1

Onderwerp: botercreme lijkt wel slagroom ;(

Ik heb net een biscuit gevuld met 2 lagen bastognevulling.
Door de warmte is de botercreme  heel dun geworden.
Het is niet vloeibaar hoor maar best wel dun
Ik heb hem heel snel gevuld en afgesmeerd en snel in de koelkast gedaan. Als ie wat harder is geworden in de koelkast wil ik hem verder mooi afsmeren.
Normaal gesproken mix ik mijn botercreme niet heeeel erg lang, gewoon totdat ie een mooi kleurtje heeft
Nu heb ik nog iets korter gemixt maar hij was wel wit maar als ik nog langer zou mixen zou het echt vloeibaar gaan worden
Kan dit kwaad hoe ik het gedaan heb?
Er staat nog een biscuit om te vullen en wil niet dat het fout gaat  :nooo

Groetjes, Jessica
Taaartjes

2

Re: botercreme lijkt wel slagroom ;(

hoe lang heb je hem gemixed?

3 Laatst bewerkt door Taaartjes (27-06-2011 20:23)

zo'n 5 minuten...
ik mix nooit heel lang
maar de boter was al super zacht voordat ik ging mixen
Wordt de boter nu niet gewoon hard in de koelkast?

Groetjes, Jessica
Taaartjes

4

o ja Ik gebruik 1:1 botercreme dus niet uit een pakje

Groetjes, Jessica
Taaartjes

5

Bij mij is de 1 op 1 altijd heel zacht. Ik maak hem vloeibaar en dan ga ik mixen. Daarna smeer ik hem langs de taart. Heb er nooit problemen mee. Ik smeer de 1 op 1 alleen nooit tussen de taart dus daar kan ik niet mee helpen... Helaas..

Maar in de koelkast zal de botercreme zeker harder worden. Je zou hem ook voordat je hem tussen de taart smeert even in de koelkast kunnen zetten. Doe ik ook wel eens.

6

Ik had het vorige keer ook! Ik had andere boter gebruikt dan normaal en het was echt compleet vloeibaar..... kon het zo uit de kom gieten  :s

Ik heb de boel in de koeling gedaan en toen in delen gemengd met nog een keer 1 : 1 boter en poedersuiker totdat de samenstelling weer beter werd. Ik had dus wel ineens te veel creme, dus de voorraad maar ingevroren  :P

Oh ja, normaal gebruik ik dus altijd ruitjesboter (of wajang als het lacotosevrij moet) en met de mislukteversie had ik grasboter...

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7

Ja, dat wilde ik net vragen; heb je andere boter gebruikt?

@ Sonja, Grasboter is inderdaad te waterig denk ik, maar wel heeeeeel lekker om cupcakes mee te maken!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

8

oooo neee ik heb grasboter gebruikt
Die heb ik nooooit en nu dus wel ;(
De boter was zo zacht omdat ik het uit de koelkast het gelaten en
met dit weer wordt het heel zacht natuurlijk.
Ik heb hem heel snel afgesmeerd en in de koelkast gedaan
Na 15 minuten weer even een paletmes erlangs en hij ziet er wel oke uit Kan die grasboter nog kwaad??

Groetjes, Jessica
Taaartjes

9

Ik denk . als hij gegeten moet worden: niet te lang uit de koelkast laten staan.

10

ik moet hem invriezen, woensdag wordt hij opgehaald dan wordt ie ontdooit en dan wordt hij 1 juli gegeten...

is dat een probleem denk je?

Groetjes, Jessica
Taaartjes

11

Mmmmmm, nu twijfel ik dus ook.......

Ik heb die veel te dunne boter 'gemengd' met 'normale' creme. De samenstelling zag er toen al veeeeeel beter uit: veel meer een creme. Zou dat nog smeltproblemen gaan opleveren???

Anders mik ik de hele voorraad (sh*t, al dat werk voor niks) maar in de kliko....

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

12

niet weggooien zonde laat hem opstijven in de koelkast en klop hem daarna nog even goed door.
grasboter is inderdaad zachter dan andere boter dat is nl hooiboter en is wat taaier.  grasboter duidt erop dat de koeien gras hebben gegeten en dat heeft ivloed op de melk vandaar

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

13

stom van me je hebt hem al in de taart zitten. kan geen kwaad hoor

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

14

ik heb de taart voor de ventilator gezet en bekleed
zag de botercreme een beetje smelten aan het randje onderin maar heb ik keurig weggehaald en een randje extra om de onderkant gedaan. Hoop niet dat hij met ontdooien helemaal de mist in gaat want dan baal ik echt!  :grr:  Kan me een hele leuke opdracht gaan kosten... Hopen dat het allemaal goedkomt Volgende week is het gelukkig niet zo heel erg warm dus dat scheelt weer.

Groetjes, Jessica
Taaartjes

15

Ohja, ik loop stage bij de bakker en heb een keer gevraagt hoelang ze de botercreme mixen. Hoelang zei de bakker, nee je moet gewoon kijken wanneer het er goed uitziet de ene keer 5 min de andere keer bijna 10 min. Dus aan de tijd zal het denk niet egt liggen...

16 Laatst bewerkt door Taaartjes (27-06-2011 22:19)

ik kijk ook altijd naar de structuur van de boter en houd nooit de tijd in de gaten. Een mooie witte luchtige massa en dan is ie wel goed
Door de warmte was de boter al heel erg zacht vandaar dat ik niet te lang gemixt heb Met dit weer is het ook erg lastig om af te smeren en te bekleden... Hoop dat het goed gaat  O-)  O-)  O-)
Heb hem bekleed, zak er omheen en in de vriezer gezet...

Groetjes, Jessica
Taaartjes

17

wij klopten t meestal echt een kwartier ofzo tot t echt zacht en wit is... en in principe kan je t prima maken met grasboter, dat smeert fijner, op school gebruiken we eigenlijk altijd creme margarine...

18

Als je 1:1 maakt en het kort mixt en het ook nog in de koelkast zet wordt het echt heel stevig. En als je dat als vulling hebt hoop ik maar dat je klant daar van houdt.... Misschien dan toch maar ruim op tijd uit de koeling om het zacht te laten worden.

If life gives you lemons, make lemoncurd.