1

Onderwerp: taart zonder bekleden met fondant

Mijn moeder wil voor haar verjaardag graag twee vierkante taarten zonder fondant. Wel een klein bloemetje o.i.d., zodat elk vierkant stukje taart 1 decoratie'tje heeft.
De ene wordt iets met aardbeien, de ander met mango/yoghurt.
Nu vroeg ik me af hoe ik de zijkanten het beste kan afwerken. Wanneer ik bijvoorbeeld nougatine of chocoladevlokken gebruik, smeer ik dan slagroom tegen de zijkant? Of ook botercreme?
En ik hoef dan ook geen dijkjes te maken toch? Dus gewoon de lagen tot de rand vullen?
Bovenop komt denk ik gewoon wat slagroom, dit kan dan toch ook gewoon rechtstreeks op het biscuit? Of smeren jullie zoiezo altijd al af met botercreme, ook al bekleed je de taart niet.
Het lijkt me dus wel een beetje lastig, omdat het dan misschien niet zo strak wordt ofzo.

Dus bij deze, tips gevraagd voor een taart zonder fondant :)

2

Re: taart zonder bekleden met fondant

Ik zou de nougatine niet met slagroom plakken. Maar dat is omdat ik denk dat de nougatine daar zacht van gaat worden. Ik zou dus gewoon een hele dunne laag bc(mix) doen.

Bovenop zou ik eerst een dunne laag slagroom smeren en er dan slagroom opspuiten. Omdat ik het mooier vind om wit tussen de toeven te zien dan bruin biscuit :cool:

En verder zou ik de bloemen ook niet te vroeg op de slagroom leggen, wegens smeltgevaar. Maar even an best wel.

En ik maak nooit dijkjes dus dat zou ik nu ook niet doen O-)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Goede tip van die bloemen idd, nog niet aan gedacht dat dat kan smelten..!

Heb geen botercreme mix, is er nog een alternatief om zelf te maken? Gebruik zelf altijd gewoon 1:1, alleen voor afsmeren en dijkje. Maar is natuurlijk niet echt heel lekker ofzo.

Nog een ander idee dan nougatine om de zijkant mee af te werken?

4

Zijkant kun je ook afwerken met chocoladesticks (Zie diverse taarten hier op het forum) of iets dergelijks.
En mbc ipv botercrème 1:1 is lekkerder (alhoewel daarover de meningen verdeeld zijn ;) ). Zie de recepten.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Chocoladesticks vind ik superleuk staan, maar een beetje te zoet/machtig voor zo'n taart denk ik.

Mbc is idd ook een optie, bedankt voor de tip!

En nog een andere vraag. Je ziet weleens bij aardbeiengebak/schnitt dat er een aardbeiengelei laagje bovenop zit. Kan je dit ook zelf doen? Of zal dat er nooit mooi strak uit komen te zien..? Misschien moet je dan ook eerst je biscuit aan de bovenkant weer straks afsmeren met iets van botercreme, of zou er dan geen gelei meer op kunnen?

ik smeer dit soort taarten het liefst af met aangevette room (zie recepten)
de brasilienne (gesuikerde nootjes) blijven goed plakken en knapperig.
verder kan je er prachtige toeben mee spuiten die ook vorlopig niet inzakken.

Hoi,

Je kunt ook een bavaroistaartje maken. Je maakt dan alleen een kapsel van een biscuit, wat je doorzaagt. Leg het in de springvorm en vul het met bavarois met een smaakje en laat dit opstijven in de koelkast. Dan krijgt je moeder een heerlijk fris taartje zonder fondant. Je kunt het biscuit besprenkelen met een likeurtje en bovenop het taartje wat chocolade doen. Een heerlijk luchtig taartje. Lekkerrrrrr.

9

ik smeer taarten die niet bekleed worden met fondant altijd af met aangevette slagroom. Nog nooit geen probleem gehad dat de nougatine of chocolade zacht wordt. Voor bovenop kan je ook bloemen maken van kneedbare chocolade.

moet zeggen dat het idee van saskia ook wel erg lekker klinkt. :+

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

10

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Je kunt ook een bavaroistaartje maken. Je maakt dan alleen een kapsel van een biscuit, wat je doorzaagt. Leg het in de springvorm en vul het met bavarois met een smaakje en laat dit opstijven in de koelkast. Dan krijgt je moeder een heerlijk fris taartje zonder fondant. Je kunt het biscuit besprenkelen met een likeurtje en bovenop het taartje wat chocolade doen. Een heerlijk luchtig taartje. Lekkerrrrrr.

Maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen een gewone taart zonder fondant en een bavaroistaartje? :P De gewone zaag je toch ook door en vul je (in mijn geval) met mousse?

Dat van terug in de springvorm doen is idd zoiezo wel handig, zou je dan wel een mooie zijkant krijgen? Mijn biscuit is aan de zijkant nooit zo heel mooi, door al dat gekruimel.

Hoi,

Maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen een gewone taart zonder fondant en een bavaroistaartje? :P De gewone zaag je toch ook door en vul je (in mijn geval) met mousse?

Dat van terug in de springvorm doen is idd zoiezo wel handig, zou je dan wel een mooie zijkant krijgen? Mijn biscuit is aan de zijkant nooit zo heel mooi, door al dat gekruimel.

Ja hoor, de zijkant wordt mooi omdat de hele taart opstijft in de koelkast. Ik gebruik meestal 1/3 van het biscuit en gebruik 2x bavarois, maar je kunt ook 3x bavarois gebruiken: dat betekent dan:
150 gram bavaroispoeder, 150 cc water en 750 cc ongeklopte ongezoete slagroom. Dan krijg je een mooie hoge taart. De maat van mijn taart is 20 cm doorsnede.

12

saskiahuisman schreef:

Ja hoor, de zijkant wordt mooi omdat de hele taart opstijft in de koelkast. Ik gebruik meestal 1/3 van het biscuit en gebruik 2x bavarois, maar je kunt ook 3x bavarois gebruiken: dat betekent dan:
150 gram bavaroispoeder, 150 cc water en 750 cc ongeklopte ongezoete slagroom. Dan krijg je een mooie hoge taart. De maat van mijn taart is 20 cm doorsnede.

Ik ga het inderdaad met die springvorm proberen denk ik. Alleen gebruik ik geen poeder om bavarois te maken, vandaar misschien bij mij af en toe de verwarring tussen ene mousse en bavarois. Ik kijk altijd gewoon wat er boven het recept staat ;) Maar bavarois hoort dus gewoon wat stijver te zijn. Dan zorg ik daar gewoon voor :)

Iemand nog een idee voor dat gelei-laagje? Zie bijvoorbeeld deze taart: http://www.kookjij.nl/recept-sinaasappe … chtengelei

13

Carliecarlie schreef:

En nog een andere vraag. Je ziet weleens bij aardbeiengebak/schnitt dat er een aardbeiengelei laagje bovenop zit. Kan je dit ook zelf doen? Of zal dat er nooit mooi strak uit komen te zien..? Misschien moet je dan ook eerst je biscuit aan de bovenkant weer straks afsmeren met iets van botercreme, of zou er dan geen gelei meer op kunnen?

je kan zelf wel geleren maar t word nooit zo strak als bij de bakker omdat die spuiten ipv kwasten.. als je het giet heb je nl kans dat het dik word en als je fruit niet goed vast zit en je gaat kwasten trek je alles mee

en over creme en slagroom zou ik niet geleren omdat t dan smelt door de warmte

Carliecarlie schreef:
saskiahuisman schreef:

Ik ga het inderdaad met die springvorm proberen denk ik. Alleen gebruik ik geen poeder om bavarois te maken, vandaar misschien bij mij af en toe de verwarring tussen ene mousse en bavarois. Ik kijk altijd gewoon wat er boven het recept staat ;) Maar bavarois hoort dus gewoon wat stijver te zijn. Dan zorg ik daar gewoon voor :)

Iemand nog een idee voor dat gelei-laagje? Zie bijvoorbeeld deze taart: http://www.kookjij.nl/recept-sinaasappe … chtengelei

Hoi,

Ja je kunt ook nog een kleurstof er door heen doen, dus wat minder water nemen voor je bavarois en dan voeg je er een leuk kleurtje aan toe. Wordt je taart extra vrolijk.

15

etmc schreef:
Carliecarlie schreef:

je kan zelf wel geleren maar t word nooit zo strak als bij de bakker omdat die spuiten ipv kwasten.. als je het giet heb je nl kans dat het dik word en als je fruit niet goed vast zit en je gaat kwasten trek je alles mee

en over creme en slagroom zou ik niet geleren omdat t dan smelt door de warmte

Hm.. okee, dus misschien niet het risico waard. Alleen als je kijkt naar dat recept van de link hierboven, dan doen ze dus wel gelei, alleen beginnen ze daar gewoon meer. Dus op zijn kop werken en later omdraaien.
Zou dat een idee zijn....?

Dus biscuit bakken, gelei maken en in de springvorm gieten, af laten koelen. Dan bavarois erop gieten, biscuitlaag, bavarois, biscuit.

Maarja, ik wilde dus eigenlijk ook slagroom met stukjes aardbeien in de ene taart en een aardbeienmousse. Dat blijft dan zeker weer te zacht.

16

ja dat zou een optie zijn idd, dan blijft het ook mooi... dan zou ik wel de biscuit een maat kleiner houden dan de springvorm zodat de bavarois ook aan de zijkant zit

en idd je hebt kans dat mousse te zacht is, ofja, de eerste 5 min gaat wel als ie heel koud is maar daarna kan het gaan glijden en inzakken, wat dat betreft is mousse ms net iets te zacht...