1

Onderwerp: Aardbeienmousse vraag 101

Hallo allemaal,

Ik heb hier op het forum al heel veel vragen over aardbeienmousse gelezen, maar net op mijn vraag heb ik nog geen antwoord:

Ik wil een taart gaan maken met het recept van de aardbeienmousse van deze site, maar:

1) mij lijkt het heel erg lekker om schijfjes aardbei in te verwerken, is dit ook?  :9 

2) En als ik die schijfjes ga doen, leg ik die dan gewoon op het laagje vulling van mousse en dan daar het volgende stuk taart op??

3) Is 2 lagen vulling van aardbeienmousse to much? Zo ja, wat adviseren jullie dan voor de tweede laag? Alleen een laagje aardbeienjam ofzo??

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!!

Groetjes Marijke

2

Re: Aardbeienmousse vraag 101

Die aardbeienschijfjes in je mousse kan prima hoor! En of je 2 lagen moet doen of niet is heel persoonlijk. Je zou het eerst kunnen proeven of het niet te machtig is en dan alsnog voor een laagje jam of iets anders gaan.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

:think: of een laagje lemon curd erbij, zodat het niet te zoet wordt?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Als ik aardbeienmousse als vulling gebruik, dan doe ik als 2e vullinglaag slagroom met verse aardbeitjes, heerlijk!
En zo heb je ook meteen je verse aardbeitjes in je taart? :)

Oefening baart taart!

5 Laatst bewerkt door Mgeerts (22-06-2011 12:51)

Krisje schreef:

Als ik aardbeienmousse als vulling gebruik, dan doe ik als 2e vullinglaag slagroom met verse aardbeitjes, heerlijk!

En dat is gewoon zo'n bakje slagroom opkloppen met suiker en dan aardbeitjes in stukjes snijden en er doorheen roeren???

6

Mgeerts schreef:
Krisje schreef:

En dat is gewoon zo'n bakje slagroom opkloppen met suiker en dan aardbeitjes in stukjes snijden en er doorheen roeren???

Of gewoon bovenop de slagroom leggen.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

7

Het is natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar wat mijn favoriete vulling is is deze frisse luchtige aardbeienbavarois:

5 blaadjes gelatine weken in koud water
250 ml slagroom stijfkloppen met 80 gr basterdsuiker
de gelatine oplossen in een klein beetje heet water
de opgeloste gelatine door 250 ml aardbeienkwark of -yoghurt roeren
250 gr verse aardbeien in plakjes erdoor mengen
de slagroom erdoor spatelen
dit ca. 3 uur laten opstijven in de koelkast

:9  Jammie!

8

En je zorgt ervoor dat de fondant niet smelt door de  aardbeienmousse of -bavarois én de slagroom én de aardbeien, door een dijk(je) van botercrème of niet????

9

Jep. Dat gaat heel handig met de spuitzak.
http://www.youtube.com/watch?v=_0LUY0jXvJg

10

Ja, dat dijkje ken ik wel, ik wist alleen niet of dat dan bij slagroom etc. ook moest...

Maar kennelijk dus wel, dus dan kan ik nu vooruit :)

Bedankt allemaal!

11

Mgeerts schreef:

Ja, dat dijkje ken ik wel, ik wist alleen niet of dat dan bij slagroom etc. ook moest...

Maar kennelijk dus wel, dus dan kan ik nu vooruit :)

Bedankt allemaal!

Ja, dat moet ook bij slagroom, als die in contact komt met je fondant dan bestaat er de kans dat er gaten in vallen.  :Y

Joyce

12

En als je dan één laag aardbeienmousse doet en één laag slagroom met verse aardbeien, hoe lang kan je dan de taart bewaren?

13

met slagroom als vulling kun je de taart niet lang bewaren.
Ik heb zelf wel eens een taart gemaakt met 2 lagen aardbeienmousse. Onder de onderste laag had ik toen een dun laagje chocoladeganache gedaan. Erg lekker.
Als ik de aardbeienmousse maak neem ik altijd veel minder suiker dan in het recept staat. Dan is hij al veel minder zoet en net zo lekker.

Groetjes Gerien

14

Mgeerts schreef:
Krisje schreef:

Beetje een late reactie...

Maar idd, bekertje slagroom kloppen met zakje slagroomversteviger erdoor (Klopfix van dr. Oetker bijv.) en wat suiker.
Dit, nadat je een dijke van botercreme hebt gemaakt, uitsmeren op je biscuit en daarbovenop lekker verse aardbeitjes in stukjes leggen.  :9

Oefening baart taart!