1

Onderwerp: allergie voor kleurstoffen

Mijn dochtertje blijkt allergisch te zijn voor kleurstoffen, nu is zij in augustus jarig en wil ik toch een mooie tart maken, maar alleen wit is weer zo saai. Heeft er iemand tips voor mij?

2

Re: allergie voor kleurstoffen

:think: waar is ze allergisch voor?
er zijn chemische kleurstoffen en 'biologische' kleurstoffen; is te zien aan de E-nrs heb ik begrepen

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Omdat deleukstetaarten dit niet verkoopt mag ik het denk ik hier wel neerzetten zonder linkje: wij verkopen kleurstof zonder e-nummer. De kleurstof wordt gemaakt van fruit, plant en groente extract. Zo is er paprika voor oranje, biet voor roze, radijs voor antiek roze en paarse wortel voor paars.

vrouwtje Deeg; natuurlijk lekkere bakproducten

4

vrouwtje deeg schreef:

Omdat deleukstetaarten dit niet verkoopt mag ik het denk ik hier wel neerzetten zonder linkje: wij verkopen kleurstof zonder e-nummer. De kleurstof wordt gemaakt van fruit, plant en groente extract. Zo is er paprika voor oranje, biet voor roze, radijs voor antiek roze en paarse wortel voor paars.

kleurstoffen zonder e-nummers bestaan helaas niet.  :nooo Als er geen enummers op het etiket vermeld staan betekent het niet dat ze er niet in zitten. Alleen suiker zout en water bevatten geen e-nummers.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

monique78 schreef:

Mijn dochtertje blijkt allergisch te zijn voor kleurstoffen, nu is zij in augustus jarig en wil ik toch een mooie tart maken, maar alleen wit is weer zo saai. Heeft er iemand tips voor mij?

Ik denk dat je beter kan navragen voor welke kleurstoffen ze specifiek allergisch is. Daar is nl erg veel verschil in.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Waarschijnlijk zal ze allergisch zijn voor kunstmatige kleurstoffen, en dan zou je dus inderdaad de natuurlijke kleurstoffen zoals genoemd door vrouwtje deeg kunnen toepassen.

Als ze ook geen natuurlijke kleurstoffen mag, dan mag ze dus ook nooit meer gekleurd voedsel eten, zoals bietjes, rode kool, paprika, etc. etc.. Lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Maar is de moeite van het navragen waard.  :Y

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Mirjam5 schreef:
vrouwtje deeg schreef:

kleurstoffen zonder e-nummers bestaan helaas niet.  :nooo Als er geen enummers op het etiket vermeld staan betekent het niet dat ze er niet in zitten. Alleen suiker zout en water bevatten geen e-nummers.

Hoi Mirjam5
Gelukkig bestaan er wel degelijk kleurstoffen zonder E-nummers. De kleurstoffen die wij gebruiken worden aangeduid als fruit- groente- of plant extract en niet als E-nummer. Het zijn in feite levensmiddelen en geen toevoegingen en worden daarom als extract vermeld en niet als E-nummer. Het zijn 'colouring foodstuffs'. Er staat meer informatie hierover op onze site omdat er veel verwarring is over al dan niet natuurlijke kleurstoffen. Je kan ook eens googelen op colouring foodstuffs.

8

De voorgekleurde 1:3 marsepein van Zeelandia wordt zoveel mogelijk gekleurd met natuurlijke kleurstof (helaas nog niet alle kleuren)
Misschien kan je die gebruiken?
Even goed nakijken het etiket nalezen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

9

Er bestaan talloze E-nummers die zijn gemaakt van natuurlijke producten zoals groenten en fruit. Zo is E160c paprika extract en E162 rode bieten isolaat 
Dat het e-nummer niet op het etiket staat, maar de volledige naam van het natuurlijke extract betekent niet dat er geen E-nummer voor is.

Even weer on topic

Zou even kijken voor welke kleurstoffen ze allergisch is, ik kan me wel voorstellen dat wel of niet natuurlijke kleurstoffen een verschil kan maken.

10

http://www.allesoverenummers.nl/pagina/ … ers-2.html

Hier kun je precies vinden welke op natuurlijke basis zijn gemaakt en welke kleurstoffen chemisch zijn

Mientjuh2 schreef:

http://www.allesoverenummers.nl/pagina/ … ers-2.html

Hier kun je precies vinden welke op natuurlijke basis zijn gemaakt en welke kleurstoffen chemisch zijn

Het wordt toch wat verwarrend nu met de termen chemische kleurstof met E-nummer, natuurlijke kleurstof met of zonder E-nummer en extracten.
Misschien heb je iets aan deze uitleg:
Er zijn 3 verschillenden manieren om levensmiddelen te kleuren:

- kunstmatige/chemische kleurstof met E-nummer (waaronder azo kleurstof),
- natuurlijke kleurstof met E-nummer of benaming,
- extracten die kleur afgeven: “colouring foodstuffs”; ingrediënten gemaakt van fruit, groenten of planten.

Kunstmatige / chemische kleurstof met E-nummer (waaronder azo kleurstof)
Kunstmatige kleurstof wordt volledig door mensen gemaakt op basis van chemicaliën. Dat is recht toe recht aan.

Een aantal van deze kleurstoffen wordt AZO kleurstof genoemd. Omdat er twijfels zijn over de schadelijke effecten van een aantal van deze kleurstoffen op de gezondheid (E102 E104 E110 E122 E124 E129) is in juli 2010 een wet van kracht gegaan die fabrikanten verplicht een waarschuwing op het etiket van deze kunstmatige kleurstoffen te vermelden:
‘Deze kleurstof kan de activiteit en oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden’.

Natuurlijke kleurstof met E-nummer of benaming
Natuurlijke kleurstoffen zijn verwarrend. De basis vormt een natuurlijk product dat in oorsprong niet eetbaar hoeft te zijn. Bijvoorbeeld : de cochenille luis die wordt gekweekt voor de productie van karmijnzuur (E120, rode kleurstof). Om het pigment te verkrijgen wordt gebruik gemaakt van een chemisch proces. Aan het pigment van de luis worden chemische stoffen toegevoegd. Deze stoffen vormen een zodanig volume van de kleurstof dat het natuurlijke element ver te zoeken is. Op het etiket mag de fabrikant ‘natuurlijke kleurstof’ vermelden. De consument denkt iets natuurlijks te kopen maar koopt eigenlijk iets kunstmatigs.

De kleurstof moeten volgens Europese wetgeving worden aangegeven met het E-nummer of met zijn naam. Veel fabrikanten kiezen ervoor om de naam te kiezen. Bijvoorbeeld beta caroteen in plaats van E160a omdat het E-nummer consumenten kan afschrikken. Bij beta caroteen wordt gedacht aan wortel, hetgeen natuurlijk lijkt. Dit kan echter chemisch geproduceerd worden en heeft niets natuurlijks.

Als fabrikanten dus ‘natuurlijke kleurstof’ op een etiket vermelden, weet de consument nog steeds niet waar hij aan toe is.

Extracten
Met de introductie van extracten, ook wel colouring foodstuffs genaamd, komt er meer duidelijkheid voor de consument.  De extracten worden gemaakt van groenten, fruit en planten die zelf ook eetbaar zijn. Ze mogen alleen aangepast worden met producten die zelf ook een voedselbestanddeel zijn. Het extract moet de eigenschappen van het oorspronkelijke product behouden.

Het heeft ons flink wat tijd gekost om wegwijs te worden in de kleurstoffen markt voor levensmiddelen. Het feit dat we op het moment 4 kleuren verkopen komt onder andere omdat het moeilijk is écht natuurlijke kleurstoffen te vinden. Veel 'natuurlijke kleurstoffen' worden vermengd met propyleen glycol, dat gemaakt wordt uit petroleum, en niet natuurlijk is.

het is een beetje lang verhaal geworden, maar als er vragen zijn kan je altijd een mailtje naar ons sturen.