1

Onderwerp: Mooi glad/strak bekleden

Ik vroeg mij af wat voor botercreme jullie gebruiken om een mooie gladde/strakke basis te hebben waar de fondant/marsepein overheen gaat.

Zelf gebruik ik botercreme van Funcakes, maar met deze krijg ik de taart niet helemaal glad/strak zoals je dat bij bijvoorbeeld Cake Boss ziet ..

http://1.bp.blogspot.com/-m2kXHIBAjN0/TcIH5_6VDYI/AAAAAAAAXRM/tADJ6s5n3k0/s1600/DSC08338.jpg

Doordat de ondergrond niet helemaal glad/strak is, valt de fondant/marsepein ook niet helemaal mooi strak over de taart heen. Heeft iemand hier tips voor? Of goede recepten voor een stevige botercreme (steviger dan die van Funcakes).

Alvast bedankt voor de reacties!

2 Laatst bewerkt door CindyM (09-07-2011 09:19)

Re: Mooi glad/strak bekleden

ik weet niet hoe die funcakes botercreme in elkaar zit maar ik gebruik altijd 1:1 botercreme om af te smeren. dus 1 deel roomboter bij 1 deel poedersuiker. dat moet je best lang mixen totdat het wittig en fluffy wordt en dan kun je daar heel prettig mee afsmeren.  je kunt eventueel een smaakje toevoegen. wat ook kan helpen is om na het afsmeren als het dus hard geworden is in de koelkast, er met een warm mes langsgaan om de oneffenheidjes weg te werken. en daarna kun je eventueel nog een dun laagje  botercreme aanbrengen om het perfect glad te maken.

en als je fondant er over heen ligt, goed smootheren. dat helpt ook.

succes!

3

Dank je wel voor de snelle reactie! Ik zal de tip maar het warme mes de volgende keer gebruiken, en daarna eventueel nog een dunne laag aanbrengen.

Morgen even een test-taartje maken, om de botercreme tips uit te proberen.  ;)

4

En anders afsmeren met ganache....
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=155919

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Ik doe net als Cindy en kan daar redelijk strak mee afsmeren. Met de mix denk ik niet dat mij dat lukt omdat deze toch iets luchtiger is. Ik gebruik deze alleen om mee te vullen  :9 . (zou het eerlijk gezegd ook niet durven ivm smelten, zeker in deze temperaturen)

6

gebruik altijd botercreme van bakels is lekkerder en fijner om mee te werken ;)

Ik smeer eigenlijk ook altijd af met de botercreme mix, hier spuit ik ook de dijkjes mee. Nu vraag ik me af of jullie ook dijkjes spuiten met 1:1 botercreme of smeren jullie er alleen mee af?

8

Ik vul alleen met de mix. Dijkjes en afsmeren doe ik met de 1:1.

Esther68 schreef:

Ik vul alleen met de mix. Dijkjes en afsmeren doe ik met de 1:1.

Ok thx, dan ga ik dat ook maar eens proberen.

10

hallo,

ik heb precies met hetzelfde probleem gezeten... :(

ik ben met mijn vraag naar iemand toe gegaan die een eigen taartenwinkel heeft en dus niet alleen de producten verkoopt...zij vertelde mij dat die desbetreffende botercreme die wij gebruikte geen botercreme is maar banketbakkersroom... ik ben nu zelf ook opzoek naar echte botercreme :P

11

soraya1987 schreef:

hallo,

ik heb precies met hetzelfde probleem gezeten... :(

ik ben met mijn vraag naar iemand toe gegaan die een eigen taartenwinkel heeft en dus niet alleen de producten verkoopt...zij vertelde mij dat die desbetreffende botercreme die wij gebruikte geen botercreme is maar banketbakkersroom... ik ben nu zelf ook opzoek naar echte botercreme :P

er is toch echt wel een degelijk verschil tussen banketbakkersroom en botercrème. Wordt nu toch wel nieuwsgierig welke overeenkomst hier dan in moet zitten :x

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)