1

Onderwerp: vraagje over royal icing bewaren

Hallo,

Wie weet er hoe het komt dat aangemaakte royal icing 1 - 2 weken houdbaar is in de koelkast, maar dat koekjes versierd met die icing wel maanden lang houdbaar zijn?

Voor mijn gevoel licht de houdbaarheid aan de eiwitten die erin zitten, maar die zitten er toch ook in gespoten vorm nog in?
Ik kon dit antwoord nog nergens vinden, dus vandaar deze vraag.
Ik hoop dat iemand dit weet, was er gewoon nieuwsgierig naar. Alvast bedankt.

Bakgroetjes van Marinka!

Re: vraagje over royal icing bewaren

eiwitpoeder of meringuepowder is eigenlijk wel aan te raden met royal icing.

de houdbaarheid heeft meer te maken met of je bakje in de koelkast nog bruikbaar is om opnieuw te gebruiken. eenmaal gespoten maakt dat niet meer uit. die harde suikerbeestjes van bijvoorbeeld de c1000 zijn ook van royal icing.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik weet niet hoe het met koekjes zit, maar ik bewaar royal icing niet in de koelkast. buiten de koelkast in tupperware bakje en h.h.folie over de icing een paar week houdbaar
(ik maak het wel met eiwitpoeder, niet met verse)

vers eiwit moet altijd in de koelkast :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Bedankt voor jullie reacties. Zelf maak ik de icing ook wel met eiwitpoeder, maar bewaar het eigenlijk toch in de koelkast.

Bakgroetjes van Marinka!

6

Als ik het goed begrijp is de termijn die aangegeven wordt voor de houdbaarheid als de icing nog niet is uitgehard dus meer van toepassing op het feit of het nog goed te spuiten is?

Ik heb namelijk icing gemaakt in maart, en dat zojuist nog gebruikt om een rand aan de onderkant van een marsepein taart te maken.. Nu pas las ik dat het ongeveer een maand houdbaar is. Kan ik er nu ziek van worden als ik het eet?

Kashu schreef:

Als ik het goed begrijp is de termijn die aangegeven wordt voor de houdbaarheid als de icing nog niet is uitgehard dus meer van toepassing op het feit of het nog goed te spuiten is?

Ik heb namelijk icing gemaakt in maart, en dat zojuist nog gebruikt om een rand aan de onderkant van een marsepein taart te maken.. Nu pas las ik dat het ongeveer een maand houdbaar is. Kan ik er nu ziek van worden als ik het eet?

:s dat is 3!! maanden geleden :think:  het is misschien? wel eetbaar?, maar persoonlijk zou ik verse hebben gebruikt.

I never met a calorie I didn't like....

8

taartenprinsesje schreef:
Kashu schreef:

:s dat is 3!! maanden geleden :think:  het is misschien? wel eetbaar?, maar persoonlijk zou ik verse hebben gebruikt.

Ik kon er ook niet lekker van slapen.. dus ik heb het eraf gehaald en er een mooi marsepein randje voor in de plaats gemaakt :D