1 Laatst bewerkt door Gwen -voordelol- (30-06-2011 22:40)

Onderwerp: Taart smaller boven dan onder

Hoi,

Ik zit met het volgende ik bak biscuit met de mix van Funcakes. Dat gaat redelijk goed, het rijst goed, maar uiteindelijk is de taart aan de bovenkant smaller dan de onderkant... En hij zakt nog een heel stuk in bij het afkoelen, maar dat is misschien normaal?!

Ik bak in springvormen, die ik met bakpapier verhoog.

Als ik dan het biscuit keer om een strakke bovenkant te krijgen, loopt mij taart dus schuin naar binnen af. Wat strak bekleden erg moeilijk maakt.

Wie o wie heeft er tips wat ik hieraan kan doen?!

Alvast bedankt,
Gwen

~ik maak taarten voor de lol~

Re: Taart smaller boven dan onder

denk dat ie nog niet helemal gaar is in het midden

3

ik heb dat ook :(  dus ik lees effe mee

4

De oven staat dan te warm denk ik. De buitenkant rijst en is sneller gaar dan de binnenkant. Probeer het eens op een lagere temperatuur en dan wat langer. De bake even strips van WIlton geven ook een beter resultaat.
Ik bak bijv. een 25 rond met de bake even strip, eerst 20 min op 140 graden, dan 10 op 150 en 10-15 min op 160 graden.
Succes!

5

Biggeltaart schreef:

De oven staat dan te warm denk ik. De buitenkant rijst en is sneller gaar dan de binnenkant. Probeer het eens op een lagere temperatuur en dan wat langer. De bake even strips van WIlton geven ook een beter resultaat.
Ik bak bijv. een 25 rond met de bake even strip, eerst 20 min op 140 graden, dan 10 op 150 en 10-15 min op 160 graden.
Succes!

Hmmm moet ik toch ook maar eens bake even strips aanschaffen.... :Y

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

6

Ricky schreef:
Biggeltaart schreef:

Succes!

Hmmm moet ik toch ook maar eens bake even strips aanschaffen.... :Y

Ik vond het best een uitgaaf voor die strips, maar ze zijn echt hun geld waard. De 25 vierkant komt er zonder deuk uit, dat is toch ook wat waard!

Bedankt voor de reacties! De temperatuur ga ik eens mee experimenteren. Kijken of dat al wat doet.

@Biggeltaart: Welke bake even strips heb je dan voor een 25cm taart, de grote? En kun je die ook voor kleinere vormen gebruiken? En ook om springvormen? En begrijp ik het goed dat dit niet een vervanger is van het bakpapier?

Groeten,
Gwen

8

bake even strips maak je eerst op maat met het metalen speldje dat erbij zit. Dan nat maken en uitknijpen en dan op de buitenkant van de vorm heen. Je moet dus wel de binnenkant invetten.
Ze worden met 4 verschillende maten tegelijk verkocht, moet je even bij de productomschrijving kijken voor welke vormen je de strips kunt gebruiken.

Ik heb vandaag een biscuit gebakken (26 cm, 330gr mix) waarbij ik het volgende heb gedaan:

- eieren 10 minuten in warm water
- 6 minuten snel mixen (hoogste stand)
- 2 minuten langzaam mixen (laagste stand)
- beslag zo goed als mogelijk vlak in de vorm verdeeld
- 15 minuten in de oven op 150 graden Celsius
- 15 minuten in de oven op 160 graden Celsius
- 15 minuten in de oven op 175 graden Celsius

Het biscuit is 7cm hoog en zo recht heb ik er nog nooit een gebakken!!  :Y

Bedankt voor de tips!
Gwen

10

Goed gedaan!