Re: Macarons maken

Ah daar gaan we binnenkort weer langs, weet je toevallig nog de prijs?

En wat leuk dat je het recept voor de macarons hebt geplaatst! Ik gebruik altijd een ander recept (eiwit + suiker stijf mixen, poedersuiker + amandelmeel + kleurstof, mengen) en m'n macarons zien er prima uit en zijn erg lekker. Wat is precies het verschil? Qua uiterlijk of smaak? Want dan ga ik je recept een keer proberen ;)!

'I love it when a cake comes together'

27

Ik dacht 1,29 of 1,79 en meen 200 gram in een zakje.

Ik heb er laatst de taartjes van Jamie olliver mee gemaak uit zijn diner in 30 minuten.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

28

LekkerTaartje schreef:

Ah daar gaan we binnenkort weer langs, weet je toevallig nog de prijs?

En wat leuk dat je het recept voor de macarons hebt geplaatst! Ik gebruik altijd een ander recept (eiwit + suiker stijf mixen, poedersuiker + amandelmeel + kleurstof, mengen) en m'n macarons zien er prima uit en zijn erg lekker. Wat is precies het verschil? Qua uiterlijk of smaak? Want dan ga ik je recept een keer proberen ;)!

zit even te lezen..maar is dat niet hetzelfde???? grijnsssss
Het enige verschil wat ik hierin zie is een werkwijze. Je kan altijd een beetje je eigen weg volgen.

en voor de andere dames....zal van de week even er een receptje voor de vulling opzetten.

beetje drukjes nu

29

Dit wil ik ook nog eens gaan doen.

Amandelmeel bij de Lidl in Duitsland. Dan moet ik mijn oma even lief aankijken, die zit er van de week vlak bij als ik het goed heb.

Ik weet niet zeker of deze mix ook goed is, maar het woord frangipane maken deed me denken aan een mix van souzie die ik vroeger gebruikt heb.
http://www.soezie.nl/NED/Start/Producte … fault.aspx

Soeziemixen zijn op veel plaatsen ook verkrijgbaar. Maar ik heb geen verpakking, dus kan ik niet precies zien of het volledig van amandelen is gemaakt.
Bedankt Gewoon Willem voor het recept. :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

31

nu krijg ik ook wel zin om het eens uit te gaan proberen.

32

een frangipane mix is weer totaal wat anders. dit is een veelal een mix die eitwitten en zelfrijzend bevat.
dus niet te gebruiken als een broyage.

even een kleine aanvulling op mijn recept. ze zolang laten drogen dat je een leerachtig velletje krijgt!
als ze barsten....langer laten staan....

33

en nog steeds geen recept voor de vulling.... :s

34

ik wacht ook (on)geduldig af  O-)

35

En nou ben ik toch zóóóóó benieuwd naar de vullingen  :+

Groetjes, Elly

36

Patricia0255 schreef:

Ik wil het toch eens gaan proberen. ze zijn ook zo heel leuk.

Maar nu heb ik een vraagje.. ik heb dus gemalen amandelen/amandelpoeder nodig.. en ik kan het hier niet vinden..

kan ik ook geschaafde amandelen zeer fijn malen?

Is nu ook verkrijgbaar in de Hebshop  :Y

37

sorry..zit tot over mijn oren in het werk nu even..amper tijd om wat te doen.

ik ga even wat simpele tips geven voor een smaakvolle vulling.

maak een ganache van witte chocolade..voeg hierbij vruchten uit de vriezer toe... mag van alles zijn...

gewoon proeven of de smaak juist is..

even laten opstijven... spuitzak... en macaron rijkelijk opspuiten...

tegen elkaar aan plakken, dat er een vulling tussen zit van ca 5 mm

koelkast leggen, en zeker 12 uur laten liggen alvorens te eten.

dit omdat dan de macaron knapperig is aan de buitenzijde..en super romig en zacht aan de binnenzijde.

sorry voor het beperkte antwoord...

38

ik kan wel een broyage leveren hoor.... als mensen dat willen?

39

Bedankt voor de tips en het recept!

Ik heb ze inmiddels 2x proberen te maken maar helaas niet echt zoals ik wil..

Ik heb 2 recepten geprobeerd (oa van Willem en van deze pagina http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=115241 ) maar kom bij allebei hetzelfde tegen. Ze blijven erg plat. Ik heb ook erg last van luchtbelletjes die ik dan maar kapot prik maar dat lukt niet overal.
Wat me ook opvalt is dat bij sommige macarons die aan de zijkant van de bakplaat liggen dat ik maar aan 1 kant een voetje heb.  :s

Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Oh en tips om ze mooi rond te krijgen zijn ook heel erg welkom!

Dit is een foto van mijn macarons:
http://www.flickr.com/photos/63055756@N … hotostream

40

Nou.... ik vind dat toch hele mooie macarons !

Carpe Diem !

41

Echt waar?
Moeten ze niet boller zijn normaal dan? En meer voetjes hebben?

42

de voetjes zouden wat groter mogen maar laat je ze wel lang genoeg rusten voor ze in de oven gaan?

43

Ja, ruim een uur hebben ze gestaan.. Kan het ook te lang zijn eigenlijk?

44

eerst even dit.... het zijn super mooie macarons....echt!!!

je praat over die paar luchtbelletjes...en dan??? perfectie bestaat niet!
je hebt ze goed laten rusten..anders waren je macarons niet zo mooi geweest. voor jezelf altijd even voelen, er moet een leerachtig huidje op zitten.
Een tijd kan je er eigenlijk niet op plakken. bijv...regenachtig weer..kan wel eens een uur langer rusten zijn.

Het probleem aan de zijkant van de oven...dat heb ik zelfs nog wel met een pro oven.

Iets minder vol leggen je plaat..verder van de kant afblijven!
(goed excuus om er zelf eens eentje te eten toch als ze wat minder zijn) grijnsssssss

maar ff kort samengevat...met die macarons...mag je zo bij mij komen werken hoor.. beter kan ik het niet zeggen

45

Oke, wauw bedankt!
Ik dacht echt dat ze niet goed waren omdat ik op internet allemaal foto's zag van hogere en bollere macarons :o

Dat voelen ga ik de volgende keer ook eens doen dat is een goede tip. Haha dat proeven had ik al gedaan maar niet 1 keertje  :lol:

Heb je ook nog tips om ze mooi rond en even groot te krijgen? Teken je ook rondjes op het bakpapier zoals sommige mensen doen?

Bedankt nogmaals voor de tips!

Oh en mocht je nog eens tijd over hebben, naar een lekker recept voor een vulling ben ik ook erggg benieuwd :)

46 Laatst bewerkt door gewoonwillem (27-06-2011 16:13)

nooit geen rondjes tekenen op bak papier!
dan krijg je zooi van inkt in je product. dat willen we liever niet!

gewoon wat circeltjes in word maken...blaadje vol, en onder je bakpapier leggen met het opspuiten.

vergeet niet dat foto's op het net altijd wat opgehemeld worden. neem maar eens een foto van een dubbele macaron op de zijkant van dichtbij!

je doet het goed meisje....petje af!

ow en wil je de voetjes wat hoger krijgen, dan gaan we een stapje verder. nu moet je de dunne grens gaan zoeken tussen uitvloeien en niet meer uitvloeien.
maw..zoveel mogelijk lucht in je macaron zien te behouden. (van je creme)

de droging was perfect!

47

etmc schreef:

de voetjes zouden wat groter mogen maar laat je ze wel lang genoeg rusten voor ze in de oven gaan?

wil niemand aanvallen, maar dit staat los van de hoogte als je macarons mooi gevormd zijn.
lucht in je beslag..... de grens zoeken tussen vloeien en niet vloeien.

48

Ik zou gewoon amandel schaafsel heeel fijn malen... denk ik.

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

49

gewoonwillem schreef:
etmc schreef:

wil niemand aanvallen, maar dit staat los van de hoogte als je macarons mooi gevormd zijn.
lucht in je beslag..... de grens zoeken tussen vloeien en niet vloeien.

dat ging ook niet over haar hoogte maar over haar zorgen of haar voetjes niet groot genoeg waren

50

oooh macarons... die wil ik ook ooit nog maken

Heb in 1997 een half jaar stage gelopen in Parijs, bij, jaja, Fauchon...

voor de niet-kenners onder ons... dit is een superdeluxe delicatesse zaak en zit op Place de la Madeleine.. Je betaalt daar zo 200-300 euro voor 1 taartje...

En die hebben me toch geweldige macarons.... maar ja, probeer dat maar eens te evenaren.... vooral die choco macarons van Fauchon... knapperige buitenkant, hemelszachte binnenkant en die chocovulling... argggghhhhhh ik wil weer naar Parijs!!!!!!!

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"