marsepein houden. :9

beginneling, mijn eerste taart is heel goed gelukt! MIjn 2e ook...nu bezig met nr 3! Hoezo taarten zijn verslavend?

9

ik heb ook geen smoother en doe het altijd met de hand en t komt er echt strak op, gewoon geduldig en rustig van boven naar beneden strijken

10

2 smoothers tegelijk gebruiken en ervoor zorgen dat je fondant niet te dun is hierdoor voorkom je scheuren ;)