1

Onderwerp: Uitleg roze rand bij Mjam Topsy Turvy zomer 2011?

Hoi allemaal,

Voor de 85e verjaardag van mijn moeder volgend weekend had ik bedacht een heleboel cupcakes met toef te maken. Maar toen ik de aardbeien topsy turvy zag in de Mjam zomer 2011, was ik verkocht!

Ik heb de beschrijving al een paar keer goed doorgelezen en denk dat t wel gaat lukken, maar wat ik niet zo goed snap zijn de 2 roze randen van 8 en 15 cm breed die op de 2e en 4e taart komen..?

De randen worden horizontaal op de rand geplaatst, en dan naar boven op t platte stuk vd taart gevouwen(tegen de taart erboven aan), maar wat doe ik dan met de 'ruimte'die ik aan de bovenkant overhoud?

Snappen jullie wat ik bedoel? Misschien hebben sommigen van jullie hem al gemaakt en kunnen jullie me uitleggen hoe ik de rand moet bevestigen?

Ik bedacht me dat ik in t slechtste geval de roze randen er al op kan doen voor het stapelen, maar dan krijg ik een dubbele laag marsepein en aangezien ik toch al niet bekend sta om t dun uitrollen van mn marsepein, leek me dat zonde!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en dat ik mn familie kan verrassen met mn eerste (geslaagde?)topsy turvy!

Groetjes,
Nicole uit Haarlem.

De rest van mijn taarten vind je in:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SQ3Q8HOR Veel kijkplezier!!

2

Re: Uitleg roze rand bij Mjam Topsy Turvy zomer 2011?

Juist om te voorkomen dat je een dubbele laag marsepein onder de taart erboven krijg, moet de roze rand TOT de taart erboven gelegd worden. Ik heb hem niet gemaakt, maar zo begrijp ik de tekst en ook de bijbehorende foto. Zij hebben trouwens fondant gebruikt. Onder de roze laag zit ook een tweede laag hoor, die van de witte fondant, want daar moest je alle taarten eerst mee bekleden voordat je ging stapelen.
Hopenlijk kom je er zo een beetje uit. Misschien krijg je nog van anderen een betere uitleg, maar op deze manier zou ik het doen. Succes  :Y

Hoi Hilda,

Ik begrijp dat t roze stuk dubbel is, en dat de strook is om juist een hele dubbele laag bovenop te voorkomen.

Maar wat ik me afvraag, is wat ik met de plooien in de marsepein(of fondant) doe?? Als ik de rand om de taart leg en naar binnen vouw over t platte stuk vd taart, hou ik toch plooien(ruimte)over?
Op de foto bij de uitleg is het platte stuk bovenop de taart tot aan de volgende taart helemaal plooiloos en strak? Hoe worden die plooien weggewerkt?

Ik hoop dat jij of iemand anders dat kan uitleggen?
Groetjes,
Nicole.

4

Volgens mij doen ze het net andersom.............eerst op de bovenkant leggen tegen de bovenliggende taart, en dan over de rand laten ' vallen' en glad tegen de zijkant strijken.

Denk dat het wat oefening vraagt, maar omdat het een golvend randje is heb je daarmee wat meer speling, en zou het wel moeten lukken om zowel de boven- als zijkant strak erop te krijgen.

Aha, zou dat de truc zijn? Dan zal ik nog eens goed lezen! Zo lijkt t me wel makkelijker inderdaad.
Bedankt vh meedenken Karin!