1

Onderwerp: Mignontaart

Op verzoek: hier het recept van mijn mignontaart. Het is wel even wat werk, maar dan heb je ook wat!

http://www.annataart.nl/fotos/foto/8/1

Voor het deeg: 500 g bloem
                       2 tl bakboekder
                       150 g gezeefde poedersuiker
                       1 zakje vanillesuiker
                       3 eieren
                       snufje zout
                       geraspte schil van 1 citroen
                       300 g koude boter

Bloem met bakpoeder vermengen, boven een mengkom zeven. In het midden een kuiltje maken. Poedersuiker, vanillesuiker, eieren, zout en citroenschil toevoegen, met een deel van de bloem tot een dikke massa verwerken. Boter in stukjes snijden, aan de massa toevoegen en met bloem bedekken. Vanuit het midden alle ingrediënten snel tot een glad deeg kneden. Een paar uur op een koele plaats wegzetten.

Wat deeg dun uitrollen, 32 kleine koekjes uitsteken. De koekjes op een ingevet bakblik leggen. 8 tot 10 minuten in een voorverwarmde oven (175-200 graden) bakken.

De rest van het deeg in 5 gelijke stukken verdelen. Steeds een stuk deeg op een omgekeerde, ingevette bodem van een springvorm (28 cm) uitrollen, meerdere malen inprikken met een vorm. Na elkaar op dezelfde temperatuur als de koekjes 12-15 minuten bakken. De bodems direct na het bakken van de springvormbodem halen en laten afkoelen.

Voor de vulling: geraspte schil van 2 citroenen
                       175 g suiker
                       1 zakje vanillesuiker
                       2 volle el maizena
                       1,5 dl citroensap
                       3 eieren
                       200 g zachte boter

Citroenschil, suiker, vanillesuiker en maizena in een pan doen. Citroensap toevoegen en erdoor roeren. Eieren toevoegen, en de massa al roerend aan de kook brengen. Van het vuur nemen en geleidelijk de boter erdoor roeren. De creme onder af en toe roeren laten afkoelen.

Plak steeds twee koekjes met wat creme op elkaar (nu heb je dus 16 dubbele koekjes). Bestrijk de 5 taartbodems met de rest van de creme, en stapel ze op tot een taart. Smeer de taart af met de overgebleven creme, en laat hem op een koele plaats staan tot hij opgesteven is.

Voor het glazuur: 225 g gezeefde poedersuiker
                          4-5 el citroensap
                          16 ongezouten pistachenoten

Roer de poedersuiker met het citroensap tot een dikvloeibaar glazuur. Bestrijk de bovenkant van de koekjes met het glazuur en beleg ze met de pistachenoten. Bestrijk de taart met de rest van het glazuur en versier met de koekjes. Laat de taart goed intrekken. Na een nachtje intrekken is hij nog lekkerder!  :9

2

Re: Mignontaart

:9 dank je :)
Die gaan we testen :9

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

3

Re: Mignontaart

hiju klinkt jam jam jam.
voor volgend weekend!!! :P

vini vidi velcro
ik kwam, ik zag, ik bleef plakken!