1

Onderwerp: Tips voor optillen en randjes?

Ik ben op zoek naar goede tips voor het optillen van uitgestoken decoraties.
En de rafel randjes.

Ik heb bijv net een rondje uitgestoken, best groot, maar als ik m dan voorzichtig met een tooltje oppak, gaat ie helemaal uit vorm? Hoe houd je dat nou netjes rond?

En de volgende vraag, rafel randjes na uitsteken. Ik ga er of met m'n vinger even langs, maar vaak vervormd het daardoor ook. Of ik doe met een tooltje even er tegen aan duwen?
Maar kan dat niet handiger?

Re: Tips voor optillen en randjes?

Hoi,

Je kunt heel goed een spatel hier voor gebruiken of een pannekoekmes. Hiermee kun je je decoraties voorzichtig optillen.
Wat de rafels betreft, voordat je de marsepein of fondant uit de uitsteker haalt, moet je even met je vingers goed langs de randjes gaan. Zo haal je de meeste rafels wel weg. Met een tooltje kun je dan de laatste rafeltjes wegduwen en voorzichtig werken.

3

Met een tooltje gaat de decoratie inderdaad kapot. Ik doe het ook met een paletmesje (Blokker of Kruidvat). Deze zijn behoorlijk scherp.

4

door tylose door de fondant of marsepein te kneden, wordt het stijver en is het gemakkelijker op te tillen.
Of (bij fondant) gewoon even wachten, dan hard het ook uit.

Ik heb ook van de action een setje paletmessen. 2 euro geloof ik en ideaal.

5

Hmm ok, dat eens proberen dus, en met tylose. Dus je steekt het uit, en laat het gewoon zo liggen om te drogen?
Dus jullie doen alle uitsteek vormpjes etc met tylose, en dan neem ik aan ook dag(en) van te voren?

En hoe doe je dan bijv een kroontje. Ik had een hele duidelijke how to gezien. Stuk fondant uitgesneden zoals er stond. Met een vierkantje de punten eruit gehaald. En toen, wilde ik m dus optillen, om ergens omheen te doen. Nou hij rekte dus helemaal uit. Toen ik na 5 keer proberen het dus eindelijk ergens omheen had gekregen, zag het er al niet meer uit. De punten helemaal uitgerokken, overal bobbels en alles zat ongelijk. Dus weer 3 keer opnieuw gedaan, voor het lukte. Toen het eindelijk een beetje normaal eruit zag, bedacht ik me dat het dus zat vastgeplakt aan het bekertje.
En dan, dan krijg je het er toch nooit vanaf?
Dus alles er maar weer afgetrokken... En dochterlief krijgt ipv een kroontje een strik op haar eerste verjaardagstaart.

6

Kroontje gebruik je ook tylose voor.........ik smeer het glas in met crisco of doe er bakpapier omheen.....

Met tylose niet te lang laten liggen, dan wordt het nl te hard en breekt het snel.......

Ik gebruik vaak bakpapier waarop ik vormpjes uitsteek, even laten liggen en dan het bakpapier omkiepen op je hand zodat het vormpje ervanaf valt...........gebruik daarbij geen tylose

7

Karin09 schreef:

Kroontje gebruik je ook tylose voor.........ik smeer het glas in met crisco of doe er bakpapier omheen.....

Met tylose niet te lang laten liggen, dan wordt het nl te hard en breekt het snel.......

Ik gebruik vaak bakpapier waarop ik vormpjes uitsteek, even laten liggen en dan het bakpapier omkiepen op je hand zodat het vormpje ervanaf valt...........gebruik daarbij geen tylose

dat omkiepen doe ik ook. werkt inderdaad ideaal. en daarna weer terugkiepen op de taart.

8

Thanks voor de tips!
Ik heb net tylose gebruikt, en letters uitgestoken. Ging wel beter, maar vond de randjes nog wel een gepiel, welke tool is daar nu handig voor? Heb het met een sate prikker gedaan, werkte toch het handigste. Maar ben dus met 17 letters ong een uur bezig geweest, pfoe...

9

Als je vormpjes uitsteekt op een harde ondergrond (dus bijvoorbeeld je aanrechtblad) dan heb je ook veel minder last van rafelige randjes...

10

Niet alle decoraties maak ik met tylose erdoor, dat hoeft ook niet altijd. Alleen wanneer ik bv strikken, kronen en letters maak. Voor platte bloemen gebruik ik geen tylose. Ik heb van die IKEA placemats waar ik op uitsteek. Daar blijft de marsepein ook niet op plakken. Soms draai ik de liniaal om en ga ik met dit tooltje
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -p-75.html
langs de randjes zodat deze geen rafels meer hebben en dus een scherpe rand krijgen  :Y

11

Als het echt mooi in vorm moet blijven leg ik ze even(paar minuten maar ) in de diepvries.

12

als ik grote dingen op moet tillen gebruik ik plamuurmessen van de bouwmarkt, die zijn dun en hebben een lekker groot oppervlak. Ik bestuif die met een beetje maizena en hup...

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)