Onderwerp: Wie bakt er in een hetelucht oven?

Hallo dames,
Ik wou grag even wat ervaring uitwisselen met dames die ook hun taarten in een heteluchtoven bakken.
Hoelang en op hoeveel graden bakken jullie de volgende taarten:

26 cm rond (ik een uur op 150 graden)
25 x 25 ( ik de laatste keer 65 min op 150 graden maar volgens mij had ie nog wat langer gemoeten)

Draait jullie taart ook tijdens het bakken of halen jullie halverwege de taart uit de oven om een om te draaien?

Ik heb het gevoel dat ik toch wel wat sneller die taarten moet kunnen bakken maar ik kan alleen 150, 175 of 200 graden.

Groetjes Simone

2

Re: Wie bakt er in een hetelucht oven?

ik bak op de hetelucht stand van mijn oven en begin op 150 15 min en verhoog hem daarna naar 175 15 min dan prik ik om te kijken of ie gaar is bij de ene vorm moet ie dan nog ff 5 min maar de 20 en 25 zijn dan meestal gaar. 

ik haal de taart er tussen door niet uit om te draaien ofzo want dat is niet nodig de over is als het goed is overal even warm de kans dat je taart weer zakt door de koude lucht die in je over komt zit er ook in dan geloof ik.

nou moet ik dat ook maar eens proberen.
Dat is natuurlijk wel een heel verschil.

4 Laatst bewerkt door dollelollypop (30-06-2011 10:24)

Een hete luchtoven betekent dat de taart overal op alle plekken evenveel warmte krijgt omdat de warmte circuleert.
Je kunt dus ook meerdere taarten tegelijk bakken omdat de taart niet persé in het midden hoeft te staan ( dat vind ik erg fijn aan de heteluchtoven )
Ik heb mijn oven altijd op 150 graden staan en als de taart iets groter is dan gewoon evn prikken of hij gaar is maar meestal hoeft die maar een paar minuten langer.

En hoelang heb jij je taarten in de oven dan?

6

jolanda80 schreef:

ik bak op de hetelucht stand van mijn oven en begin op 150 15 min en verhoog hem daarna naar 175 15 min dan prik ik om te kijken of ie gaar is bij de ene vorm moet ie dan nog ff 5 min maar de 20 en 25 zijn dan meestal gaar.

Ja, ik doe het ook op deze manier.

Bij kleinere bakvormen zet ik hem meteen op 175
Bij 10ø - +/- 25 minuten
Bij 15ø - 25 minuten
Bij 20ø - 30 minuten

Groetjes San

7

ik bak ook in een hete luchtoven.
Mijn oven kan niet op 175 dus gaat hij op 160 en ipv 30 min. doe ik wat extra erbij (5 min. ofzo) en natuurlijk tussendoor ff prikken om te kijken of hij gaar is.

Ligt natuurlijk aan de grote vd taart maar van 16 cm is meestal bij mij  met 30 min. gaar alleen gister dan niet  :grr:

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

Hoi,

Ik bak ook in een heteluchtoven. Ik ben nog maar pas begonnen met bakken en ik probeer dus van alles uit.
Mijn 26cm vorm heeft er bij mij ook erg lang in gestaan.
Eerst 30 min op 150 graden, daarna nog 15 min op 175.
Vanaf toen ben ik gaan prikken.
Mijn ervaring is dat als ik eerder overga op 175 met die grote vorm, de buitenkant snel omhoog gaat, maar de binnenkant niet.

Maar elke keer ben ik weer helemaal blij als het gelukt is...  ;)

De kleine blanda bolletjes gaan wel redelijk snel.

Succes!

9 Laatst bewerkt door dollelollypop (30-06-2011 11:09)

Ik doe de 24 cm taart 50 minuten in de oven want ik hou niet van droge taart en dan is hij precies goed.
Ik bak alleen nooit bisquitcake taarten want ook die vind ik niet lekker en droog vergeleken met de gewone cake.

Bij mij staat de oven altijd alleen maar op 160 graden en ik doe niks met temperatuur veranderen.
Ik heb nooit problemen maar misschien dat dat bij een bisquitcake ( die de meeste bakken voor een taart ) anders ligt dat weet ik niet.

Ooh dus een uur is helemaal zo gek nog niet, als ik dit zo lees.
Moet toevallig nu net weer een biscuit bakken. Zal de eerste 20 min 150 doen en dan omhoog.
Ben benieuwd

11

Ik bak ook hetelucht. Mijn 25 zet ik 55 min op 150 constant. De 25x25 ietsje langer. Oplopend heb ik ook geprobeerd maar vind ik zo'n gedoe. Ik doe de oven niet open omdat dit niet hoeft, mijn biscuit is gelijk. Om inzakken te voorkomen zou ik de oven ook niet openen bij een biscuit. Wanneer je dit toch wil dan na 3/4 tijd van de totale baktijd.