1

Onderwerp: vierkant biscuit mislukt

De derde keer dat ik een vierkant biscuit maak en nu echt mislukt. De eerste twee waren een beetje ingezakt in het midden, maar deze kwam perfect uit de oven. Laat ik hem afkoelen in de bakvorm, kijk ik even later, is ie helemaal ingezakt en de randen los van de vorm (dus echt gekrompen). En kreeg hem zelf niet meer van de bodem af! (Normaal vrij makkelijk).

Was een 24x24 vorm. Temperatuur op laten lopen (doe ik altijd) en het biscuit veerde iets terug toen het klaar was + schone prikker.

Wat doe ik nou verkeerd? Bij de ronde lukt het altijd prima en komen de baktijden en het uit de vorm halen ook niet zo nou..

Re: vierkant biscuit mislukt

Heb je een hetelucht of een gewone. MIjn 4kante gaan ook altijd minder goed dan de ronde maar dat komt bij mij omdat een ronde rondraait in mijn (hetelucht) over. Een vierkante kan ivm de groote niet ronddraaien. Nu heb ik gister ook een 4 kante gemaakt en hij was aardig, maar aan 1 kant minder gaar dan aan de andere kant. Ik ga nu de volgende keer op 2/3 van de tijd het bakblik er anders om indoen....
Misschien dat dit bij jou ook kan helpen? Anders misschien toch langer in de oven.
Suc6

3

Ik bak altijd met bakpapier, dan heb ik nooit problemen om hem uit de vorm te krijgen. Ik laat hem alleen niet afkoelen in de vorm, maar haal hem er direct uit. Iets inzakken doet ie bij mij ook altijd wel een klein beetje, maar daar zie je na het afsmeren en bekleden helemaal niets meer van.

Dat is toch een TAART waard!

ik haalde mijn vierkante erook gelijk uit.. hup omdaarien op het cakeboard.. en laten rusten.

Ja misschien dus toch niet eventjes in de vorm laten. Het is alleen jammer dat het nu voor een gewone taart is, zonder te bekleden (wel met een beetje afsmeren), dus de vorm mag niet teveel tegenvallen :( Deze dus echt weg moeten gooien.

Ik bak in een combi-magnetron, dat draait idd ook rond. 24x24 past gewoon op het rooster, dus draait wel mee. Weet eigenlijk niet of het hetelucht is of elektrisch.. Ik denk toch hetelucht (maar hoef het nooit echt lager te zetten qua temperatuur wat je vaak wel moet doen). Soms zelf wat hoger dan de aangegeven tijd!

6

Een ingezakt biscuit duidt toch echt op nog niet gaar zijn..

Hoe lang heb je hem laten bakken? Bij 24x24 ga ik toch echt wel richting de 42-44 minuten..
Je bovenkant mag wel een beetje 'inzakken', maar zeker geen kuil vormen.

Verder nooit laten afkoelen in de bakvorm, dan ontstaat er condens tussen het biscuit en de bakvorm waardoor je kapsel echt aan je bakvorm vastplakt en je hem er nooit meer uitkrijgt. Onderste boven afkoelen op een taartrooster is het beste.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!