1

Onderwerp: Hoe krijg je ze toch goed in de papieren vormpjes???

Hoi allemaal,

Ben nu begonnen met cc's te maken. Afgelopen weekend mijn eerste probeersels gemaakt en nu staan er wat in de oven voor mijn verjaardag morgen.
Over 2 weken word mijn dochtertje 1 en dan wil ik natuurlijk de mooiste maken!
Mijn probleempje... Als ik het deeg in de vormpjes doe dan vouwen sommige papiertjes naar binnen toe, snappen jullie wat ik bedoel?
Heb het net anders geprobeerd, door ze eerst te vullen en daarna in het bakblik te doen, maar dan lijkt het wel nog erger te worden.
Heeft iemand dé tip voor mij? Ik wil natuurlijk wel een beetje goed voor de dag komen  :P
Ik gebruik de wilton vormpjes en heb een bakblik van de xenos, kan het daaraan liggen misschien?

Groetjes girlie

Re: Hoe krijg je ze toch goed in de papieren vormpjes???

Ik ben niet bekend met het bakblik van de xenos, maar het kan zijn dat die net iets kleiner is dan de vormpjes groot zijn...

Ik meld je eventjes, je staat verkeerd hier. Bij een andere rubriek zal je meer antwoorden krijgen  :Y

3

zijn je vormpjes niet te groot voor het bakblik? als je ze er zo indoet moet je ze dan aandrukken of gaan ze er in een x in?

4 Laatst bewerkt door mrs.cake (28-06-2011 12:25)

Ik zet de papiertjes in het vormpje maar druk hem er niet meteen helemaal in. Ik doe daarna de mix erin en dan zakt hij vanzelf naar beneden en een eventueel vouwtje doe ik dan op zijn plaats.

Hoop dat je er iets mee kan.

Groetjes van Mieke

Edit: ik heb een Zenker en een goedkope van de action maar persoonlijk vind ik die van de action prettiger. Bij die van Zenker staan ze wat wijder aan de bovenkant en die van de action lopen van de bodem recht naar boven. Staat netter vind ik.

5

hoihoi,

oh ik weet precies wat je bedoelt!

Ik had voorheen een siliconen muffin bakvorm en wat vormpjes van dille&kamille.

Nou echt drama was dat! Ze zagen er echt niet uit, allemaal plooien in de cakjes.

Sinds ik een bakblik heb van de webshop van deleukstetaarten, heb ik dit probleem echt nooit meer gehad. De vormpjes heb ik ook van de webshop.

groetjes, iris.

6

Vullen met een spuitzak? Of ijslepel?

7

Dank jullie voor de snelle reacties, wauw!

Ik denk dat mijn vormpjes inderdaad iets te groot zijn voor het bakblik, balen! Nou ja, voor morgen heb ik dan maar pech, voor de cc's van mijn dochter zal ik nog eens kijken voor een ander blik.
Had bij de Jamin wel een bakblik gezien, volgens mij ook van wilton, maar dacht dat een goedkopere ook wel goed zou zijn, zo zie je maar weer, goedkoop is uiteindelijk duurkoop...

@taartjesdroom, waar zou ik deze vraag dan wel neer moeten zetten? Dacht echt dat ik goed zat, sorry!

8

bij bakken en vullen want dit is de rubriek om dingen te laten zien :)

Bij jamin verkopen ze idd over het algemeen de Wilton bakblikken  :Y

Enne...:
Klein & fijn: Cupcakes, koekjes & los suikerwerk

Dus: show je bloemen, boetseersels & probeersels zonder taart eronder!

Bakken & Vullen

Biscuit, cupcakes, koekjes... alles wat uit de oven komt - èn de vulling ervoor!

Haha, we reageren telkens op hetzelfde moment Etmc  :lol:

11

Meestal komt het ook doordat het beslag de rande raakt en daardoor vouwen ze naar binnen. Zeker als je lepel oid er tegenaan komt. Ik schep ze altijd vol met een ijsschep... en dan zonder ook maar iets van de papiertjes aan te raken. En ik heb ook wilton volmpjes en het bakblik van de xenos...

SUCCES!

12

Dames bedankt, en de volgende keer zal ik nog beter opletten waar ik mijn onderwerpen plaats... :o

13

Muffin bakblik van de Blokker gaat ook prima!

Groetjes, Sandy
www.sandystaarten.nl

14

taartjesdroom schreef:

Haha, we reageren telkens op hetzelfde moment Etmc  :lol:

:lol: hahaha

15

Wat zij allemaal zeggen ^^ ;) en de Hema heeft/had ook een goed bakblik, waar de meeste vormpjes goed in passen. Vullen met een spuitzak is ook ideaal.

Move to ~> Bakken & Vullen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

16

Wilde ik net zeggen.....ik heb ook die van de HEMA en veel verschillende vormpjes geprobeerd en ze passen altijd. Hooguit dat ze boven de rand van het bakblik komen maar de bodem pas dan nog steeds.....
Ik wilde eerst reageren met dat ik dit wel eens heb gehad toen ik hele goedkope vormpjes had, maar hoefde niet omdat ik las dat je de Wilton hebt gebruikt...

17

Dinsdag weer cc's gebakken en hetzelfde probleem  :think: .
Gelukkig is net mijn nieuwe bakblik binnengekomen en die vormpjes zien er echt wel groter uit! Ben benieuwd, volgende week ga ik hem uitproberen...

18

Het is niet misschien een antwoord op je vraag,
maar ik had ook een probleem bij cc bakken.
bij mij waren de papieren bakjes te zwaar.
waardoor ze gingen uitpuilen en lekken.

wonder idee van mijn lieve vriend:
we hadden siliconen plaat waar je ook cc in kan maken.
ik vond dit onhandig dus nooit gebruikt..
maar tot het geweldige idee eruit kwam...
de bakjes in de siliconen plaat te zetten.
ze werden super mooi!

:Y  :Y

19

Konijntje waar deed je ze voorheen in dan? Nergens in? Dan houd geen 1 papiertje het dat is algemeen bekend volgens mij maar misschien snap ik je bericht niet goed.

20

als je bij Xenos bijvoorbeeld van die cake bakjes hebt.
daar deed ik ze in, maar deze werden te zwaar.
dus deed ik ze erna in een siliconen cake ''ding.''
met de papiertjes eromheen, dan worden de cakejes heel mooi hoog! en blijven rechtop!

21

Volgens mij is dat ding ook om je papiertjes in te zetten en daarna je beslag erin... als je ze los op de bakplaat zet, met alleen de papiertjes, zakken ze uit en worden ze niet zo mooi...

22 Laatst bewerkt door konijntje073 (04-07-2011 21:58)

idd.
maar ze horen gebruikt te worden zonder papiertjes.
de siliconen bakvormpjes.

( denk ik)

23

Ik dacht ook dat iedereen de vormpjes in de bakvorm zetten  :think: .
Alleen die van Dr. Oetker zouden misschien zo op de plaat gezet kunnen worden omdat deze best wel stevig zijn. Volgens mij zelfs steviger dan de siliconen bakvormpjes die konijntje073 bedoelt.

24

Het bakblik waarin je de papieren vormpjes zet maakt volgens mij niets uit. Alleen niet forceren wanneer je de vormpjes erin zet. Als de papiertjes iets te groot zijn, laat je ze als het ware iets "zweven in de bakvorm, anders krijg je vouwen in je papiertjes. Dan vullen met event. een spuitzak, maar met een lepel wil ook prima. Zorg alleen dat je de zijkanten niet raakt, want daardoor trek je het papiertje uit model. In de oven wordt het beslag wat vloeibaarder, waardoor het vanzelf in de vorm van verdeeld wordt. Extra tip, weeg je beslag af, hier op het forum doen ze vaak 45 a 50 gr per cupcake, dan krijg je ze allemaal even groot.

Ik heb zelf helaas de laatste tijd wel vaak dat ik een "luchtbel" onder de cakejes heb. Weet nog niet waar dat van komt, maar misschien zou dat door het verschil tussen de silicone en harde bakvorm  kunnen komen

25

Doe de cupcakevormen in je bakblik, zet ze dan even in de oven
Dan zakken ze namelijk je bakblik in.

Dan haal je ze eruit en vul je ze met behulp van een ijsbollen schep met knijpfunctie.

Dan slaan ze ook niet dubbel en je hebt geen gepriegel..

..*Heerlijk aan het bakken*..