1

Onderwerp: Soudiumbicarbonaat

Hallo allemaal,
Ik heb een aantal recepten voor cakes/gebak waar sodiumbicarbonat in moet.
Kan iemand mij vertellen waar ik het kan kopen en waar het voor dient?
Ik dacht dat het zoiets was als bakpoede, maar dat moet er ook nog in.
Alvast bedankt!

Re: Soudiumbicarbonaat

bij reform winkels kan je kopen  :Y

keep on dreaming...
mijn website www.sweetdreamscakes.nl ook voor workshops in zwijndrecht

3

Dat is toch baksoda (baking soda)? In dat geval is het te kop bij de apotheek en de toko.

Groetjes Syl,
Piece of Pie!

4

Pas werd het nog aangeboden in V&A, als drugs :+
*Ff zoeken*
Hier:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=137579

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5 Laatst bewerkt door Reini (09-03-2011 20:12)

natriumbicarbonaat (aka sodiumbicarbonaat, aka baking soda) kan je in de supermarkt kopen. Is niet hetzelfde als bakpoeder. Hoewel er wel sodiumbicarbonaat in bakpoeder zit  :D

Bij ons in België vind je het in de Carrefour, GB en Delhaize. Denk dat AH dat dan ook wel heeft  ;)

Dit is een linkje waarbij de verschillen duidelijk worden gemaakt. Al die producten heb ik in de plaatselijke supermarkt gevonden
http://koekjeshoek.blogspot.com/2010/08 … at-of.html

6

Ik heb het laatst bij de etos gekocht wordt daar verkocht onder de naam zuiveringszout. Vragen bij de kassa, stond hier bij de geneesmiddelen

Groeten van Nicole

7

ja het is zuiveringzout. Laatst bij de etos gekocht (staat bij geneesmiddelen) in een groene kleine doosje.

8

of via je apotheker, jazeker de a.... ;)

werkt net zoiets al bakpoeder, maar toch weer heel anders, is niet door elkaar vervangbaar. Bakingsoda reageert op zuur, gaat dan bruisen

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Iedereen die heeft gereageerd: heel erg bedankt!
Ik heb het gevonden, ga nu de bananencake bakken en kijken of het smaakt! :P

10

Ik heb hier nog even een vraag over. In mijn recept staat sodiumbicarbonaat en bakpoeder. Zoals ik het hier en daar lees is sodiumbicarbonaat het zelfde als natriumbicarbonaat. Nu heb ik thuis wijnsteenzuurbakpoeder in huis dat is een mengsel van natriumbicarbonaat en wijnsteenzuur. Moet ik dit dan ook in combinatie met de bakpoeder gebruiken??

Ik hoop dat iemand het antwoord heeft!

alvast bedankt.

groet

11

Wijnsteenzuurbakpoeder is al bakpoeder.. dus dat hoef je niet in combinatie te gebruiken..

- Bakzout is Natriumbicarbonaat,

- Wijnsteenzuur, dat is de 'activator' om bakzout zijn werk te laten doen (heeft een zuur nodig om te gaan werken)

- Bakpoeder, is een al afgestemd mengsel van Bakzout en Wijnsteenzuur.

Bij sommige recepten is een andere verhouding bakzout/zuur nodig. Vandaar dat het ook los verkocht wordt. Of soms wordt er een ander zuur toegevoegd aan het recept, waardoor Bakzout beter werkt dan bakpoeder.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

12

Bommeltje schreef:

Wijnsteenzuurbakpoeder is al bakpoeder.. dus dat hoef je niet in combinatie te gebruiken..

- Bakzout is Natriumbicarbonaat,

- Wijnsteenzuur, dat is de 'activator' om bakzout zijn werk te laten doen (heeft een zuur nodig om te gaan werken)

- Bakpoeder, is een al afgestemd mengsel van Bakzout en Wijnsteenzuur.

Bij sommige recepten is een andere verhouding bakzout/zuur nodig. Vandaar dat het ook los verkocht wordt. Of soms wordt er een ander zuur toegevoegd aan het recept, waardoor Bakzout beter werkt dan bakpoeder.

Kijk zo leer je nog eens wat...
Ik ben zo blij met dit forum, hè...  :rolleyes:

Dat is toch een TAART waard!