1

Onderwerp: Help! ze blijven bol staan!!

Mijn biscuits blijven opbollen aan de bovenkant als ik ze bak.
Ik draai hem na het bakken om op een roostertje, maar zelfs dan zakken ze nooit helemaal plat.
Met als gevolg dat mijn taarten "zweven".
Ik ga nu maar plat afsnijden, maar leuker zou zijn als iemand een gouden tip had!!

2

Re: Help! ze blijven bol staan!!

Geen tip helaas, ik snij ook altijd de bolling eraf en die wordt hier gretig door man en kinderen opgegeten.

Soms bewaar ik het om cakepops van te maken.

Sandra

3

Ik heb ook wel eens dat de onderkant een beetje afloopt, een tip is dan om een sliert marsepein of fondant te rollen (als je hem hebt gevuld en afgesmeerd) en die onderlangs te leggen en aan te drukken.. Dan vul je als het ware de kier onder de taart op!

Goed glad aandrukken en dan je taart bekleden zoals je gewend bent!

En anders je taart bakken en de warmte laten oplopen.. Dus lager beginnen en dan steeds iets hoger.. Dan rijst hij wat gelijkmatiger blijft hij iets platter en wordt hij minder bol.. Een taart wordt bol aan de bovenkant doordat de buitenkanten al gaar zijn maar het midden nog niet..

Hoop dat je er wat aan hebt!

4

ik gooi eerst altijd een zware houten snijplank op mijn bolle kapsel
daarna stort ik hem er pas uit.
Dan is hij bij mij ook aardig plat :Y

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

5

Ik heb ooit hier op het forum een tip gelezen dat je voordat je je biscuit in de oven zet dat je die eerst met plantenspuit nat moet sproeien, gewoon met water.....heb het uitgeprobeerd en het werkt echt. Doe niet anders meer.
Ik laat ook altijd mijn temperatuur oplopen.
succes

6

Jee super bedankt voor alle tips!
Ga het een en ander uitproberen, kijken wat werkt voor mij...
Dank jullie wel :)

7

crunchie schreef:

Ik heb ooit hier op het forum een tip gelezen dat je voordat je je biscuit in de oven zet dat je die eerst met plantenspuit nat moet sproeien, gewoon met water.....heb het uitgeprobeerd en het werkt echt. Doe niet anders meer.
succes

bedoel je dan je bakvorm inspuiten of het beslag in de vorm???

Groetjes van Corry
http://taartenvancorry.nl/

8

Tegen het bollen van je biscuits hebben ze in de webshop 'Bake-even' strips.

Je taart wordt bol omdat de rand van je bakvorm warmer wordt dan in het midden van je biscuit. Dan is dat buitenste gedeelte eerder klaar, kan niet meer rijzen, maar in het midden nog wel, vandaar dat het midden boller gaat staan.

Dmv die bake-even strips blijft de buitenkant wat koeler, (je moet ze dan ook nat maken) en rijst je biscuit gelijkmatig.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Corry1969 schreef:
crunchie schreef:

succes

bedoel je dan je bakvorm inspuiten of het beslag in de vorm???

je beslag natuurlijk!

10

Ik heb inderdaad ook laatst die tip gelezen om de bovenkant van je beslag licht te bevochtigen dmv een plantenspuit en dat werkt heel goed!

11

Ik smeer mijn beslag tot aan de rand. Ik krijg dan een soort kuil, zeg maar. Na het bakken leg ik er ook even een plank op. Mijn biscuit is bijna gelijk met de rand. Maar sinds ik bak op een lagere temp (150 gr hetelucht) krijg ik nooit geen bolling meer. De plantenspuit heb ik ook geprobeerd, gewoon om te kijken wat dit nou deed, maar maakt bij mij niks uit..

12

De temperatuur lager is inderdaad misschien ook een goed idee. Ik heb net in de Wilton wonder mold  gebakken maar ook ik heb weer een bolling. Heeft iemand ervaringen met de barbievorm qua temperatuur en tijd. Ik had nu 45 min. op 180 graden.
Maar kan het beter misschien op laten lopen.
Iemand ervaring

13

Ik laat mijn temperatuur altijd oplopen voor welke vorm dan ook, klein, groot. Het is altijd ff uitproberen wat je oven doet.
Ik bak in een combiemagno dus hete lucht oven en ik begin op 100 graden dan naar 140 en dan eventueel hoger. Ik kan gewoon niet anders kiezen....grrrr.
Maar goed dan met de tijd spelen en alles voor jezelf opschrijven  :Y