1

Onderwerp: planning bruiloft-bedank-koekjes

Hallo,

Ik ga in september trouwen en wil zelf natuurlijk mijn creaties tonen voor de gasten.
Bij het bedankje wil ik een eigen gemaakt koekje geven.
Omdat er zoveel nog te doen is wil ik hier eigenlijk op tijd mee beginnen omdat ik de bruidstaart ook zelf wil maken  :Y

Wie kan mij adviseren:
welk recept is het lekkerst en het beste qua bewaren?
hoe lang van te voren maken?
hoe bewaren?
waarmee het beste bekleden? RI of fondant?

Super bedankt alvast voor jullie meedenken en hulp!!

Groetjes, Jessica
Taaartjes

2

Re: planning bruiloft-bedank-koekjes

Je zou bv het 1-2-3 (1deel suiker, 2 delen boter, 3 delen bloem) deeg kunnen gebruiken, die is dan naar smaak aan te vullen met bv cacao, thee ect ect. Dit deeg kan je rustig in de koelkast zeker weten 3 dagen goed houden en evt ook invriezen.
Ze blijven ook makkelijk enkele dagen goed, maar meestal zijn ze hier wel met n dag op hihi! :lol:

Zelf zou ik ze met icing maken, dat is dan ook langer houdbaar, en vind ik makkelijker met bv het bewaren, koekjes met fondant moet je toch iets tussen leggen anders krijg je allemaal kruimeltjes op je fondant.
Zou ze dan in een goed afsluitbare trommel oid bewaren, of bv al in het folie ingepakt.

Succes, leuk om te doen lijkt mij!! :Y

3

Deze koekjes blijven echt heel lang goed! Ik heb wel eens in januari een koekjeskerstboom opgegeten, die ik half december had gebakken, ik moest 'm eerder afstoffen dan dat de koekjes niet meer lekker zouden zijn ;)!
Maar, wonderbaarlijk maar waar, je moet ze niet luchtdicht bewaren, maar bijvoorbeeld in een gebaksdoos.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Harlow schreef:

Je zou bv het 1-2-3 (1deel suiker, 2 delen boter, 3 delen bloem) deeg kunnen gebruiken, die is dan naar smaak aan te vullen met bv cacao, thee ect ect. Dit deeg kan je rustig in de koelkast zeker weten 3 dagen goed houden en evt ook invriezen.
Ze blijven ook makkelijk enkele dagen goed, maar meestal zijn ze hier wel met n dag op hihi! :lol:

Zelf zou ik ze met icing maken, dat is dan ook langer houdbaar, en vind ik makkelijker met bv het bewaren, koekjes met fondant moet je toch iets tussen leggen anders krijg je allemaal kruimeltjes op je fondant.
Zou ze dan in een goed afsluitbare trommel oid bewaren, of bv al in het folie ingepakt.

Succes, leuk om te doen lijkt mij!! :Y

Hartelijk dank voor je bericht!
Kan je er bv ook citroenrasp doorheen doen?
Ik ben nog helemaal niet zo thuis in de koekjes en ben me er nu in aan het verdiepen Ik denk dat ik het deeg niet in de koel of vrieskast hoef te bewaren Het gaat er meer om hoe lang ik ze kant en klaar kan bewaren maar al ik hierboven lees kan dat wel een tijdje! Maar zou ik ze dan 2 à 3 weken van te voren al kunnen maken dan?

Volgende week ga ik proefkoekjes maken Heb er nu al zin in!

Groetjes, Jessica
Taaartjes

5

Tom Poes schreef:

Deze koekjes blijven echt heel lang goed! Ik heb wel eens in januari een koekjeskerstboom opgegeten, die ik half december had gebakken, ik moest 'm eerder afstoffen dan dat de koekjes niet meer lekker zouden zijn ;)!
Maar, wonderbaarlijk maar waar, je moet ze niet luchtdicht bewaren, maar bijvoorbeeld in een gebaksdoos.

Hartelijk dank voor je reactie!!
Met 'deze koekjes' bedoel je die Harlow beschreef neem ik aan?
Was je Royal icing nog mooi na die weken?

Groetjes, Jessica
Taaartjes

6

Ja hoor, citroenrasp kan er prima doorheen!
je kan er eigenlijk echt alles doorheen gooien hihi, zo handig zijn deze koekjes hihi!

7 Laatst bewerkt door Tom Poes (10-07-2011 20:57)

vlinder13 schreef:
Tom Poes schreef:

Ik had ze maar een klein beetje met royal icing versierd, maar dat zag er nog prima uit!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7C6RY6SN.jpg
Weet alleen niet wat er zou gebeuren met echt een helemaal vol icingkoekje...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

8

koekjes met Royal Icing zijn vlot 3-4 weken houdbaar. Vanaf dan begint naar mijn mening de smaak een beetje achteruit te gaan, maar ze zijn dan nog steeds goed hoor. Ik zou er een dag of 5 van te voren aan beginnen. Zo heb je tijd genoeg om ze mooi af te werken en te verpakken en heeft de ontvanger nog enkele weken 'houdbaarheid'. Je kan ze ook vroeger maken, maar ikzelf verkies zelf om het zo te doen.

9

Tom Poes schreef:
vlinder13 schreef:
Tom Poes schreef:

Ik had ze maar een klein beetje met royal icing versierd, maar dat zag er nog prima uit!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7C6RY6SN.jpg
Weet alleen niet wat er zou gebeuren met echt een helemaal vol icingkoekje...

Wat een leuke boom :)
En bedankt voor je advies!

Groetjes, Jessica
Taaartjes

10

CakeStudio schreef:

koekjes met Royal Icing zijn vlot 3-4 weken houdbaar. Vanaf dan begint naar mijn mening de smaak een beetje achteruit te gaan, maar ze zijn dan nog steeds goed hoor. Ik zou er een dag of 5 van te voren aan beginnen. Zo heb je tijd genoeg om ze mooi af te werken en te verpakken en heeft de ontvanger nog enkele weken 'houdbaarheid'. Je kan ze ook vroeger maken, maar ikzelf verkies zelf om het zo te doen.

Bedankt voor je uitleg! Ik wil ook mijn taart maken dus wordt erg druk voor dé dag ;) Goed om te weten dat het 'ver' van te voren gemaakt kan worden! Daar heb ik wat aan  :thumb:

Groetjes, Jessica
Taaartjes

11

Harlow schreef:

Ja hoor, citroenrasp kan er prima doorheen!
je kan er eigenlijk echt alles doorheen gooien hihi, zo handig zijn deze koekjes hihi!

Ik wil van te voren wat gaan experimenteren dus als je nog andere lekkere toevoegsels kent ;)
En je had het over thee?? Dat is echt helemaal nieuw voor mij  :o

Groetjes, Jessica
Taaartjes

12

Je kan het eigenlijk zo gek niet verzinnen, of het kan er wel doorheen!! Zelf bak ik dagelijks honderden koekjes van dit deeg op mijn werk, voor bij de koffie en thee voor onze gasten!
Ik vind het heel leuk om te expirimenteren, dus ze hebben geregeld een nieuw "smaakje" hihi!!
Zoals; citroenkoekjes, gemberkoekjes, kokos-choco koekjes, theekoekjes, kaneel koekjes, choco-chip-koekjes, bananenkoekjes (evt met bv hagelslag erdoor hihi) choco-munt koekjes ect ect.

De theekoekjes maar ik door enkele lepels losse thee door het beslag te doen, opt werk hebben wij heerlijke losse thee-en, en die verdwijnen bij mij niet in heet water, maar droog in mn koekjesdeeg hihi!!
Dus kijk maar eens wat je lekker vind en in je kastjes hebt staan, komt zeker weten goed hahaha!!! :thumb: