1

Onderwerp: HELP :) nieuwe Wilton bakblikken-drama

Dag lieve taartenbaksters,

Ik zit met een probleempje, vol enthousiasme mijn nieuwe wilton bakvormen aan het proberen (ronde 15,20,25,30)
Gaat helemaal niet goed, eerste keer luchtbellen, 2e keer, valt er zo'n soort van vel vanaf met allemaal eigeel. Dus alle tips van geen bakspray gebruiken en even met het bakblik kloppen op het aanrecht heeft al een beetje geholpen,

Alleen het probleem: Biscuit krimpt al terwijl er dus bovenaan nog zo'n niet gare laag blijft.

Ligt het aan de nieuwigheid? worden wilton bakvormen sneller heet? Iemand tips en trucs want de moed zakt beetje in me schoenen.

Liefs Zonnetje  :(

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

2

Re: HELP :) nieuwe Wilton bakblikken-drama

Ik gebruik zowel wilton als andere merken. Nooit echt problemen. Ik spray de blikken altijd vrij royaal in met pan ease (een merk balspray). Op hoeveel graden bak je?? Denk dat daar ook een probleem ligt. Ik bak alles op 170/175 graden constante temp.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Bedankt voor je reactie.

Mijn biscuits in springvormen gingen altijd geweldig! ( zeker wel 30 gemaakt) Ik snap er helemaal niets van.
Ik bak op hetelucht 160, kan helaas niet tussentijds verhogen.
Het lijkt inderdaad of het bovenlaagje al dichtschroeit ofz en dat laagje mix wat daaronder zit geen kans meer krijgt om te rijzen ofz... Balen zeg! Net weer 1 met een ei-laag  :s

4

Zonnetje schreef:

Bedankt voor je reactie.

Mijn biscuits in springvormen gingen altijd geweldig! ( zeker wel 30 gemaakt) Ik snap er helemaal niets van.
Ik bak op hetelucht 160, kan helaas niet tussentijds verhogen.
Het lijkt inderdaad of het bovenlaagje al dichtschroeit ofz en dat laagje mix wat daaronder zit geen kans meer krijgt om te rijzen ofz... Balen zeg! Net weer 1 met een ei-laag  :s

Ik had ook problemen met biscuitdeeg en de combi magnetron...
Bij de wilton vormen, smeer ik in met plantaardig vet, crisco of wajang margarine en daarna bloem erin en ronddraaien tot het helemaal bedekt is. Dan vulling erin en op 180 graden bakken.
Dit gaat nu perfect. Ik was de bakvormen met de hand af en niet in de afwasmachine....

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

5

Ik heb dit probleem ook met de hoge wilton pannen, die lagere nergens last van maar er zit gewoon een randje lucht in de zijkanten van de bodem

Ik zoek ook nog steeds naar een oplossing (met bakspray en daarna de bodem met bloem bestuiven is het al iets minder maar nog steeds niet helemaal weg)

Ik ga nog even het normale invetten (in het oude topic van Bien waar je in gereageerd had ;) ) met boter proberen deze week.

Uitslag volgt :D :D

Alles goed???? nee 3 fout

6

bedankt voor het meedenken ladies :thumb:

Natte lappen erom? Dan fixeert de buitenste laag minder snel... :think:

8

ik had dat ook met de hogere bakvormen van wilton. Ik bak nu eerst 30 minuten op 160C in heteluchtoven, dan leg ik aluminiumfolie over de bovenzijde en bak nog 10 minuten. Nu gaat het prima.

overigens: ik vet in met bakboter en dan bloem door de vorm.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

9

Sil, had jij ook zo'n eilaagje aan de bovenkant?

10

Ik had ook zo'n eilaagje in mijn hoge bakvormen. :grr:
Nu bak ik mijn biscuits iets langer (ongeveer 5 min. bij 20cm ) en gaat het helemaal goed.  :Y

Cake is nice!

11

Zoals al eerder genoemd - op iets lagere temperatuur bakken en dan zo'n 10 minuten langer dan je gebruikelijk doet.
Kan eigenlijk niet mis gaan.
Zelf bak ik in mijn combi op 160 gr. Celcius

12

Ben helaas aan het werk maar zodra ik de mogelijkheid heb, denk woensdag, ga ik gelijk weer proberen!  :)
Ik laat jullie weten hoe het resultaat is

13

ik heb net 3 hoge pannen uit de oven gehaald, 2 ingevet met roomboter (restje had ik nog liggen) en 1 met margarine en de 2 met roomboter hadden geen luchtrandje en die met margarine wel......

14

Wat fijn dat je dit even laat weten! Heb nog geen tijd gehad om verder te testen Ga het volgende keer ook met roomboter doen.

Hoop dat het gele ei-laagje nu wel wegblijft!
Had iets gelezen van aluminium folie op de taart... laat zodra ik weer heb geexperimenteerd weten hoe het is gegaan.

15

Zonnetje schreef:

Sil, had jij ook zo'n eilaagje aan de bovenkant?

het was in het midden dan nog wat nattig en aan de zijkanten was het biscuit aan het krimpen. Met de aluminiumfolie erover gaat dat een stuk beter.

16

Als je biscuit aan het krimpen is staat het er eigenlijk al te lang in.

Maar eilaagje? heb je wel goed gemixt dan? dat heb ik nog nooit gehad en snap het ook niet aangezien je 10 minuten mixt en er dan geen ei meer te herkennen is :D

17

lune schreef:

Als je biscuit aan het krimpen is staat het er eigenlijk al te lang in.

Maar eilaagje? heb je wel goed gemixt dan? dat heb ik nog nooit gehad en snap het ook niet aangezien je 10 minuten mixt en er dan geen ei meer te herkennen is :D

ik heb dat 1 keer gehad met een 25cm doorsnee...het is dan volgens mij ook niet echt ei maar gewoon het middenount wat nog niet helemaal gaar is. Het ziet dan wel gelig en bevat nog veel belletjes ( lekker duidelijk omschreven hé :+ )
Daarna ben ik grotere vormen op iets lagere temp. en dan wat langer gaan bakken. Echt ei kan het idd niet zijn zoals je zegt, want dat is al weg bij het mixen.

18

Haha ok ok geen ei, :D (kennie mixt alles op en top) maar inderdaad een vochtig mengsel wat erop duidt dat het nog niet gaar is.

maar omdat de taart al krimpt aan de zijkanten en dus aangeeft dat het al gaar is,is het zo frustrerend!. maar ik ga lagere temperatuur proberen ( zit dan opconventionele oven op 130! kan geen temp. aanpassen! en ook niet verhogen!)  :) en evt dat aluminuiumfolie.

Ging altijd zo lekker! en nu  :(

19

niet te warm bakken 160 tot 170 max  ongeveer 30 min.
als je er lichtjes op duwd en het knispert niet meer dan is hij gaar

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

20

Wilde jullie nog even bedanken voor alle tips en trucs.
Ben er eindelijk uit!

Invetten met boter en bloem! en oven moest ietsjes harder :thumb:  biscuits komen er super uit!

Nogmaals bedankt en sorry voor de late reactie heb het pas weer uitgeprobeerd!

21

Ik ben er nog steeds mee aan het vechten :S :S

22

Nou,ik ben uitgevochten.
Ik heb me dus niet overgegeven,NEE,dat is mijn eer te na.
Wilton heeft bake-even cake strips.
Uiteraard eerst even nat maken,om de bodem van het bakblik doen,en dan ongeveer 10 minuten langer bakken, per 2 verpakt,en kosten 9,95 €.(de twee) 1 strip is geschikt voor ronde vormen tot 23 cm,voor grotere blikken 2 strips gebruiken

Opa uit 1946 ontdekt taarten en cake's voor kleindochter uit 2006.
Zij is er blij mee,en hij zeker.